08.05.16 Blomsterfotografering bl.a. på gåtur i nabolaget

Jeg brukte Kristi himmelfartsdagen nå på torsdag meget fornuftig til å begynne med i alle fall. Jeg gikk meg en tur i nabolaget. Heldigvis var ikke all vårblomstringa over. Det fantes enda både blåveis og hvitveis på det stedet jeg kjenner til. Så da måtte selvsagt den medbragte turkameraten min til pers. Ja, nå lurer du sikkert på hvem det er? Eller hva er, kan jeg vel heller si. Jo, det er mitt kjære Nikon D5300.

Jeg hadde lyst til å rekke en rundtur i nabolaget med innlagt tid for fotografering av det som måtte dukke opp, før vi senere på dagen skulle i 70 årsdag hos noen i slekta. Det dukket opp mange lekre fotoinnslag på turen, men de jeg viet mest tid på var jo blomstene. Lå nede i gresset og prøvde alle vinkler. Om en kan kalle det trimtur, ja,ja, jeg gikk jo i alle fall langbakken nesten uten stopp da, he-he 😉

PS! Har vært litt fraværende på bloggen, da mye skjer og jeg har vært på flere turer. I går var vi på Skogn Vulusjøen, en av toppturene her i Levanger. Det vil komme bilder med beskrivelse av turen, selvsagt. Må til litt utvelgelse og redigering først 🙂

 

Blåveis i naturen, med kongler, mose og jordbærplante-blad / knopp

 


Industri – Kværner

 


Kortnebbgåsetreff
 

Artig med fugleliv i nabolaget

 

Vakkert ved sjøen

Så har jeg kommet fram til blåveisstedet. Her står den og titter ned på de som drar forbi

 

Hvitveisa er her også, hvit og fin

 

Det lå ei blåskjell ved blomstene, enda det var på andre siden av veien og opp i skråningen for sjøen. Hvordan har den kommet dit mon tro? Men samme det når den gjør seg i lag med blåveismotivet

Naustrekke ved Skånes

 


Pass opp! Skånes gård i bakgrunnen
 

En liten redskapsbu / hytte ved gården Røstad


Hvitveissjarmiser

Kunstneriske hvitveis

 

Jeg tror dette er en husmannsplass under en av storgårdene her

 

Et bilde som varsler om vår

 

Skogen. ikke et spesielt fint bilde, men tar det med når jeg skal vise neste bildet hvor jeg øvde på panorering, se under:

 

Kunstnerisk skog (panorering)

Delvis egne ord blandet med Wikipedia-forklaring

Innen fotografi betyr panorering at man rotererer kameraet i et horisonalt eller også vertikalt plan for å følge et objekt i bevegelse, og kan også brukes på stillestående objekter, for spesielle effekter.

Ved stillbildefotografi blir objektet som følges skarpt, mens bakgrunnen blir uskarp. Foruten å fremheve objektet, skaper dette også et inntrykk av bevegelse. Eksponeringen må være lang nok til at bakgrunnen blir uskarp på grunn av kameraets bevegelse. Ved fotografering av en Formel-1-bil trengs ikke mer enn 1/250 s, mens opptil 1/40 s kan trenges for å få den samme effekten ved fotografering av et løpende menneske. Stativ brukes vanligvis for å enkelt kunne rotere kameraet i ett plan og samtidig holde det stødig i de andre.


Når stål møter natur

 


Egentlig vakre motiver. Spesielt når du vet at bonden kommer til å bruke stålgjerdet, og det ikke blir liggende å ruste ute i naturen 🙂

 


Et nødvendig innslag

 


Barkvistskudd

 


En trivelig tur, som alltid her i nabolaget. Heldig jeg som bor slik til at jeg har flotte turområder i umiddelbar nærhet

 

#foto #photo #fotografering #bilde #picture #bilder #pictures #picoftheday #blomster #flower #hvitveis #blåveis #gås #kortnebbgås #blåskjell #kongle #industri #tur #friluft #Nikon #NikonD5300 #vakkert #lovely

 

 

 

8 kommentarer
    1. Så mange flotte bilder! ja nå er vel våren kommet de fleste steder! Her er det virkelig sommertemeratur om dagen! Herlig å gå sånn å “fange”motiv. Blåveis og blåskjell har jeg også lagd motiv av, så det går Veldig bra..Er nok måkene som tar de med og slipper de.. Ser det ofte her også.. 🙂 skjell langt inne i bygda..hihih Ha en god dag!

    2. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Takk skal du ha 🙂 Definitivt min favoritt også. Det gjelder å finne artige vinklinger. Helst noen som ikke er tatt før 😉 Ikke spesielt flink enda jeg heller med panorering, men øvelse gjør som kjent mester.

      Ha ei fortsatt trivelig fotohelg!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk, hyggelig! Ja, alltid toppers med kamera som turkamera(t), he-he 😉 Det kan være måker ja, sikkert nok.

      Ha en god dag selv! 🙂

    4. Så mange fine bilder!Nårdet gjelder Trøa så ble det satt opp i 1850, og er nok ingen husmannsplass. Vi bruker og bruker familiegården som feriested i dag – og er veldig glade Skaanesgrenda!

    5. Anne Lise Skaanes Berg: Jeg antok det var en husmannsplass, men takk for god og oppklarende informasjon. Visste ikke at du var herfra. Sikkert et herlig sted og feriere, en fantastisk flott utsikt ! Du skriver Skaanesgrenda ser jeg. Ut fra wikipedia og Levanger kommunes sider, heter det Skånes. Er Skaanes en gammel skrivemåte eller oppkalt etter storgården her?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg