03.05.16 Fotografier fra et vakkert sted

Det måtte jo bare komme noe under temaet fotografier her nå. Jaggu på tide. Det er jo fotografering som er min store lidenskap. Innslaget kunne gjerne også gått inn under kategorien reiser / reisebrev. Levanger i Nord – Trøndelag bør oppleves !!! Mottoet er “Triveligst i Trøndelag”, og det er ikke “kødd” en gang  😉

Ellers har jeg syklet til jobb og tilbake i dag, 12 km, fornøyd med det. Så har jeg vært på skolen hvor norskopplæringa skjer for asylsøkere / flyktninger i Levanger på avslutningsfest for en flott hyggelig afrikansk mann. Jeg ble invitert og synes det var hyggelig å si adjø. Han skal nå flytte til en kommune sørpå. Tenk det, han hadde lagd alt selv av varm mat med brødvarer og kaffebrød fra bunnen av. Så inviterte han lærere, alle klassekamerater og flere fra mottaket + venner han har vært i kontakt med til avslutningsfest. Det smakte nydelig ved lunsjtider med afrikansk mat. 

På søndag etter bursdagsfeiring her kjørte vi en tur ned til Sundet og havna i Levanger med min mamma og pappa. Min pappa har lengtet etter å få se det gamle dampskipet Værdalen. Han så skipet under krigen blant annet, da han sammen med sin mor passerte med enten skipet Innherred eller Kong Oscar. Dette var da min farfar satt fengslet under krigen i fangeleiren Falstad i Levanger. Etter oppholdet ved Falstad ble han senere overført til Grini. Min pappa og farmor besøkte farfar her på Levanger da han satt i fangenskap. De dro med skip fra Trongsundet i Verran og innover hit. 

 

Her er et lite knippe selvtatte bilder fra vakre Levanger

 

 Her fra havneomådet ved det som vi kaller Sundet, her i Levanger. Søndag var en flott dag her i Levanger

 


Værdalen

 


Stasbåt

 


Flere detaljer. Litt restaureringsarbeid pågår

 

Min pappa ved båten. Han passerte denne båten da han var en liten gutt på rundt 10 år, flere ganger

 

Stavnen på dampskipet

 

En bronsehest med kusk og slede i fullformat som kommunen fikk i 175-årsgave fra Levanger Vel i forbindelse med byjubileet i 2011. Et yndet fotomotiv, men kanskje ikke fra denne siden

 


Et lite stykke Levanger sett fra Dampskipskaia og opp. Jeg tok bildet da sollyset i sjøen gjorde refleksjoner i pleksiglasset i gjerdet. En nydelig vårdag på søndag i Levanger

 

#foto #photo #fotografi #bilde #picture #picoftheday #dampskip #Værdalen #Levanger #Sundet #NordTrøndelag #Norge #vår #sol

 

Info. hentet fra et avisutklipp fra Trønder-Avisa (datert 27.08.2015)

 

Etter 14 år på land ved Noryards Fosen i Rissa, tidligere Fosen Mekaniske Verksteder, ble den historiske dampskonnerten DS Værdalen fra 1891 i dag satt på sjøen.

Kranløftet påførte imidlertid skroget noen små setningsskader, slik at båten tok inn vann i lasterommet. Engvig og mannskapet ved verftet måtte derfor heise Værdalen opp på land igjen.

Det er bare midlertidig landsetting nå. Båten vil bli reparert og sjøsatt igjen med det første, sier en stolt og glad Olaf Engvig til Trønder-Avisa.

Prøvetur til Verdal

Etter at skroget er tettet, blir det ny sjøsetting. Det håper Engvig kanskje skjer allerede mandag.

Deretter blir det ikke lenge til den får en prøvetur på Trondheimsfjorden.

Prøveturen skal gå fra Rissa og innover til Verdal, båtens opprinnelige hjemmehavn. Det har vi lovet og det løftet skal vi holde, sier en stolt og glad Olaf Engvig til Trønder-Avisa.

Som originalen

Det store sagbruksselskapet Værdalsbruket i Verdal trengte på slutten av 1880-tallet en moderne dampskonnert for frakt av trelast på Trondheimsfjorden. DS Værdalen så dagens lys ved Trondhjems Mekaniske Verksted i 1891, 25 meter lang og 112 tonn tung.

Ifølge Engvig er DS Værdalen den eneste trelastskonnerten som er igjen av sitt slag. Den er bygget som en kopi av en amerikansk hybridbåttype som ble kalt puch-pullbåt.

I prinsippet er dette en skonnert foran og et motodrevet fartøy bak, og midt i mellom dette er den en trelastpram. Utrolig nok er det lasterommet som gir oss trøbbel i dag. Det oppsto noen små lekkasjer på midten, mens forut og akterut ser det bra ut, sier Engvig som leger til at mye er det samme som da båten så dagens lys, mens en god del også er reparert og fornyet etter moderne prinsipper.

Millionkostnader

Det var på slutten av 1970-tallet sjøfartshistorikeren Olaf Engvig fant restene av DS Værdalen i Vesterålen, klar for knusing og senking. Dette var sammenfallende i tid med at han også forbarmet seg over dampseilskipet DS Hansteen. Han prioriterte å redde Hansteen først.

Hansteen kostet det 4,5 millioner kroner og åtte års innsats å redde. DS Værdalen har han nå brukt en mannsalder på, det vil si vel 30 år.

Hva har det kostet å redde Værdalen, Engvig

Herregud! Det har jeg ikke eksakt regner ut. Men det er flere ganger beløpet som måtte til for å redde Hansteen, hvis du regner inn tidsbruk, arbeid og penger. Ikke én krone er gitt i offentlig midler, men utrolig mange har bidratt og hjulpet til av personer og lokale firma. Ikke minst Noryards Fosen. Jeg er veldig takknemlig for all hjelp og støtte, sier Engvik som 28 år på rad søkte Riksantikvaren om støtte til prosjekt DS Værdalen før han ga opp å få noe som helst derfra.

Kona holdt liv i ham

Olav Engvig betrakter DS Værdalen der den står oppe på verftskaia i Rissa etter å ha fått en rask dupp i sjøen. Han gleder seg til å se klenodiet flyte igjen, kanskje allerede mandag.

 Alt jeg har hatt av tid og penger i en mannsalder har jeg brukt på Værdalen. Det er kona som har hold liv i meg, smiler historie-redderen fra Rissa.

18 kommentarer
    1. Mange flotte bilder..og koselig det med faren din også ..og alt blir så pent med blå himmel :)) Min morfar var på Grini en periode..husker han fortalte en del da vi var barn :))
      Så koselig den avslutninga hørtes ut..og spennende med litt eksotisk mat :)) Sikkert deilig å få sykla litt også..eller ganske langt faktisk …nå blir du nok sprek :)) Fin kveld til deg..nå har sola dukka opp her …deilig å se den :))

    2. annebe: Blir så glad for dine positive kommentarer, det gleder, takk! Ja, det er nok mange som har en i familie, i slekt eller venner som har vært på Grini under krigen. Vi har godt av å høre historiene. Det var en grusom tid, som vi som er ung ikke greier å forestille oss 🙂 Ja, så trivelig, med mange flotte mennesker fra alle verdens kanter 🙂 Sprek, ja håper på det, he-he ;))) Så hyggelig med sol der også, her har hun vært noen dager, men det kan fort skifte.

      Ha en finfin kveld Annebe!

    3. Så flotte bilder 🙂 Det er alltid moro å ta bilder 🙂 Og jammen meg får du trent litt også, skulle ønske jeg hadde en sykkel også. TRenger å trene litt …. 😀

    4. frodith: 1000 takk Frodith ! Ja, vi er to om det, altså å like fotografering 🙂 Det er nydelig å sykle, høre fuglekvitter og se gås (type kortnebbgås) på jordene. Skulle ha hatt tid til fotografering på sykkelturen. Neste gang må jeg ha bedre tid på meg, så kanskje. Ellers godt med alt som er unnagjort 🙂

    5. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Takk for det! Levanger er en trivelig by, med trehusbebyggelse. Meget sjarmerende. Du skulle ha tatt en tur! 🙂

    6. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Ja, Hitra er ikke veldig langt unna, så ta turen. Evt. om du tar turen og jeg får vite om det, så bør det arrangeres et lite treff. jeg kunne ha vært reiseguide i Levanger 😉

    7. Mange flotte bilder og fint å lese historie. Tenk at båten er så gammel, eldre enn fra forrige århundre til og med! Jeg husker når jeg var liten at jeg var litt stolt fordi min farfar var født i 1899. Alle venninnene mines besteforeldre var født på 1900-tallet men min var på 1800-tallet. Det begynner jammen å bli en stund siden.
      Blå himmel med “skydotter” på er så fint, og det har jo du fått med på bilder også 🙂

    8. margarites: Takk, ja interessant å “dykke” litt tilbake i tid også. Min farfar var bare 6 år yngre enn din, altså en “1900-talls”, he-he 😉 Ja, det var skikkelig fint her på søndag 🙂

    9. Siv Svanem: Takk for det! Her rundt fjorden, skriver du. Kan jeg spørre hvem du er? Som gir kommentarer her av og til hos meg, men som jeg aldri får skrevet noe tilbake på, bloggen din f.eks. Jeg oppnår altså ikke kontakt med bloggen din ??? Vi andre bloggere har et punktum før blogg.no
      Hva skjer?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg