07.04.16 Trinidad – Cuba, privat innkvartering, del 3 (siste fra Trinidad)

På den todagers turen vi tok til Trinidad var det satt opp privat innkvartering. Dette var en tur gjennom Apollo, og turen gikk fra Varadero hvor vi oppholdte oss i ni dager. Jeg var litt betenkt på forhånd om hvordan fasilitetene ville være i et privat cubansk hjem, men ble positivt overrasket. På Cuba kan privatpersoner leie ut deler av huset sitt til folk / turister mot at de betaler skatt til staten på inntekter. Så det var som å komme til et hotell, du må levere fra deg passet, og så blir du skrevet inn på et eget skjema, der du undertegner, så har huseieren det klart. Vi bodde hos snille og vakre Maria. Hun var enslig mor til en datter på 11 år. Vi pratet med andre i følget vårt også, så jeg tror vi var noen av de heldigste med hus og husvert. 

Da vi kom til Trinidad hadde klokken passert 19.00 og guiden gikk ut av bussen, mens vi ble sittende og folk ble fordelt på husverter. Jeg og min mann, sammen med to svenske gutter i rundt tidlig 20 – år, fikk samme husvert. Det ble bestemt at vi skulle spise felles middag på en restaurant opp i gatene, så vi fikk mindre enn en time å ordne oss på. Litt lite tid, så det ble ikke grundig dusjing først. Men en trivelig middag, hvor jeg valgte fisk fikk vi. 

På morgenen dagen etter var det husvert som skulle stå for frokost. Maria var superflink kokk og disket opp både med det ene og andre. Det eneste negative jeg kan si: Om jeg hadde fått tak i den hanen som galte i nabolaget rundt kl. 04.00 om natten, så hadde jeg ikke vært nådig…..liksom on and on and on and on, he-he 😉

Her kan du se bildene, alle tatt av meg. Jeg skriver som vanlig litt under hvert bilde

 

Her er husverten vår på sitt kjøkken

 

Tar med et bilde fra Havana her for å vise fram hvordan du kan finne de som leier ut privat. De hvite skiltene med et anker opp ned, er utleierom

 

Mannen min er sliten etter lang dag på buss og strekker ut på senga vår før middag. I og med at vi gikk først i en trang passasje inn til rommene, valgte vi det innerste rommet, men jeg tror det andre rommet var større, det de svenske guttene fikk. Men helt greit 🙂

 

Vakre fliser på golvet

 

Min mann kommer ut fra badet. Må innrømme at modellen ikke alltid vet når fotografen kommer på….stakkars ;)))

 

Et garderobeskap

 

Her fra badet. Vi hadde eget bad og delte ikke det med noen

 

Litt hard madrass 

 

Her fra stua, koselig

 

Enda et bilde fra stua

Vi spiste frokost i bakhagen utendørs. Ingen ting å si på oppdekningen her. Den juicen fra nypresset eksotiske frukter, nam !

 

Fruktfat til hver

 

Nydelig omelett ! Jeg prøvde å smake på alt. Det var både ost / kjeks / brød / frukt / kaffebrødkjeks / annen kake til kaffen / omelett satt fram. Alt smakte godt ! Ingen ble syke på turen. Ta med adapter om du skal leie privat. Standarden er god 🙂

#reise #travel #reisebrev #foto #fotografi #bilde #picure  #Trinidad #Cuba #leierom #renting #fint #nice 

 

7 kommentarer
    1. Så koselig! men samtidig så skummelt..hihih. Blir liksom så tett på private folk..men det kan jo være gøy og spennende også.. Flotte bilder !

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det var koselig! Ikke skummelt i det hele tatt, men jeg innrømmer at jeg var litt spent på forhånd 🙂

    3. Så spennende, og litt betryggende at det er reiseselskapet som ordnet privat innkvartering. Jeg har hørt at de som leier ut rom ikke får kjøre taxi i tillegg. Sjefen min var der for to år siden og da tilbød den private utleieren å kjøre dem til en strand. de ble stoppet og mannen fikk bot for å kjøre “taxi”, når han fikk inntekt på utleie. Sjefen min betalte boten…
      Jeg ser også at det er en stor vifte på stuen, så jeg regner med at det ikke var aircondition der.. Hvordan var klima, temperatur og fuktighet på Cuba? Jeg har jo bodd litt i Houston, og der var det veldig varmt og fuktig.

    4. margarites: Å det var nytt for meg. Det var aircondition på rommet, men den durte så fælt at vi slo av den. Kunne ikke få sove. Hadde ikke problemer med ekstrem varme av den grunn. Det er jo svale murhus også da. Temperaturene lå på 20 – 30 grader. Men opplevdes ikke for varmt på det varmeste. En liten trekk var der hele tiden 🙂 Så egentlig behagelig klima i feb. / mars der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg