13.03.16. Reisebrev fra Cuba, del 1. Havana – hovedstaden

La Habana som de sier på Cuba er en spennende by. Den består av “gamlebyen” og en nyere del. Meget herskapelige bygningner med flotte ornamenter i mur og vakre smijernsdetaljer. I gatebildet brommer det høyt fra den eldre amerikanske bilparken. En kan se skolebarn i sine uniformer som har lunsjpause. Kvinner som bærer rundt på babyer i armene sine uten en vogn å ha de i. En hører musikk som strømmer ut fra cafèer som har besøk av et band; “Guantanamera guajira guantanamera” + “La bamba” toner det ut. I gaten “calle Obispo” eller “Bishop street” i “gamlebyen” kan sammenlignes med Karl Johan med yrende folkeliv med opptredener av forskjellige slag, tiggere og utstillinger / markeder. Langs Malecon, en 8 km. lang gate ved sjøsiden, bygd opp med mur mot sjøen. Den ble bygd for å holde vannet unna i 1901. Her er det yrende liv på kveldstid spesielt. Familier tar med seg stolene sine ut hit, folk tar en nattlig promenade, kjærestepar har romantiske turer her, fiskerne er på plass med fiskestengene sine og joggende turister og lokalbefolkning er å se på dagtid. 

Et helt fantastisk land. Folket, naturen, arkitekturen / bygningene, klimaet, musikken, gleden og ikke minst de eldre amerikanske bilene som er det vi ser i gatebildet over alt. Skulle gjerne sett at de som bor der hadde hatt et sterkere demokrati og mer tilgang på varer, så skulle jeg gjerne sett at folket hadde høyere lønninger. Fikk høre at Fidel Castro enda følger med på hva som skjer i landet og gir råd til sin bror Raoul, som er den som offentlig styrer landet. Men Fidel som er en gammel mann skal være svært syk etter magekreft og får nå tilsyn av lege 24 timer i døgnet.

Skole- og helsetjenester er gratis for alle. Mange tar høyere utdanning. Det er flust opp av leger på Cuba. Hver lege betjener rundt 135 pasienter. Det er en kontrast til våre fastleger her hjemme som har ca.1400 pasienter på sin liste. Så Cubansk helsevesen er meget bra, sies det. Men til tross for lang utdanning tjener leger ikke godt. Det er nesten bedre lønnsmessig å jobbe med i band / med musikk, som rengjøringshjelp på hotell, i barer / restauranter, taxikjøring, turistnæringen for øvrig og som en kuriositet som turister vil ta bilder av. For drinks / penger fra turister gir høy innkomst. Den største næringen for Cuba er turistnæringen nå. Kristoffer Columbus kom sjøveien til Cuba i 1492, da ble Amerika og også da Cuba oppdaget. Da trodde Columbus først at han var kommet til India, fodi han lette egentlig etter det. I 1959 var den cubanske revolusjonen hvor Fidel Castro med Che Guevara i spissen kuppet landet. Det har siden vært kommunistpartiet som har styrt landet.  

Den typiske cubaneren kan ikke beskrives fordi det er en blanding av svært mørkhudede som nedstammer fra tidligere slavedrift, indianere som var de som bodde der først, mulatter og hvite personer, i en fin miks. Gjennomsnittlig er det vanlig å føde 1,3 barn i hver familie på Cuba. Som jeg har blitt fortalt av guider på en av våre utflukter er det vanskelig og dyrt å skaffe melk og barnemat. Gjerne skiller de seg og gifter seg på nytt både en – tre ganger. Vi ble fortalt fra en guide om at kvinner bruker mye tid og penger på utseende. Det er nesten rart å se helt moderne mennesker komme ut fra de skitne slitne bygningene de lever i. Ungdommene har moderne frisyrer som vi her hjemme. Men i Trinidad kom jeg over en tenårings jentegjeng som hadde “Macarena” som ringetone på mobilene sine, og var stolte av det. Ligger litt etter oss hitlistene på Cuba.

Jeg og min mann dro via Apollo reiseselskap. Det var en kombinasjonstur med 5 netter på hotell i Havana, her med gratis frokost. Så var vi 9 netter på hotell i bade – og turiststedet Varadero, her hadde vi “all-inclusive”. Synes en absolutt bør ha 5 dager i Havana da det er mye å se. Gamlebyen i Havana er sjarmerende / koselig og er satt på Unescos verdensarv.

Jeg skriver litt under hvert bilde. Reisebrev fra Havana kommer i tre deler da det er mye å se og oppleve her

Havana / La Habana

Her et bilde tatt fra sightseeing med toetasjers buss langs Malecon

 

Gatebilde tatt langs gaten Obispo i gamlebyen

 

Obispo i gamlebyen

Utsikt fra hotelltaket vårt, Iberostar Park hotell. Gaten Obispo ligger til venstre på bildet, inn der de buede inngangene er

Her utsikt fra den gamle delen av Havana inn til den nyere delen i det fjerne

 

Høyblokker i nydelen av Havana

En slitt og skitten bygning i gamlebyen (mye vakrere enn de nye blokkene, synes jeg, litt renovering hadde vært bra)

 

Litt jamming i parken ved et marked med lokal musiker

Her selges alt fra gamle cubanske bilskilt (jeg ble eier av ett) til eldre gjenstander fra revolusjonstiden, bøker / plakater med Che Guavara og Fidel Castro, eldre filmplakater, kunstverk fra lokale kunstnere og eldre grammofonplater. Mye spennende 🙂

Noen bøker / blader på markedet

Et blikk inn i et apotek, en tanke umoderne. Her knuses medisin til i mortere

Fruktutsalg, ikke så mange av dem

Hos kjøtthandleren

Et band inne på en cafè

Hestedrosje står klar

Pause fra sykkeldrosjen

Noen som cruiser rundt i cabriolet, veteran amerikansk bil

Her en annen type taxi

Flere farkoster


Slitne byggverk, men smilende glade folk
 


Denne har hatt sin storhetstid
 


Folk har gjerne moderne klær hengende ute på balkongen til tørk

Et gatebilde

Her arbeides det, i alle fall en person arbeider. Sjekk med øks (?). De mangler nok riktig utstyr for gravearbeid

Det bor folk her også

Her skimtes sjøen fra hotelltaket vårt

 

#reise #travel #reisebrev #reisereklame #Havana #LaHabana #Cuba #by #town #city #Caribbean #Karibien #Obispo #Malecon #eksotisk #fantastisk 

 

 

 

 

11 kommentarer
    1. Ikke i tvil om at Cuba byr på mye spennende..og det får man jo bekreftet både av tekst og bilder her :)) Jeg viste ikke så mye av det du fortalte her..så det var opplysende fakta …tror vel aldri jeg kommer til å dra dit..men man skal aldri si aldri :)) Ble du oppdaget som sanger der nede…eller ble samarbeidet med deg og gitaristen med denne ene gangen..hehe.. :)) Du tar jo bare bra bilder..men jeg likte det nederste ekstra godt :))

    2. annebe: Takk! Du må aldri si aldri nei, he-he 😉 Gjør litt research på forhånd og så lærte jeg masse fra guider på stedet. Tror det blir mer interessant for lesere av bloggen å vite noe de ikke visste før. Ikke helt heldig med alle bilder nei, kunne gjerne vært skarpere enkelte ganger. Men jeg driver å fotograferer manuelt med et speilreflekskamera uten å få se de stort opp på en skjerm underveis, så er jeg likevel fornøyd 🙂

    3. Så spennende reisebrev! Cuba er et sted jeg kunne tenke meg å dra. Stemmer det at de ikke stempler i passet ditt, men på en lapp som de legger inni? Sånn at du senere kan dra til USA uten at de ser at du har vært her. For amerikanerne er vel ikke så glade i dem fra Cuba eller de som har vært der, eller ? Spennende bilder og de bilene som du også har vist før er helt spesielle 🙂 Tusen takk for at du deler turen din 🙂

    4. Jeg tenkte på deg og turen din i går kveld, mens jeg så på programmet om Fidel Castro på NRK. De gamle bygningene er så vakre, selv om de hadde trengt å pusses opp. Jeg har alltid vært mer glad i det gamle enn det nye, hvor enn i verden det måtte være.
      Jeg koste meg virkelig med reisebrevet ditt, og bildene :o))
      Personlig er jeg veldig opptatt av Che, ikke så veldig mye hans politiske overbevisning, men mer mannen og hvem han var.

    5. frodith: Kom hjem fra turen for 14 dager siden. Du får ikke sendt noe med mobil derfra, fordi internett ikke fungerer. Etter at jeg kom hjem har jeg hatt et svare strev med å få oversikt over alle bildene jeg tok med speilreflekskameraet. Men nå kommer det masse innlegg framover 🙂

    6. margarites: Tusen takk! Nei, de stempler som vanlig i passet. Amerika har jo myket opp handelsblokkaden som har vært også, så ikke så strengt nå. Jeg tror den allmenne cubaner gjerne hadde sett Obama som deres president også, i alle fall sa en taxisjåfør dette til oss 🙂

    7. Vera Lynn: Ja, vi tok til og med opp det. Takk for at du likte innlegget!!! de gamle bygningene er jo spennende, mens de nye er kjedelige (har sett det før, liksom). Jeg har tenkt å fokusere på Che også i seinere reisebrev fra turen 🙂 Så heng med !!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg