09.08.15. Reisebrev med bilder fra sommerens Norgesferie, Nordland / Troms, i kveld – litt om Narvik

Da er årets Norges – ferietur unnagjort. I bagasjen med hjem har jeg mellom 1000 – 2000 bilder. Aldri på tur uten fotoapparat selvsagt. Min mann og jeg kjørte nordover i år. Nord for Fauske har vi aldri vært noen av oss. Så på kort tid ville vi få med oss mest mulig av interessante steder litt nordover og ned inn i Lofoten. I Lofoten har vi vært før, men vi hadde så kort tid på oss, bare en natt overnatting og det er jo alt for lite. Men den gangen, tror det var i 2009, var vi på besøk til slekt i Bodø – traktene og fant ut i tolvte time at vi så vidt rakk en liten tur til Lofoten. Det var ikke det at vi ikke hadde ferie til gode, men det var det at vi måtte rekke å plukke opp vår handikappede sønn som hadde et kort avlastningsopphold ved en institusjon, innen fristen.

Første stopp denne gang gjorde vi hos mitt søskenbarn Mette og hennes mann på Tverlandet like utenfor Bodø. For noe tid tilbake kjørte Mette`s mann lastebil i området og derfor spurte vi han litt om råd i forhold til hva som er verdt å se. Så han ga mange nyttige tips. Så litt av ruta ble planlagt ut fra dette. Vi har besøkt Narvik (kort stopp), Harstad (her overnattet vi på hotell), Sortland (liten stopp), Vesterålen med Stokmarknes (liten stopp), Melbu (litt lengre stopp, måtte vente på fergen 1 1/2 time) og så Lofoten med Svolvær, Henningsvær, Nustadfjord, Å, Leknes (midt i Lofoten som vi bodde tre netter på hotell).

Det er litt av et arbeid med redigering og å få oversikt. Ikke minst strukturere slik at en vet hvilke bilder en vil dele her, det er litt arbeidssomt. Jeg prøver å strukturere med å vise noen få bilder fra hvert sted vi har vært innom. Det var til dels korte stopper noen steder, mens på noen steder var vi over lengre tid. Ikke alltid er det det som er ansett som det viktigste fra hvert sted som har kommet i linsa. Disse reisebrevene i bilder blir personlige. litt overlatt til tilfeldigheter etter hva som dukker opp + noe en har lest / hørt er vel verdt å få med seg. Men når jeg er på tur bruker jeg alltid å lese faktastoff om de steder jeg vil besøke. Det er artig å lære om – / kjenne til nye steder og få et innblikk i hva som er verdt et besøk, ikke minst med fotoapparatet “ladet”.

Det jeg kan slå fast er at Norgesferie ikke er oppskrytt. Det anbefales! Uansett vær. Vi bor i et meget vakkert land 🙂 (Smiletegn), he-he ! Dette, uten at de fleste vet det. Jo turene går til utlandet og varme solrike strender som regel. Men hva har en sett her hjemme? Noe å tenke over. Jeg reiser aldri på en pakketur til syden for å ligge på stranden hele tiden. Nei, jeg vil ha opplevelser i tillegg. Så ønsker jeg å “lese meg opp på det landet jeg besøker”. Slik lærer en mye. Så bør en ha med seg litt av Norge, selvsagt.

Som en ser på bilder så er ikke været det aller beste da vi kjørte fra Tverlandet / Fauske og nordover. Dagen før skinte sola. Men all slags vær har sin sjarm når en skal avbilde naturen. Jeg liker godt skodde over fjell med et og annet solglimt innimellom. Det fikk jeg massevis av bilder av. Ellers er det mange tunneler, broer og veiarbeid både her og der. Så de som sier vi ikke bruker penger på veier bør ta seg en tur utenom sin “egen lille veistrekning” for å se. I dag har jeg fokus på Narvik, og veien dit fra Fauske. Men i Narvik ble det en kort stopp ved et stort kjøpesenter, her inntok vi lunsj. Denne stoppen var mest for å få med oss litt rødvin videre på ferden. Det er jo ferie og det skal være kos. Vi lette ikke noe særlig heller, men fant aldri “sentrum” av byen. Men det ble en stopp ved Fredskapellet som ligger på tur ut fra Narvik, så det er bilder herfra.

Narvik og nærområder (hvor nært er et definisjonsspørmål, bilder er tatt på tur mellom Fauske og Narvik)

#foto #photo #bilde #picture #reise #travel #trip  #ferie #holiday #vacation #Norge #Norway #Narvik #kirke #church  #krig  #war #verdenskrig #worldwar #historie #history #interessant #interesting

Kommune i Nordland fylke, omkring innerste del av Ofotfjorden, grenser i nord til Troms fylke, i øst og sør til Sverige, og i vest og sørvest til hhv.Evenes og Ballangen kommuner. Narvik ble kjøpstad 1902 og ble 1974 slått sammen med omkringliggende Ankenes kommune.

Etter utbruddet av den annen verdenskrig var Narvik strategisk viktig både for tyskerne og de allierte. 9. april 1940 var Narvik et av hovedmålene for den tyske invasjonen, og byen ble inntatt og de norske panserskipene «Norge» og «Eidsvold» senket. Store allierte styrker satt inn, og byen ble erobret tilbake etter harde kamper den 28. mai 1940. 8. juni kunne tyskerne rykke inn igjen i byen etter den norske kapitulasjonen. Narvik-felttoget var de alliertes første seier i den annen verdenskrig; her gjorde også norske soldater en betydelig innsats. Om lag hele befolkningen på 10 000 var evakuert før 8. juni 1940, og 165 bygninger var totalt ødelagt.

I sentrum ligger torget med Frihetsmonumentet og rådhuset. Like ved ligger Krigsminnemuseet.

Fredskapellet i Narvik er ei langkirke i jernbetong og tegl med 266 sitteplasser. Det ble innviet den 14. desember 1957. Arkitekt for kapellet var Jan Inge Hovig. Altertavla i kapellet er malt av Axel Revold. Kapellet brukes som gravkapell for alle trossamfunn. Hovedkirkegården i Narvik ligger ved Fredskapellet. Et tidligere kapell på stedet der Fredskapellet står nå, ble ødelagt under krigshandlingene i 1940.

1. Margrethe: Tusen takk! Det var hyggelig 🙂 Norge er vakkert PUNKTUM / AMEN, he-he 🙂

PS! Har vært på reise i en uke nå med lite blogging. Men vil du skal vite at jeg hadde et lengre kommentar på bloggen din for omtrent fem dager siden, som ikke ble publisert skikkelig. Brukte mobilen for en gangs skyld og glemte sikkert å trykke på “publiser”, så den nådde deg ikke, heller ikke de fem andre jeg svarte samme kveld. Hadde ikke tid til å legge nytt innslag inn. Ellers tok jeg pause fra blogglivet. Viktig med pauser innimellom 🙂

2. Margrethe: He-he! Er ikke vant med å bruke mobilen, bruker som regel en bærbar PC. Vært innom bloggen din nå og sett på vakkert bilde 🙂

3. frodith: Takk for det Frodith! Ja, fikk da tatt noen bilder, selv om stoppen var kort i Narvik. Men ellers sitter jeg igjen med supermange fra hele turen. Når en har mange å velge i, så blir det alltid noen fine også. Det er bare å gå amok med knipsing, he-he 🙂

4. Vakkert i Norge ja ..vi har feriert mest på sørlandet og fjellet her i “nærområdet”om sommeren..men har vært i Bergen og Florø..men ellers ikke vestlandet og Nordnorge..så blir jeg “sprek” igjen får vi komme oss litt mer rundt i landet:) Fine opplevelser dere har hatt da..og flotte bilder …det øverste var jo helt perfekt …nydelig :)) God natt :))

5. annebe: Takker så mye Annebe ! Du nevnte ikke Trøndelag, he-he, Det bør oppleves også, he-he 🙂 Fin stopp på veien nordover her hos oss i Levanger 🙂 Vil krysse fingre og tær for at du igjen blir frisk og rask 🙂 Får ta en dag om gangen og være positiv uansett, så løsner det sikkert 🙂

6. Vakre Norge !
      Lengst nord jeg har vært er Trondheim He He :). Alltid hatt lyst på en liten tur nordover
      til Tromsø og Finnmark. For se utover høsten. Da er det jo nordlys og fin stemning .
      Vi har all grunn til å være stolt over landet vårt 🙂 Gode natta til deg 🙂