12.06.14. Musikk : <3 QUEEN – Freddie Mercury <3 / The show must go on – Olavshallen i Trondheim

I går kveld var jeg på en alle tiders magisk opplevelse i Olavshallen i Trondheim. Bandet Queen med Freddie Mergcury i spissen ble hyllet gjennom showet; “The show must go on “. Det var den kjente norske artisten Åge Sten Nilsen, med gode hjelpere i Trondheim Symfoniorkester + operasangerinnen Eir Inderhaug + “Norske – talenter – deltager” i år Henrik Fuglem fra Selbu + tre dyktige mannlige korister som gjorde stemningen i Olavshallen magisk. 

Konserten startet med Trondheim Symfoniorkesteret, så fulgte svisker som perler på en snor; A kind of magic, I want to break free, Somebody to love, Barcelona, we will rock you, Bicycle race, Radio Gaga, Another one bites the dust, We are the champions og min personlige favoritt Bohemian Rapsody,  for å nevne noen. For en låtskriver som Freddie Mercury og for en merittliste for slagere vi aldri glemmer, og som høres ofte den dag i dag også. Er du på en konkurransearena f.eks. finnen fotball, kan du ofte høre melodien We are the champions bl. a. Så er du som leser av dette innlegget for ung til å kjenne noe til Queen, så gå inn på nettet å hør på sangene, og du er fortapt. Jeg synes Queen utmerker seg som band ved å bevege seg inn i store komposisjoner / verker som også har  mange komponenter i seg, verdig et stort orkester. De har også komponenter av opera i seg. Vokalisten Freddie Mercury var et funn. Bare så synd han døde så altfor ung av aids i 1991.  Ingen over eller på siden av Freddie, han er størst som artist og formidler av stor musikk.

Men Åge Sten Nilsen er en meget bra nummer 2, i formidling av denne musikken i showet “The show must go on”. I starten av konserten opplevdes han noe, uten full energi, pustet ofte og var ikke så melodiøs, la heller ikke så mye trykk / energii stemmen som jeg skulle ønske i de høyeste partiene. Men han ble bare bedre og bedre utover i konserten. Jeg skjønner godt at en mann i min alder som spretter rundt på scenen og synger høy kompleks / avanserte melodier, som skal da holde i opp til flere timer, ikke greier det samme “kjøret” hele tiden. Da Åge Sten Nilsen og Eir Inderhaug dro til med Barcelona, følte hele salen for å reise seg. For en konsert dette ble, WOW, også med et helt orkester da 🙂

Jeg har alltid vært fan av Queen som ble dannet i 1970 med vokalisten Freddie Mercury i spissen og hadde posters hengende på jenterommet i sin tid. Posters av Queen hang ved siden av ABBA, David Bowie, Cliff Richard, Elvis, Boney M., m.fl.  Den stygge storblomstrede tapeten jeg hadde på 70-tallet på jenterommet mitt var dekket av posters, kanskje like greit når attpåtil tapeten hadde gyselige farger. Den er meget retro i da, og mange kunne nok gjerne tenke seg slik tapet i dag også. Jeg fikk på den tiden være med å velge den ut selv, så da hadde jeg mildt sagt annen smak enn i dag. Det var jo moderne da, he-he ! 

Konserten anbefales på det sterkeste og her kommer et bilde tatt etter forestillingen, undertegnede + Åge Sten Nilsen :

 


 

#Queen, #band  #show  #Olavshallen   #Trondheim  #symfoniorkester  #musikk #music  #fabelaktig  #great  #best

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg