03.03.18. Maleri som har blitt til de siste 12 dager, prosessen i bilder her

Den 18. februar påbegynte jeg et maleri i akvarellfarger, og nå i går ble det ferdig. Ikke malt hver dag da, men når malergleden har kommet over meg. Jeg planla litt på forhånd i hodet mitt, og det var så tidlig som i mai i fjor. Først nå fullførte jeg prosessen fram til ferdig maleri. Jeg vil karakterisere det som et abstrakt maleri. Det er 70 x 100 stort. Håper det kan fortelle en historie. Videre at den historien slår inn i betrakteren og setter spor i form av refleksjoner. Ja, jeg bruker sterke virkemidler i form av farger og streker, og det kommer jeg til å fortsette med. Den historien som skapes i hodet til hver og en av betrakterne som ser maleriet, kan gi ulike historier. Håper det “slår” rett inn i sjela!

 

Maleprosessen: 

 

Ferdig maleri. Det ble noe kutt i kanter via fotoredigering, men blir bedre i ramme etterhvert. Bildet er i storformat, 70 x 100 

 

 

Dette var også en start

 

Strekene er malt med maskeringsfilm her i starten, fordi etterpå blir det “fargeklass”

 

Sjatteringer legges slik som fargene selv legger seg, innimellom vender jeg arket for litt “klass”. Det blir gjerne noen streker som renner utover. Det synes jeg bare gjør maleriet mer interessant

 

Jeg velger å legge maskeringsfilm på hele motivet, også de rennende streker + flekker som er satt. Måtte tilbake på Panduro på Magneten kjøpesenter å kjøpe mer maskeringsmaling, fordi det ble store flater som skulle dekkes

 

Det første motivet her ble startet planlagt i mai ifjor som sagt. Så kommer mer til etterhvert. Det skjer i prosessen

 

Jeg dekker faktisk alle motivene først med maskeringsmaling, for å beskytte mot “fargeklasset”

 

Etter “fargeklasset” skrapes maskeringsmaling av, se på “hodet” til motiv til høyre. Der skrapes det, og det blir lysere partier som åpenbarer seg under

 

Alt av maskering fjernet, og da framstår maleriet slik

 

Ja, det blir noen elementer rødt. Legges der jeg synes det passer

 

Det var en firkant som manglet, den ble lagt over “stormotivet”

 

Så litt finflikking på detaljer….voi la….ferdig maleri. Det vil komme ramme på etter hvert

 

Hva ser du?

 

 

#maleri #painting #akvarell #watercolor #kunst #art #arte #abstrakt #abstract 

14 kommentarer
    1. Hva ser jeg?
      Jeg ser det du har malet på en måte,,,,,,,,,,,,,, dører, damer……………. skygger…………… kneblet til taushet………. straffet for ulydighet…………… Det lønner seg ikke å snakke, heller tie i hel. For meg er det en prest nede til høyre, som ikke får frem det han vil med sitt budskap.
      🙂

    2. Wow så utrolig flink du er, veldig kreativt 🙂 Har alltid hatt lyst til å være flink til tegning og maling, men tror ikke det ligger for meg hehehe 🙂 Men det er jo utrolig gøy å male da, selv om resultatene mine er ekstremt dårlige så syns jeg det er gøy likevel 🙂 Er du selvlært eller har du gått skole/kurs for å få det til så bra? 🙂

    3. Fantastisk fint..og så artig å se prosessen..:)) Om jeg ikke tenker for mye , men forteller hva jeg ser sånn umiddelbart ser jeg : Ei innvandrerdame som er redd og føler seg innelåst..men er i ferd med å “bryte ut” av det livet hun har levd hittil..men det koster blod og tårer når de andre hun kjenner snur ryggen til… Også har hun varme øyne fulle av visdom :)) Klem og god helg videre til den flinke kunstneren <3

    4. Så nydelig! og det ser litt sårt ut…jeg ser et budskap fra et krigsherjet land…en som står i kappe og prøver å holde andre borte..med piggtråd rundt hodet..Du er virkelig blitt flink! ha en god lørdagskveld!

    5. Etdiktomdagen: Så utrolig kreativt tolket, takk! Jeg vil ikke gi ut mine innerste tanker om det, men la det være opp til betrakteren. Den “prestekommentaren” var god da, he-he 😉 Klem <3

    6. Iselin Renée: Tusen takk Iselin, så hyggelige ord! Jeg er sikker på at du er flink så god smak som du har. Jeg kaller meg egentlig selvlært, og har alltid likt å tegnet / malt. En har det vel litt bare i seg, vil jeg tro. Aldri gått skoler med kunstfag, men hadde håpet å kunne hatt muligheten. Men har ett oljemalings- og tre akvarellmalekurs. Nå i mars skal jeg på akrylmalekurs. I september skal jeg på malekurs til Italia, gleder meg voldsomt. <3

    7. annebe: Artig å lese dine betraktninger rundt maleriet, tusen takk! Du er så kreativ i tankene dine. Jeg vil hverken bekrefte eller avkrefte dine antagelser om hva bildet beskriver. Men du er inne på noe her…….kanskje 😉 Klem og god helg til snille deg! <3

    8. frodith: Ja, det er krevende, men det gir mye mer enn det tar. Så dette er det absolutt hyggeligste jeg gjør for tiden. Egentlig er jeg villig til å forsake mye for å få holde på med dette så mye som mulig. alltid spennende, for jeg har ikke full kontroll, absolutt ikke hele tiden. Klem <3

    9. Toini: Tusen takk Toini! Sårt er nok et stikkord ja, flott tolket! Ellers også kreative tanker rundt bildet, artig å lese fra deg. Ha en fortsatt fin lørdagskveld! <3

    10. Ser ei som sliter, som føler seg alene midt i mengden av mennesker. Som føler seg bundet på kanskje flere vis. Innvandrerkvinne som føler seg utenfor, og såret.
      Flott malt! 🙂

    11. HeidiElise: For å ta det siste først: Tusen takk! Artig å lese hva du ser, fantasifullt. Du er inne på noe her. Takk for at du tok deg tid!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg