31.07.17. Hagen fikk et nytt blomsterbed i fjor høst og nå blomstrer det

Egentlig er det nok ikke et nytt bed da, men noen blomster som er flyttet på. Vel og merke har jeg tilført også noen nye stauder og bergplanter kjøpt i vår. Vi ville gjerne ha større gårdsplass og skulle fylle den med ny singel i år. Da måtte det eviglange staudebedet flytte plass. Jeg sier eviglange, fordi det måtte lukes og det tok noe inni hampen lang tid. Det stod bortover i hele oppkjørselen vår. Ble jo aldri ferdig med luking. Hadde du kommet på enden, måtte du starte forfra igjen, blæhhh!

Jeg tok og spadde opp en liten trekant ved en trappeoppgang i hagen, og plasserte først en filt over jorda. Dette var like før det frøs til på seinøsten i fjor. Jeg flyttet deretter de blomsterstaudene / plantene jeg ville ha med meg videre, fra det ene bedet til det nye. Måtte klippe hull i filten for å få plantet på de steder jeg ville. Nå skulle vi da virkelig komme ugresset til verks.

Når frosten hadde gått i vår, det ble vel litt ut i mai. Jeg var på hageland her og kjøpte meg noen få nye stauder / bergplanter for å ha på de hullene jeg syntes det manglet noen. Videre så kjøpte jeg godt med plantejord som vi dekket filten mellom blomstene med. Så til slutt, ble det et lag med bark over og imellom.

Jeg er meget fornøyd med blomstringa nå på seinsommeren. Vel de to pionene vi flyttet har ikke avgitt mer enn en rose i år. Men jeg har skjønt at det er normalt etter at de blir flyttet på. De henger litt med hodet sikkert, når de nå ikke står på sin vante plass, he-he. Men de vil vel etter hvert venne seg til nytt sted. Men ellers ser dat bra ut. Nå ha jeg et bed som jeg kan mer eller mindre stå å luke, om det skulle komme opp noe ugress da. Jo, jeg kan vel ikke legge skjul på at ugresset er villig her. Har sett snurten til noen få, men tar det etterhvert som det dukker opp. For å være sikkert på lav ugressavling.

 

Slik ble det

 

 

 

 

 

 

 

Astilber er vakre. Jeg har tre farger, hvit, rosa og plommerød. Gjør seg i buketter. Her har jeg plukket inn noen. Tenk deg disse sammen med noen roser, nydelig

 

 

 

 

 

 

#hage #garden #blomster #bed #hjem #home #hagearbeid #gardening #stauder #perennials #grønt #green #flowers 

 
8 kommentarer
    1. Så flott det var! ja det er nydelig med blomster rundt seg…men jeg har de på tur..ikke noe fine bed her i gården…hihihi.. flink har du vært!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Takker! Villblomster er fine de også, Spesielt når en slipper å luke ugress rundt de, he-he!
      Ha en fin dag ellers!

    3. Så flott og blomsterrikt bed du har fått :o)) Luking er ikke noe gøy, og du klarte å minne meg på at det er på tide at jeg stikker ut å fjerner noen krypplanter. Fjerner jeg ikke de med jevne mellomrom så tar de over hele bedet mitt, og kveler plantene mine.

    4. Så fint bed! Og flotte blomster. Når jeg ser sånt så får jeg dårlig samvittighet for jeg har et bed (det var en gang et bed, nå er det bare hanefot/ugress) som sårt trenger en ansiktsløftning. Jeg har oversett det i flere år nå, så snart må jeg gjøre det…men ikke i kveld 🙂

    5. margarites: Takker så mye! Næææhhh! Du må da ikke få dårlig samvittighet nei! Jeg har da også hatt svært tragiske bed den senere tid. Så nå ble det da endelig. Synd jeg ikke tok bilder da det så som verst ut, he-he 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg