25.12.14. “Vårres jul”, tradisjoner og kos

Hui og hei, allerede 1. juledag og på tide med litt avslapning etter å ha inntatt et nydelig lutefiskmåltid i dag. Foruten vår 18-årige sønn Bendik som bor hjemme, har vi denne jula hatt besøk av mine foreldre, og selvfølgelig var også eldstemann Steffen hjemme som vanlig. Det går bra så lenge han er singel enda, at han tar turen til oss fra Trondheim. mine foreldre dro fra oss i 13.00-tiden i dag, pappa ville kjøre hjem, mens det var noenlunde lyst ute. De kom i går. Her i huset har vi spist + spist, kosa oss og hatt familiehygge, uten TV på, pratet, + spist og drukket enda mer.

Jo jeg så litt TV, selvsagt så jeg “Tre nøtter til Askepott”på NRK, en tradisjon på formiddagen på juleaften. Jeg gråt tårer allerede etter 5 minutter, skal ikke mer til enn kokka i filmen som sier: “En stemor er og blir en stemor “, så svarer Askepott: “: Ja, men faren min var da like glad i Dora (som er stesøstra) som i meg”. Mer skal altså ikke til, på tross av at jeg har sett denne filmen helt siden jeg var ung blir jeg rørt, ørt og ørti ganger omtrent har jeg sett filmen, he-he.

Etter denne filmen tar vi alltid turen til Alstadhaug kirke med blomster og lys til gravsted vi besøker. Noen ganger er gutta med, andre ganger ikke, de får bestemme selv.

Det er viktig å holde på tradisjoner. Noen ganger får jeg inntrykk at det er om å være først ute med alt. Spesielt på sosiale medier. Folk pynter rundt 1. desember, med lys ute og inne, og med julepynt, nisser ting og tang, så tas det bilder som deles med alle. Julebakst er unnagjort før desember hos mange. Så pyntes juletreet hos mange 1 uke før juleaften, det er tidlig. Litt tidlig etter min smak, men folk får selvsagt feire jul slik de vil, det blander ikke jeg meg inn i. Så er det slik at jula som tradisjonen tro har vært rød, blir hvit, lyseblå og rosa hos mange, noe jeg ikke innfører. Jula er rød, slik har den alltid vært, og jeg pynter aldri før lille julaften, hverken med juletre eller annen julepynt, og jula forblir rød her i huset. Jeg har jo så mye hvitt, rosa, duse pasteller ellers i året, at forandringen med røde innslag i 1 – 11/2 uke i året tåles mer enn  godt nok. Jeg bruker å tenne lys ute på et tre / busk først når andre søndag i advent har blitt passert. Da jeg spilte i skolekorpset var vi ved kirka i Follafoss og spilte julesanger rundt den 12. des, utenfor kirka, og da ble julegrana i Follafoss tent. Slik har jeg tatt med meg den tradisjonen med tenning av juletre ute rundt samme tid. 

Ellers så er det “same procedure as last year”: Å ha risengrynsgrøt på lille juleaften, med mandel. Den som får mandelen får en liten gave. I år var det jeg som fikk mandelen for første gang siden vi innførte dette vår første jul hjemme hos oss, da ungene var små og jeg ble ikke overrasket da jeg fikk en gave med to snapsglass med nissemor – + far (hadde nok ordnet den gaven selv jeg, he-he!). Koker da så mye risengrynsgrøt at det også blir nok til riskrem, som er tradisjonell juleaftens dessert og kaffekos hos oss.

Begge guttene bruker å få en “strømpe” før var det en strømpe, men etter som de har blitt større og en legger i større ting (som en “sixpack med øl bl. a), tar jeg like gjerne en vanlig plastpose som jeg skriver god jul på. Alltid har de fått julegodter, potetgull og julehefter bl.a. om morgenen julaften. Nå da de er voksne blir det øl, Pondus julenummer, knask, peanøtter potetgull, sjokolade m.m. Så har vi lang julelunsj med sirupskake / hjemmebaka brødskive + masse godt pålegg; tradisjonelle juleskinke, sylte, ulike typer sild, leverpostei, ulike oster m.m. rundt klokken 12.00. På julaften blir det tradisjonell ribbemiddag rundt kl. 17 – 18, med medisterkaker, sossisser og andre pølser, surkål m.m. Da drikker jeg helst rødvin, mens mannfolka heller vil ha juleøl til. Så blir det God Gammel Oppland aquavitt ved siden av, så klart. NAM !

Etter en lang god middag ved juledekket bord, blir det gaveåpning, der yngstemann i huset alltid gir ut gaver, sier hvem det er til og fra. Mor i huset, altså jeg, skriver alltid opp hva hver enkelt fikk. Det er jo alltid greit å vite, spesielt når en senere på kvelden har kontakt med familiemedlemmer ellers på telefonen for å gjensidig takke for det en fikk av gaver. Etter gaveåpning blir det kaffe, riskrem og små julekaker til. 

1. juldag er det god lang frokost, brødskiver og tradisjonell julepålegg. Så har vi lutefisk. Vi lider da ingen nød her i Norge, etergilder etter etergilder. Men trivelig at familier kommer sammen i høytida. Må nok innrømme at en ikke tenker så nøye i gjennom hvorfor vi egentlig feirer jul. Jula er trivelig da !!!

 

Julaften med familie, mine flotte foreldre

 

Et bilde der jeg er med

 


 

Tre nøtter til Askepott


 

Besøk ved gravsted på Alstadhaug kirke julaften, etter “Tre nøtter til askepott”


 

Dessert, riskrem og julekaker med en liten konjakk


 

Gutta boys


 

Juletre anno 2014, med gavehaug til seks personer


 

#julaften  #trivsel  #tradisjon #familie  #julemat  #julegaver  #juletre  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg