01.09.18. Dit hvor himmelen alltid er blå

Jeg har jo holdt på med noen reisebrev fra sommerens lille ferietur her på bloggen i det siste. Det går jaggu meg ikke fort for tiden, he-he. Men travelt har jeg det heller ikke. I dag vil jeg skrive et lite reisebrev fra øya Ylvingen eller også kalt “Himmelblåøya”. Det var her den populære serien fra NRK “Himmelblå” ble produsert. Derfor dagens overskrift her på bloggen. En TV-serie jeg aldri fulgte med på forøvrig. Det var på ferjetur utover til øya Vega på Helgelandskysten at vi valgte å ta en avhopper i Ylvingen. Vi sa i fra allerede til billettkontrolløren på ferja at vi ønsket å kjøre av på denne øya. Da sa han at vi skulle kjøre til sides og slippe alle de andre bilene ombord først, så skulle vi rygge ombord på ferja helt til slutt. Det var vi og en bil til som valgte denne avhoppingen. Dessuten måtte vi gi beskjed via telefon når vi ønsket å “hoppe på” ferja igjen fra Ylvingen. Det gikk meget greit. Ylvingen er liksom de bryggene, cafèen og det tettstedet med noen hus tett i tett. Vi kjørte også langs den ene veien som finnes der, forbi skoler, kirka og samfunnshus der. Det ble den lange, smale og strake veien, men med asfalt fra 70-tallet minst med gresstuster midt på. Så øya er ikke så verst stor, men intet å se eller oppleve etter den lange kjøreturen. Annet enn at vi støtte på heimen til en kunstner, Tore Engen (som du kan lese litt om under bilde av plakaten vi så, som du finner her på bloggen). Vi kjørte derfor tilbake til cafèen og tok en lunsj der. Er smørbrød med salat av reker og kreps + en god øl til. Etter dette ble det til at vi ringte ferja, og dro ned til kaia for å vente på denne. Vi hadde liksom sett det som var å se. Det var bare vi og den lokale postbilen som ventet der på kaia. Men jeg fikk da tatt med fotoapparatet litt ut for litt macrofoto på vegetasjon der, mens vi venta.

Nei, nå skal jeg gå opp på loftsrommet å male litt. Videre blir det vel å titte litt på TV antageligvis, og bare slappe av i kveld. I morgen skal jeg og min mann reise med guidet buss, hvor historier om en krigshendelse fra 40-årene; Operasjon Oleander, blir fortalt på vei ut til teaterforestilling om hendelsen, som blir vist ute i Leksvika. Første del som vi skal se i morgen er kalt “Flukten”. Urpremieren er i kveld. Det blir en helaften i morgen, hvor vi er hjemme nokså seint. All honnør til dyktige Marte Hallem som har skrevet manus og setter fokus på denne hendelsen. Min farfar som var bestyrer på en butikk i området (Trongsundet), ble arrestert i ringvirkninger etter Operasjon Oleander av tyskerne. Etter arrestasjonen måtte farfar tilbringe to år i fengsel inntil krigens slutt. Uskyldig dømt. Han satt først på Falstad her i Levanger, og siden på Grini på østlandet. Heldigvis fikk vi han hjem, men de hendelser han opplevde i fengsel satt i han for resten av livet. Han døde på slutten av 80-tallet. Skal forsøke å ta bilder fra morgendagens opplevelse også. Litt avsporing i reisebrevet dette, he-he 😉

Her ser vi ut mot en av bryggene i tettbebyggelsen

Fra ferjeturen utover

Skilting i “knutepunktet”. Vi så hvor Engen gård var. Vi besøkte ikke Tyskhåjen, men så hvor avkjørselen var. Vi var nesten ut til Sørodden.

Ylvingen kirke

Snakk om langstrakte strekninger, med intet nytt under blå himmel. Asfaltert først på 70-tallet sikkert

Vi kjørte forbi Engen gård. Her skal visstnok være et galleri. Det så øde ut, nærmest frareist. Men dette skiltet stod ved avkjørselen. Vi valgte å ikke stikke innom

Ned mot det gamle Samvirkelaget og kafèen. Ja, det er vår bil på bildet

Litt informasjon om øya

“Himmelblåserien” er sterkt i fokus enda på øya

“Himmelblåinnslag” ble vi møtt med inn til kafèen på øya. På innsiden var det fullt opp med bilder av skuespillerne

Det var flott å sitte ute på terassen / bryggen utenfor kafèen

En Mack på kaia, tsjekkisk til og med. Heldig jeg som fikk denne, mens min mann ville kjøre bil….ja, det var hans valg, he-he 🙂

Geitramsfotografering mens en venter på ferja

Litt macrofoto

Men jeg fikk aldri med den flotte sommerfuglen som vimset rundt her. Den likte tydeligvis ikke å bli fotografert, for så fort som jeg kom nærme nok, forsvant den som dugg for solen

Med dette nærbildet av geitrams oppsummerer vi turen til Ylvingen, med denne setningen. Ja, om du har tid og lyst, avlegg gjerne Ylvingen et besøk!

Fulgte du med på TV-serien Himmelblå?

#reise #tur #trip #ferie #holiday #vacation #ferietur #holidaytrip #foto #photo #nikon #bilde #picture #himmelblå #nrk #tvserie #ylvingen #visitnorway #norge #norway

1. poesimylife: Ja takk, årets lille ferietur svarte så visst til forventningene. Så hadde vi jo et alle tiders vær da, så heldige 🙂 Ha en trivelig helg du også!

2. Jeg så den serien jeg, småkoselig liksom.. Moro at dere tok turen ut dit og selv om det ikke var så mye å finne på ble det jo flotte bilder..også så det veldig koselig ut å sitte på den kafèen å kose seg å se på sjølivet :)) Kos deg med maling og tv i dag og tur i morgen :)) Skal se Skal vi danse og Stjernekamp i kveld.. (greit å kunne ta opp ).. God helg videre <3

3. annebe: Ja, den kafèen er koselig om det er vær til å sitte ute i. Vi skal også se Skal vi danse og Stjernekamp. Valget blir, hva ser vi først og sist. Godt med opptakerknapp ja. God helg videre selv! <3

4. fruensvilje.blogg .no: Vi dro dit den 26. juli. Var dere der da tro? Så dere var på Vega da i alle fall? Ja, jeg tror det var størstedelen av Norges befolkning som så den. Jeg bare så glimtvis og tilfeldig om TV`n stod på den kanalen. Det var nok en koselig serie, men jeg har lett for å skippe slike serier, fordi de er så tidkrevende. Om du er med på noe på fritiden, får du likevel ikke fulgt med en serie med tidlig sendestart på kveldene.

5. frodith: Ja meget. Kunne gjerne ha hatt et landsted her, bort fra trafikk og byliv. Her kunne en levd et slaraffenliv ja. Spesielt om himmelen alltid hadde vært blå, he-he 😉

6. Tusen takk for at jeg fikk være med på turen til Himmelblåøya. Når jeg ser bildene, har jeg mest lyst til å pakke bilen og reise dit med en gang. Stillhet og ikke noe stress ;o)) Nei, jeg fulgte ikke tv-serien når den gikk på tv. Vet mange gjorde det, og hadde bare lovord å si om den.

7. Vera Lynn: Ja, du sier noe. Her er stillhet og null stress, det er sikkert. Men er du ikke fisker eller bonde, så tror jeg ikke det er så mye å leve av her, for å være ærlig. Ja, jeg har også hørt hvordan folk fulgte med, men heller ikke jeg så den serien.