11.06.18. Regionalt foto- og filmtreff, midt 2018

En begivenhetsrik helg er over, og jeg er lykkelig over å ha blitt kjent med masse fine fotointeresserte venner. Vi har hatt forelesninger ved Håkon Grønning; Menneske i landskap, en fotoreise med modeller. Videre så var det forelesning ved Lars Andreas Dybvik; Bilder som ikke kan beskrives over en telefonsamtale. Så var det Kai Jensen, en av Norges største naturfotografer; Landsskapsfotografering. Timelaps var det også av Dag Røttereng. Så hadde vi besøk av selgere som Olympus og Japan foto eller også nå kalt CEWE. Det var uttesting av utstyr som kameraer, ulike linser, utstyr til bruk under portrettfotografering i studio og ellers, ulike fotobøker og andre fotorelaterte ting. Jeg så litt på de fotobøkene, men å begynne å teste utstyr det gjorde jeg ikke. Jeg har nok med mitt eget kamera jeg, med nesten null teknisk innsikt, he-he. 

Så var det fotografering, både i landskap og med modeller. En modell var profesjonell, og virkelig dyktig. Hun kommer fra England. Så hadde vi en danser og en ung vakker lokal jente. Det var skikkelig artig. Men det var krevende med tanke på lysforhold. Vi hadde jo stekende sol, og det at vi var mange fotografer samtidig om en modell, var også utfordrende. Av 1200 bilder avfyrt, så var jeg da heldig med noen få. Slik bruker det å være, he-he. 

Ellers var Sund Folkehøgskole på Inderøy vår base. Her overnattet de fleste langveisfarende. Det tar bare 20 – 25 minutter med bil utover fra mitt hjem, så jeg kjørte litt til og fra i løpet av helga. Det var heller ingen andre i Innherred fotoklubb som overnattet. Men det hadde sikkert vært kjekt og vært der hele helga, mindre stress. Så kunne en ha tatt vin til maten istedet for vann (brus var ikke et alternativ, liker best vann). Etter som det var masse fotografer ca. 90. personer på treffet. Det var den helga de vanlige Inderøydagene med konserter m.m. foregår, så det blir masse tilteisende, så det var nok greit at vi “lokalinnfødte” lot det være overnattingsplasser ledig, ved å reise hjem imellom.

Ei meget engasjerende, artig, slitsom og lærerik helg har det vært. Det frister å dra på slike fototreff igjen!

 

Her er noen bilder fra helga:

 

En meget dyktig modell! Hun er fra England. Men som sagt meget krevende lysforhold for en fotograf

 

Velkomsthilsen

 

Reklamemateriell m.m. i en veske som vi fikk utlevert ved ankomst

 

Fotografer overalt

 

Mer eller mindre bortgjemte fotografer

 

Overalt

 

Foreleser Håkon Grønning og hans fantastiske bilder

 

Slike bilder, som dette av foreleser og naturfotograf Kai Jensen, nydelig

 

Presentasjon av enda en modell, ung litt uerfaren som modell, og veldig vakker. Hun klarte seg likevel meget bra!

 

Den siste modellen, danserinnen. Hun hadde høye og luftige svev

 

Under landskapsfotograferingen dukket det opp masse “rare” ting (som i bildet her). Ellers var det masse flott landskap å se, og blomster, ting og tang

 

 Kunne ikke klage på maten heller, her fra festmiddagen. 80 % av det på den lange buffèten var økologisk mat

 

Her en modell jeg ikke viet så mye tid på, men han fikk i alle fram latteren

 

Japan foto, CEWE. Bistår fotografer ved utstillinger bl. a. snakkes det om her

 

 

Så var det over til konkurransen. På forhånd sendte vi inn bilder med leveringsfrist, før 1. juni og jeg fikk aksept eller også kalt antatt på ett bilde, og rett under poenggrensen for å få med tre andre bilder også . Dvs. at jeg vil bli stående med 1 poeng fra denne konkurransen. Nedenfor her vises gjeldene regler for premiering i fotokonkurranser, og det bildet juryen syntes var best

 

Det var dette bildet jeg skåret poeng på “Lykken er rosa”

 

Om du vil kjenne til regler i fotokonkurranser, så blir det juryert etter denne modellen:

NSFF tildeler plaketter for oppnådde individuelle resultater i NM i Film (og NM i Foto) etter følgende skala:

  • Gullmedalje 10 poeng
  • Sølvmedalje 7 poeng
  • Bronsemedalje 5 poeng
  • Hederlig omtale 3 poeng
  • Antatt 1 poeng

Poengene i nasjonale konkurranser skal være oppnådd mens en var medlem i en klubb eller melder seg inn i en klubb i det inneværende året. Poengene i nasjonale konkurranser gjelder også i forhold til NSFF Hederstegn.

På bakgrunn av oppnådde poeng utdeles plaketter slik:

  • 25 poeng Bronseplakett
  • 50 poeng Sølvplakett
  • 100 poeng Gullplakett
  • 200 poeng Bronseplakett m/rød emalje
  • 300 poeng Sølvplakett m/rød emalje
  • 400 poeng Gullplakett m/rød emalje
  • 500 poeng Bronseplakett m/hvit emalje
  • 600 poeng Sølvplakett m/hvit emalje
  • 700 poeng Gullplakett m/hvit emalje
  • 800 poeng Bronseplakett m/mørk blå emalje
  • 900 poeng Sølvplakett m/ mørk blå emalje
  • 1000 poeng Gullplakett m/ mørk blå emalje

 

#foto #photo #image #bilde #picture #fotograf #nikon #sewe #rfftinderøy2018 #fototreff #fotoentusiaster #inderøy #sundfolkehøgskole 

 

 

  

16 kommentarer
    1. fruensvilje.blogg .no: Enig, ja utrolig kjekt på alle måter. Nå får du meg til å høres ut som en vinner, men nei det er jeg langt i fra. Av totalt 456 bilder levert i konkurransen, fritt motiv, fargebilder: fikk 3,3% hederlig omtale og 26,1% antatt / aksept (119 bilder). I siste klasse var jeg, så jeg var i godt selskap med flere. Ha en fin kveld!

    2. Så utrolig gøy og spennende 😀 Gøy å kunne være med på slike ting, og veldig kjekt å bli kjent med enda flere med samme interesse 😀
      Syns du fikk mange flotte bilder her, og det “Lykke er rosa” var jo vare fantastisk kult 😀

    3. Elevele: Ja, jeg har virkelig hatt en helg som svarte til forventningene, og vel så det, meget gøy 🙂 Det har blitt noen samtaler med andre ja, både kjente og ukjente. Jeg er enormt dårlig på “smalltalk”, men levde over, he-he 🙂 Så hadde jeg jo to andre damer fra den fotoklubben jeg tilhører, og noen andre jeg kjente fra før. De beste bildene fra treffet gjemmes til evt. nye konkurranser, enten lokalt i klubben eller mer eksternt, he-he. Kan ikke vise fram alle med det samme. Takk for de fine ordene om “Lykken er rosa”. Ha en fin kveld!

    4. frodith: Jaaaaa, meget artig! Du er langt på vei til å komme på slike treff om du melder deg inn i en fotoklubb. De finnes sikkert i ditt område også. Du burde prøve! Klem <3

    5. Margrethe: Helgen var helt utrolig ja! Dette lever jeg lenge på. I morgen kveld blir det modellfotografering igjen med Innherred fotoklubb, for da har vi sommeravslutning 🙂

    6. Så spennende! Nyttige råd og tips om fotografering kan man ikke få for mye av – ikke som amatør i alle fall. Tenker at det var lærerikt og veldig gøy 🙂

    7. margarites: En helg preget av stikkordet inspirasjon på alle måter, vil jeg si 🙂 Amatøren har lært en hel masse, så det er skikkelig artig ja! Ha en fin morgendag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg