07.05.18. Hva lager du av gamle brødrester og avskjær?

Jeg har i dag nettopp delt et innlegg om da jeg laget smörgåstårta, og da passer det meget godt når vi først er inne på mat, og dele her hva jeg gjorde med brødavskjæret fra kakene, altså skorpene jeg skar bort fra loff- skivene og skalkene. Jo, jeg laget selvsagt krutonger. Det er jo ofte at en får brødvarerester. Det kan være fra pølse- og hamburgerbrød som blir liggende igjen på benken etter måltider. Det kan være du har en ettåring i huset som enda ikke har fått masse tenner å spise med, så skorpene må skjæres bort. Videre kan det være en god måte å bruke litt tørt- og noen “gamle” brødrester på. De krutongene vi laget her i huset ble så gode at mannfolka her i huset går og tar en neve innimellom, og knasker i vei som om det var chips. Her kan du lese litt mer om krutonger:   https://sv.wikipedia.org/wiki/Krutong

Jobbdagen min i dag var sammen med et nettverk for sykepleiere- og helsesøstre som jobber med flyktninger. Det er alle vi som befinner oss i nordre del av Trøndelag, fra Stjørdal til Namsos, og videre nordover som møtes. Så har vi alltid temaer som er viktige for oss, i jobben vår. Noen ganger bruker vi nærmiljøets forelesere og andre ganger leier vi inn noen andre, eksterne. En interessant og hyggelig dag på Verdal denne gang, avsluttet med sosial og god lunsj på Talia. 

Ellers så er jeg litt i tenkeboksen når det gjelder å være med i koret mitt nå utover vårhalvåret. Snart må jeg vel ut av den “boksen” å bestemme meg. Men i kveld står jeg faktisk over korøvelsen. Jeg kjenner på det at jeg er litt sliten etter dager på jobb, dessuten så tar maleinteressen min mye tid. Jeg har aldri tatt pause før, men det er mange andre som gjør det innimellom av kormedlemmene. Godt å ha litt mer fri også, i alle fall en periode framover nå. Men det er jo ikke så sosialt å sitte å male for seg selv, så jeg blir selvsagt med igjen. Kanskje til høsten.

 

Her altså krutonger:

 

Jeg skjærte opp brødskalker og avskjær i små terninger, og la de deretter i langpannen. Deretter skvatt jeg på litt olivenolje, saltet litt, strødde litt hvitløkskrydder på + gressløk fra krydderboks. Jeg hadde så masse brødrester at jeg laget i tre omganger i langpannen. Satte vel ovnen på rundt 200 *C, forvarmet, og lot de stå til de begynte å bli gylne, alt fra 5 – 10 minutter

 

 

Ingredienser

 

I stekeovnen

 

Det ble grillmat utendørs på terassen i går, og da selvsagt med krutonger i salaten. Det blir liksom det lille ekstra og smaker godt

 

Dessuten er det viktig å ikke hive mat! Er du enig?

 

#mat #food #krutonger #crunch #brødrester #salat #pasta #suppe

 

16 kommentarer
    1. Elevele: Takk, ja de er gode! Kan oppbevares i lufttett boks i flere dager. Bare det ikke kastes så. Fint at fuglene får de. Ikke vet jeg om det er det sunneste å gi fugler, men de blir sikkert glade!

    2. Det er så lurt…og særlig når du lager så mange tærter…da blir det mye avskjær….og som du sier…så lurt å ha i salater og andre ting…smart! og ja..viktig å ikke kaste….

    3. Jeg har laget brødkruttonger før, men glemmer det litt bort…takk for påminnelse :)) Fint med litt påfyll i jobben og en prat med andre som jobber med det samme :)) Sang i kor før..men det er sånn ca 40 år siden…Skjønner godt om du prioriterer mer fritid i perioder :)) Vi kaster lite mat og lager gjerne restemat :)) Klem til deg <3

    4. Vi kaster altfor mye mat, så det er lurt å kunne bruke alt. Etter at alle ungene flyttet ut så går det mindre brød her hjemme, og de få skalkene som blir liggende skjærer jeg opp og tar med hjem til min mor for hun har utrolig mange “leieboere” under taksteinen. Det kryr av spurv hos henne og de spiser henne ut av huset. Hun gir dem 20-30 meiseballer i uken, så hun synes det er greit å få litt gammelt brød av oss barna også. Hun har hatt disse fuglene i en årrekke, og hver morgen står de tett i tett på trappen hennes og venter på frokost. Bortskjemte fugler 🙂

    5. Elevele: Nei, hvitt mel og greier. Men en må ikke bli fanatisk. Det er sunt og unne seg noe også. Er fuglene glade ja da blir det fuglekvitter. Ha ei god natt!

    6. annebe: Selv takk og værsågod! Ja, det ble en fin dag på nettverkstreff. Artig å høre at du har sunget i kor, herlig. Ja, en må prioritere litt annerledes innimellom. Det høres fornuftig ut det Annebe, det gjør jeg også. Nattaklem!

    7. margarites: Wow, artig å høre historien om din mor og alle fuglene. Forstår da at det går med brødsmuler også ja. 20 – 30 meiseballer i uka, wow igjen. Ha ei god natt! <3

    8. fruensvilje.blogg .no: Ja, de er jo så gode i salater og supper spesielt, knasende sprøe. Synd du ikke har noen brødavskjær / rester. De går jo å få kjøpt også da om en ønsker dette i maten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg