07.05.18. Smörgåstårta til ditt selskap?

I forrige uke feiret vi bursdagen til vår yngste sønn her i huset. Jeg bruker alltid å vri hjernen for å ha litt variasjon i hva jeg serverer på slike dager. Det blir alltid et måltid med mat eller påsmurt, da en del av slekta / bursdagsgjestene gjerne drar langt for å komme hit. Så avslutter vi selskapene med kaker og kaffe. Hva skulle jeg finne på i år da? Jeg liker å ordne å pynte og dekorere, så i år falt valget på smörgåstårta. Som du kanskje leser ut fra hvordan ordet her skrives, så er det en svensk rett. Det er liksom å dra de vanlige påsmurte smørbrød, eller sandwicher et skritt lengre. Til en stor festkake. Er det fest, ja så er det fest 🙂

 

Hva kakene ble fylt med har jeg skrevet under hvert bilde her:

 

Jeg laget tre smørgåstårtaer og to aspik eller kabaret. Vi var vel rundt 17 personer på bursdag og det holdt i massevis

 

Jeg laget en med sjømat. Den ble fylt med firkantede loffstykker, crabstick, purreløk og en krem laget av vispet kremfløte, creme fraiche, majones, samt forskjellige krydder som salt, malt pepper og litt karrie. Jeg kan ikke angi helt mengdeforhold, fordi jeg hadde ingen oppskrift, komponerte denne kremen selv. Oppe på og rundt kaken har jeg fyllt cherrytomater, spinatblader, egg, reker, røkt laks, sitronskiver, dill og litt majonestopper. Den smakte nydelig!

 

Kakefyll; crabstick, purreløk og krem. loffskiver under

 

  

+ litt friskt dill, som jeg synes hører sammen med sjømat

 

 

Her ser en hvordan jeg legger loffskivene. Det er best med firkantede skiver, da de er lettere og tilpasse. Skorpen skjæres av. Jeg samlet alle skorpene i en pose, og noe dager senere laget jeg supergode krutonger til bruk i salater, pastaer og supper (men det skriver jeg om i et annet blogginnlegg)

 

Nærbilde av kaken

 

Ikke alle er så begeistret for sjømat, så det ble to smørgåstårtaer til; en med skinke og ost + en med roastbiff

 

Den med roastbiff fikk oppe på den nederste delen av loffskivene en boks med grov leverpostei, før jeg la en topping med rødbeter i samme kremblanding. Videre på det øverste laget i kaken valgte jeg egg- og rødløkskrem. Det ble fantastisk godt. faktisk den kaken som ble best likt her. På toppen og i rundt pyntet jeg med agurk, ruccola salatblader (de er dekorative), druer, egg, paprika og roastbiff

 

Nærbilde

 

Den med skinke og ost fikk skinke (fra en boks med hermetisert bayonneskinke), rødløk og krem i nederste laget. Mens i det øverste laget la jeg guaccomole laget av to avocadoer og en krydderblandingspakke. Så jeg tilførte et mexikansk innslag her i smørgåståtaen. Jeg synes det passet godt

 

På toppen og i rundt på den med skinke og ost som du ser i nærbildet her, så la jeg agurk i rundt og så egg, skinkepålegg, jarlsbergost og cherrytomater

 

Slike kaker imponerer gjester, det er sikkert. Så svensk mat på menyen går absolutt an

 

 

 

#mat #food #festkake #selskap #party #bursdag #birthday #smørgåskake

 

19 kommentarer
    1. Så flink du er 😀 Jeg er jo oppvokst i Sverige, så jeg er godt kjent med smörgåstårta, men jeg liker det ikke 😛 he he.. Ikke liker jeg kabare heller. Men, det ser veldig godt ut, så jeg er litt lei meg for at jeg ikke liker disse rettene 🙂

    2. Sånne smørgåsterer smaker alltid godt. Så veldig godt ut. Tror jeg må prøve noen sv dine oppskrifter. Lykke til videre med bloggen Tove👍🏼😉☘️⚜️☘️🙋🏼

    3. Det ser jo veldig flott ut 🙂 Og får de som liker alt sånt med mye “klisj” er det jo kjempegodt. Jeg er en skikkelig treging, så selv om det SER godt ut så hadde jeg fått litt trøbbel med denne… 😮

    4. Elevele: He-he, trodde det var noe alle i Sverige likte jeg, selveste nasjonalretten. Men surstrømming fra Sverige kunne jeg også ha styrt glatt unna. Jeg synes faktisk kabaret / aspik er mye bedre, jeg, enn smørgåstårta. I alle fall mindre kalorier. Jeg sa etterpå, nå har jeg både laget det og smakt det, da kan det gjerne drøye litt til neste gang 😉 Ha en fin kveld!

    5. Inger Janne Fagerheim: Artig at du svarer her. Takk, ja det ser i alle fall godt ut. Men kunne vært bedre etter utseende å dømme. en nordmann har nok litt annerledes ganer enn disse svenskene, he-he. Det blir litt uvante smaker i lag, for en som aldri har smakt det før. Men det gjør seg på serveringsbordet. Ja, værsågod bruk oppskrifter og tips her. Jeg blogger nå litt, og takk skal du ha Inger Janne, blir nok å fortsette litt til med det!

    6. frodith: He-he, du også? “Klisj”, ja. Ja, det kan nok bli masse smaker i en herlig blanding. Litt uvant kanskje. En trenger ikke så må masse av kremblandingen, som jo er mektig, om jeg skulle ha gjort om noe. Ha en fin kveld!

    7. Så flink å kreativ du er! og det ser jo så godt ut! MEn…jeg er en pyse i matveien..og liker ikke sånne dressinger…majones og kliss…så den er nok ikke noe for meg..men SER herlig ut!!

    8. Ser jo bare såååå godt ut, og med flere slag var det noe for enhver smak:)..jeg hadde nok smakt på alle slaga… dekorative og lekkert pynta :))

    9. Disse ser jo helt superlekre ut! Jeg hadde nok valgt den med skinke for leverpostei står jeg over. Den med reker også forresten. Tenker folk ble god og mett i hvert fall. Og så var de jo en fryd for øyet også 🙂

    10. Toini: Du også, he-he! Jeg tror alle bloggere skyr kliss her inne. den er mektig ja, så jeg tror det blir laget bare denne ene gangen, he-he 😉 Da er vi alle i alle fall enige om at det ser godt ut 😉 Jeg er slik at jeg ikke ønsker en “tørr” salat, må liksom ha en rømmeklatt eller noe dressing, der er vi ulike. Majones bruker jeg på pålegg, alltid. Faktisk var det godkjent av Grete Roede, det er de gode fettsyrene i majones. Laget av egg vet du.

    11. annebe: Ja takk, noe for enhver. Gjestene synes det var noe nytt og spennende i alle fall. Det er så digg å pynte, synes jeg. Det er jo det artigste med hele kaken. hverken smak eller laging forøvrig, slår det. God natt!

    12. margarites: Faktisk var det den med leverpostei som ble best likt her. Jo, alle ble mette og fornøyde. Var det noen som ikke var begeistret for disse, ble det masse søte kaker etterpå. Så ingen gikk sulten fra selskapet, det er sikkert.

    13. natheless: Må friste litt også, he-he 😉 Takk, ja må jo gjøre gjestene fornøyde, så en legger i alle fall flid på pyntinga. det er jo en bløtkake, på et vis. Ha ei god natt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg