22.04.18. Nostalgisk hjemmekoselig, akvarellmaling

Den 18. april startet jeg på et maleri med akvarellfarger, og i går ble det ferdig. Motivet kom bare til meg etterhvert. Det ene tok liksom det andre. Ingen ting planlagt utover at jeg tenkte å male tulipaner i en glassbolle. Så ble det et helt kjøkken fra svunnen tid. Jeg tror dette må være et bestemorkjøkken. Her på bloggen i dag vil jeg vise framgangen i maleriet. Jeg bruker å knipse foto nå og da i maleprosessen. Kanskje kan det være nyttig for noen, ikke vet jeg?

 

Ferdig i ramme

 

Slik startet det: Tulipaner på plass. prøvde å legge på en blondeduk i plast for å få “dukeffekt”når jeg la farge over, men det misslyktes litt. Vanskelig å holde helt i ro og å forhindre at noe renner inn under duken i hullene. Jeg la også inn noen maskeringsstreker på bollen på de partier jeg ønsket helt hvite partier. For den kan fjernes til slutt og under framstår det rent og hvitt. Det skinner alltid i glass. En må planlegge grep underveis

 

Så malte jeg inn det gule gamle bordet. Men det ble helt feil satt opp først, måtte gjøre om, og det gikk fint (lurt å tegne med blyant først for å kunne se det for seg, noe jeg aldri er flink nok til, he-he)

 

Nå ble i alle fall bordet bedre

 

Et bord med tulipaner​ og mye hvitt i rundt. Hva skal jeg fylle det med? Jo, kanskje en hylle med noe på. Klok av skade tegner jeg først opp med blyant denne gang

 

Snart ferdig. Skal jeg dekke hele arket med farger?

 

Et bord uten noen stoler er vel merkelig? Så da ble to stoler tegnet inn

 

Slik ser det ut ferdig innrammet.

I går delte jeg bildet på instagram og facebook, men så i etterkant at det stod “kardmumma” på ene porselensboksen på hylla. Hva? Hadde jeg ikke klart å få det riktig da? Uæhhh, hvordan kunne dette reddes, og var det plass til enda en bokstav. jo, da med litt vann og tørking fikk jeg tatt bort et parti og skrevet det inn på nytt. Som en ser så er dette et spiseri eller kryddersett som er svensk. Jeg fant et bilde på nettet som jeg malte etter. 

 

Har du vært inne på et lignende kjøkken?

 

#maleri #painting #kunst #art #akvarell #watercolor #nostalgi #bestemorkjøkken

5 kommentarer
    1. poesimylife: Tusen <3-lig takk! Så hyggelig at du tittet innom og la igjen en kommentar. Trivelig med ny blogg å følge også. Ha en riktig fin uke!

    2. miba: Tusen takk, hyggelig! Ja, det kan nok være det. Men det er sikkert ikke alle som velger samme måte å gjøre det på, vil jeg tro. Jeg er mer eller mindre selvlært, bare et par tre kurs har jeg gått.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg