19.04.18. Å spise med øynene

Å spise med øynene er et kjent sitat. Med det menes det at maten må se lekker ut. Det bør være farger og harmoni i det som ligger på tallerkenen. Er det noe som er mer delikat for øynene enn det vi har i grønnsaks- og fruktverdenen? Nei, er min påstand. Det ser friskt ut. De må ikke være kokt. Om en danderer maten litt fint på tallerkenen får en mer lyst på den. Det betyr ikke at du spiser mer, fordi det begrenses av det du har lagt på tallerkenen. Legg ikke mer på enn du greier å spise opp. Spinat er noe jeg vil innføre mer i min matverden. Jeg synes de “salatbladene” av spinat smaker fortreffelig. Jeg hadde egg i tillegg, litt italiensk salat fra boks og en brødskive av grovt hjemmebakt brød vi bruker her i hjemmet. Enkelt og raskt, og ikke minst ligger maten lett i magen. 

Det at jeg ordnet denne enkle salaten i dag, er fordi “gutta boys” (min sønn og min mann) her i huset jobber kveldsskift. Det var akkurat så mye rester igjen av kjøttkaker i brun saus fra i går at de to spiste det før de dro på jobb. Da måtte jo jeg finne på noe til meg selv. Da ble det enkelt. Videre utover ettermiddagen og kvelden vil jeg male akvarellbilder. Bare avbrutt av “Sommerhytta” på TV2 i syvtiden og “Kakekrigen på TV FEM kl. 20.30. Digger alt med oppussing, interiør og baking.  

Ser det ikke lekkert ut da?

 

Å spise med øynene

 

Spinatblader, agurk, paprika, purreløk, egg og en liten “dæsj” italiensk salat fra boks. Med grov brødskive til

 

NAM!

 

#mat #food #salat #spinat #egg #agurk #purreløk #paprika #brød #raskt #quick #smalfullt #tasty

 

8 kommentarer
    1. fruensvilje.blogg .no: Synes du, takk! Kjøttkaker i brun saus med poteter, gulrøtter og erterstuing går an det også, men dette lå bedre i magen, he-he 🙂 Så jeg var nok sunnest i dag 🙂

    2. Når det er masse farger så er det fristende 🙂 Det visuelle har mye å si ja..Men jeg lesser innpå uansett farger egentlig 😀 He-he

    3. Dette var lekkert og fristende :)) Sånn fargerik mat/grønt både ser pent ut og smaker godt :)) Jeg liker aldri mat som ser uapetittelig ut..men gjør enda litt mer ut av det om det skal tas bilder..hehe..
      Fin inspirasjon <3<3

    4. frodith: Ja, ikke sant! Lesser innpå? Det synes ikke på deg, he-he 🙂 Det gjør jeg også, glad i å lage og spise mat. Ha en fin kveld! <3

    5. annebe: Javisst! Takk <3 Ja, vi bloggere er en egen rase, he-he 😉 Perfeksjonistisk, det må se pent ut alt som blir med på bildene. Det hasteryddes her og der. Ting bare slenges unna. Du kan ta et bilde, så ligger det en avis eller et reklameblad som vises i hjørnet av bildet. Da må det knipses om igjen, seff. Ellers tror jeg ikke at en oppnår lesere og følgere av blogger. Det må se innbydende ut, såvisst!

    6. Nammm…ser godt og friskt ut ja! Gleder meg til mer salater fremover nå…spiser mer av de på sommeren her i huset….ha en god kveld!

    7. Toini: Ja, her kan en spise med øynene. Salat er snedig mat. Mer salat på sommeren her også, men smaker godt året rundt. Ha en fortsatt fin kveld! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg