25.03.18. Veien til en manns hjerte går gjennom et lavkarbobrød

Det er så mye fokus på sunnhet, kosthold og trening i alle former nå til dags. Folk blir stressa av det. De må på død og liv gå en topptur etter middag, liksom. Men det rekker heller ikke med en fjelltopp. En må minst ta tre topper på samme dag, før det er noe å skryte av i sosiale medier. Dette er absolutt ikke et innlegg som retter pekefingeren mot hverken det ene eller det andre dette, men mer et innlegg som ber folk senke kravene til seg selv og som viser at det går an å tenke og handle annerledes. Så er det et innlegg som viser at tider forandrer seg. Det telles proteiner, karbohydrater, sukker- og fettmengder, samt kalorier og “sunnhetsfaktorer” over en lav kam nå om dagen. Fjelltopper, vektstenger og andre apparater på treningsstudioer, og linser + fiberbakte brød “roper” på folk for tiden. Det går ut over egen samvittighet om en ikke følger opp trendene. 

Så mitt hjertesukk blir; for lite eller for meget av noe, er ikke sunt i noen retninger. Variert er stikkord nr. 1, som jeg ofte bruker. Det gjelder i kosthold og i mengden aktivitet. Det er sunt å spise variert; noe kjøtt, noe fisk, noe grønnsaker, noe frukt og noe fiberrike brød- og kornvarer. Likeså gå en lang tur i eget tempo, og gjerne ta fotoer langs de veier en går eller stoppe opp innimellom og lytte til fuglekvitter, samt se etter den første blomsterknoppen som dukker opp fra under snølaget. evt. kan en spenne på seg skiene å gå en tur. En kan da gjerne ta en dag i sofakroken også, uten stress og mas. En totalt avslappende dag, uten dårlig samvittighet. Stikkord nr. 2 er; gjør ting du liker å gjøre. Det kan gjerne være å gå på en kunstutstilling, synge i kor eller ta en svømmetur, som noe annet. Det ble da folk av de som vokste opp før også. Nå for tiden drar en gjerne i barnebursdager og får servert surt syltetøy på meget havreberikede vafler og usøtet krem på kaker. Sunt kanskje men godt…….NEI! Når jeg møter mødre og fedre i skiløypene med sine små barn, uten at noen har sekk på ryggen, så tenker jeg; dette er jo barnemishandling. En skal ikke trave flere kilometer med små barn, uten gleden av å sette seg ned med en kopp kakao og en rykende varm sotet grillpølse grillet på bål, med akebakker og annen ordnet snøglede i nærheten. Ja, en kan saktens tenke ulikt om mye og mangt. 

Før i verden var det store pupper og deilig fet hjemmelaget mat som trakk mannfolk, mens nå er det lavkarbobrød med mye fiber og en trenings-BH med nette muskuløse pupper som er veien til et manns hjerte, he-he! Nei, det er bare å erkjenne at en er utdatert i så måte og ikke “in” lengre nei. Glad jeg har mannfolk jeg da, he-he. Men en har det da godt med seg selv, og nyter stundene. Jeg elsker å lage mat. Det er oftest tradisjonell norsk husmannskost som gjelder i hverdagen, pasta har vi bare unntaksvis. Til helger og fest kan jeg gjerne kokkelere i både indisk, mexikansk, italiensk, franskt og amerikansk kjøkken m.m. Det er en fryd både å tilberede og å spise når en legger sjelen sin i det. Mine daglige syssler går i å pleie familieliv, synge i kor, tegne- og male, lage god og næringsrik mat, blogge om livets mange underfundigheter og om hverdagen, samt innimellom gå en lang tur, gjerne i nærområdet, og gjøre et cafèbesøk / shopping eller annet med venner. Til slutt vil jeg si at det er bare en selv som bestemmer, en trenger ikke å føle et press fra noe sted. Gjør ting du liker. Alt med måte. Det handler om å leve i øyeblikkene, fordi det er alle disse øyeblikkene som utgjør selve livet. Ha det godt med deg selv uansett hva du velger i livet! 

Jeg tenkte litt om hvilket bilde som kunne følge dette innlegget, og da ble det et bilde tatt i går kveld. Av et amerikansk helgemåltid her i huset, som en har en sjelden gang innimellom.

 

Saftig og godt av og til, cheeseburger med salat, rå løkringer, pommes frites og dressing / rømme / ketshup, + noe som Ingrid Espelid Hovig (hun som hadde et populært kokkeprogram på TV for over 20 år siden) alltid brukte til all mat, kruspersille. 

 

#mat #food #trening #training #fitness #sunn #helse #holdninger #nytelse 

 

  

7 kommentarer
    1. Mye sant i det her..vi spiser variert , mest “sunt”og litt “usunt”.som du sier kan det bli for mye av det gode om en glemmer å kose seg..:)) Også tror jeg det viktigste er å være i bevegelse og ute i frisk luft..ikke nødvendigvis trene… En burger smaker i ny og ne, spise det forrige helg vi og i går var det pizza.. God påske <3

    2. He-he, ja visst jeg måtte gjennom matlaging for å få Hr Frodith, så hadde jeg blitt HELT uten 😀 Så flaks at han ikke er den typen 😀

    3. annebe: He-he, ja, slik er det bare! Jeg lærte ellers mye om kosthold og trening gjennom studier og faget sykepleie, samt om trening og også overtrening. Videre om stress og psykiske belastninger, så vel som fysiske og sosiale. Det handler like gjerne om hvordan en tar det, enn hvordan en har det. Så det er fint om en har det godt med seg selv.

    4. frodith: He-he! Det gjelder alle kjønn, det jeg skriver om. En god løsning, er en god løsning uansett, og at en har det bra med seg selv! Ha en fin kveld videre du! <3

    5. fruensvilje.blogg .no: Det er fint og høre! Ja, ingen har jo garantier på å bevare helsa og bli eldgammel, men jeg tror mine råd kan hjelpe i riktig retning i alle fall. Ha en fin seinkveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg