31.12.17. Årets siste dag, status og veien videre

Same procedure as last year………slik kan året så langt oppsummeres. Det har bestått av tradisjonelle ting og tang. Jeg sa jo i fjor at jeg skulle gjøre ting jeg elsker å holde på med og jeg har gjort akkurat det. Jeg har jobbet med de vakreste personer fra mange land i verden, sunget, spilt teater, malt malerier, fotografert, reist, gått turer, gjort gode gjerninger, filosofert, blogget og vært sammen med familie + nære venner. Det har vært akkurat så fint som det jeg ønsket, bortsett fra noen bagateller. 

Jeg har det supert! Faktisk så supert at jeg har bestemt meg for en ting; at jeg bare vil ha mennesker i livet mitt som vil mitt beste. Når det sies, så er det fordi en noen ganger får folk inn i livet sitt, som en riktig ikke helt greier å plassere og få tillit til. Slik er det bare i et liv. Jeg vil ikke gi, med mindre en får noe igjen. Nå er jeg blitt så gammel og erfaren at jeg har bestemt meg for å bli mer “trollete” i det nye året. Ja, du leste riktig! De fleste skriver at de skal bli snillere, ikke akseptere netthets og ta bedre vare på de i rundt seg, og ellers …..osv. og osv.. De fleste ganger er det ikke verdt “papiret de skriver det ned på”, som det heter. Men i disse moderne tider vil jeg beskrive det som at det ikke er verdt å bruke energi på å taste ned engang. Da det egentlig ikke stikker så dypt.

Som sagt jeg satser på å bli mer “trollete”! Jeg gidder ikke lengre å prøve å gjøre alle til lags og opptre “smiskende” og snilt, og jeg skal definitivt begynne å si mer nei. De som behandler meg som luft, vil definitivt ikke få noe tilbake, ikke en gang luft. Nå erkjenner jeg at jeg ikke orker å bruke energi på andre enn de som er oppriktig glad i meg. Jeg skal ikke ta fem øre for å si i fra om noe er urettferdig og ikke helt innafor, både for meg selv og andre. Vet med meg selv at jeg alltid har villet vel for mennesker rundt meg, og jeg prøver å være både overbærende, og snill i alle situasjoner. En ting folk ikke bør, er å undervurdere min evne til å lese ansikter, gester og i det hele tatt intellektet mitt. Herregud, jeg er sykepleier, og jobben min har alltid vært nettopp å observere og vurdere situasjoner, selv uten ord. Jeg har ikke bruk for andre enn de som behandler meg med respekt og som er trivelig å være i lag med. Akkurat det er godt å erkjenne. Nå er jeg voksen, endelig! Tror det er mange med meg som kjenner på slike følelser. Så jeg tror at 2018 vil bringe med seg masse fart og spenning, og gleder sammen med mennesker som er herlige å være sammen med. Jeg gleder meg allerede og ser med forventning fram mot nyåret.

Fra og med 2018 vil jeg ikke kunne betegne meg som nordtrønder lengre heller. En ny æra er i anmarsj som trønder. Sør- og Nord-Trøndelag slår seg sammen til ett Trøndelag fra og med 01.01.2018. Er skeptisk, men håper at det blir greit. Det at jeg er skeptisk beror i at jeg over et langt liv ikke har sett noe annet enn at når ting / avdelinger / institusjoner / kommuner m.m. slås sammen så handler det om økonomi. I neste “sekund” dårligere tjenester og mer perifere tjenester, altså kvalitet går på bekostning av kvantitet. Dessuten er det i “Erna-ånden” og det passer ikke meg, som har andre verdier jeg ser som viktigere. Uansett har jeg kalt meg selv for bare trønder før også jeg, så det blir ikke nytt i alle fall. Ja, det gjenstår å se hva det vil bringe. Spennende uansett! 

Jula har vært viet mine nærmeste. Vi har hatt besøk og vi har vært på besøk. Trivelig. Jeg har også vært på kino med min mann; “Den 12. mann” og på teater; “Reisen til julestjernen”. I går kveld hadde vi venner her på mat og hadde ei koselig stund ut i de små timer. Bare slappet av, sovet utpå og vært rolig stort sett i jula, deilig. Så er det bare 13 dager til neste ferieuke. Da reiser min mann og jeg til Playa del Ingles, Gran Canaria. Så vi har da litt å se fram i mot rett over nyåret. Det skal bli nydelig å forkorte vinteren med forhåpentligvis solfylte dager lang vekk. Håpet er å få en “kickstart” til å komme mer i gang med gåturer og annen trening. Jeg har som mål å begynne å svømme mer, noe jeg bestandig har trivdes med. Så håper jeg å fortsette i hjemlige trakter i Trønderhallen etter hvert med svømminga. Så vil jeg gå på ski, noe annet er utenkelig nå da jeg har fått meg nye ski og sko til jul.  

Jeg er “rik” erkjennes når status gjøres opp. Rik på opplevelser og mine nærmeste er alle vakre folk. En rød julekosete jul har det blitt. Begge guttene var hjemme på julaften og det ble den tradisjonelle ribba med medisterkaker, sosisser, røkt julepølse og hvit grov julepølse, etterfulgt av riskrem med julebakst. Så trivelig og alle ble godt fornøyde over gaver de fikk videre utpå kvelden. Gutta boys er de beste i verden, og jeg hadde ikke kunnet ønske meg noe bedre! I kveld er også begge sønner hjemme og jeg fortsetter å skrive her etter å ha spist nyttårsmiddag som helt korrekt beskrevet bestod av and, kalkun, waldorfsalat, fløtegratinerte poteter, grønnsaker forøvrig og en nydelig brun saus. En av mine sønner er i skrivende stund allerede dratt på festligheter til venner. Min eldste sønn dro også nå nettopp herfra til venner, mens jeg skriver. Så nå er det bare gamle far – og mor igjen her hjemme. Jeg er ikke fan av nyttårsaftener, og bruker aldri penger på slikt som raketter tull og fjas. Mest fordi jeg mener det er meningsløst å sløse slik. Kanskje tar jeg turen ut på altanen her og kikker, men det kan være jeg glaner på TV også.  

Livet er som en trerekke, illustrert med et bilde jeg tok i romjula. Mens jeg står i midten så har jeg de nærmeste rundt meg. Både de nærmest og de litt mer perifer trenger næring for å vokse og føle seg sterk, likeså jeg der i midten. Jeg prøver å ta bare så mye at jeg selv har nok, for at andre også skal ha noe. Når noen der ute på ytterste fløy suger til seg alt av næring og forhindrer meg eller mine nærmeste i å få det vi trenger, er det bare å kappe de bort fra min omkrets. Så det!     

 

Et bilde tatt i romjula

 

“Gamlingan”i Kroatia i sommer

 

Bordpynt

 

Borddekning på julaften

 

Tas fram hvert år, minner

 

Trivsel

 

Når en har kun 1 stk. stekeovn, bør en være kreativ. Her er både fløtegratinerte poteter (hjemmelaget), andebryst og kalkunbryst i skjønn forening her ikveld

 

Helt upåklagelig, akkurat passe. Det smakte himmelsk

 

En nyttårsaften verdig 

 

 

#nyttår #newyear #status #fremtiden

14 kommentarer
    1. frodith: Ja, er det ikke deilig å erkjenne at det er opp til en selv, he-he! Vi går nok et fint år i møte fine “Frodith”! Varm nyttårsklem med gode ønsker for 2018 <3

    2. Høres ut som en flott plan, og bli litt mer trollete…jeg har blitt ganske flink til å si nei..for det har stoppet seg selv..kroppen sier ifra at den ikke orker..OG jeg har mindre kontakt med de som ikke gir meg energi..men bare tar…Høres ut som en perfekt feiring av både jul og nyttår..Jeg liker heller ikke alle disse rakettene som skytes opp i lufta…De skyter jo faktisk penger opp…Men alle får gjøre som de selv vil..så holder jeg meg til det jeg syns er viktig…Ha et riktig godt nytt år! Flotte bilder!

    3. koslige bilder fra din jul,og tradisjoner er viktige å ta med i livet,en trenger ikke en hel herskare med fork rundt seg,en trenger bare noe få som en trives sammen med :=) vi satser på att det nye året blir akkurat så bra som det vi håper på :=)

    4. Toini: Ja, ikke sant! En må si nei og så må en stoppe opp og se hvilke venner en har og om de vil en godt. En kan jo opptre høflig, men jeg kommer ikke til å prøve å «smiske» meg til en plass i deres liv. Take it or leave it. Det blir enten eller. Du gjør rett i det. Jule-og nyttårshelga har som du sier vært perfekt. Ja, er det ikke dumt, penger rett opp i lufta. Kunne ha vært gitt til Redd barna eller Røde kors, eller Leger uten grenser istedet. Gleden måtte vel da vært større.Jeg kan ikke nekte andre selvsagt, men ser ikke på de som spesielt intelligente (men det er det bare jeg som vet, he-he). De beste ønsker for det nye året til deg og dine også! Nyttårsklem fra meg <3

    5. fruensvilje.blogg .no: Tusen takk! Ja, akkurat og det fine er at du faktisk kan velge, noe jeg innfører nå. Det nye året vil definitivt bli bedre for oss begge to, om vi lever det slik vi vil. Gode ønsker inn i 2018 for deg! Nyttårklem <3

    6. Her var det en fin oppsummering av tanker ..med vakre bilder, tur og god mat..Som deg prøver jeg også å ikke være den som alltid er så “grei”og tar mer hensyn til andre enn meg selv..liker å være snill da..men det får være måte på..hehe… Lykke til med det nye året og prosjektet om å bli mer “trollete”…hehe… Klem <3

    7. annebe: He-he! Takk, jeg skal prøve mitt beste for å være “trollete” inn i 2018! Her skal ikke “gis ved dørene”, som det heter. Jo, akkurat det kan jeg være med på, gi ved døra, he-he! Kommer nabojenta som er med i håndballaget eller gutten i korpset eller fotball-laget, samt TV-aksjoner, så vil jeg nok det, gi 😉 Vi har jaggu masse ordtak og ordspill en ikke skjønner bæra av, he-he. Litt avsporing, ja det får være måte på. Nyttårklem <3

    8. Ja,maten var jammen en nyttårsaften verdig. Så nydelig ut.
      Vi har ganske like tanker om det nye året. Mange “suger” kraften fra oss og det må vi forhindre. Litt mer krutt i år bør det visst bli her også. Heia oss. Koselig å lese dine oppmuntrende ord og lykke til med fortsettelsen! 🙂

    9. natheless: Tusen takk, hyggelig skrevne ord både om mat og ellers! Ja, vi heier på oss og kruttet, he-he! Fortsettelsen blir så bra, vet du ! Nyttårsklem herfra <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg