22.10.17. Kraftkost på menyen

Her om dagen på “face” rullet det bilder av en kjøttpudding dekket av baconskiver. Den så så god ut. Denne vil jeg lage en dag, tenkte jeg. På fredag serverte jeg derfor denne til mine to mannfolk, mannen min  og min sønn Bendik som enda bor hjemme. Rene kraftkosten viste det seg å være. For senere denne fredagen, hører det med til historien at min mann endte opp på legevakten og ble innlagt på sykehuset for ei natt. Tenk det, jeg ordner mat slik at mine nærmeste havner på sykehus, he-he.

Mannen min fikk fjernet galleblæren for ett års tid siden, og tåler vel ikke fet mat så godt lengre antageligvis. Eller, egentlig vet vi ikke helt hvorfor han fikk akutte magesmerter, da det ikke ble konkludert med noe fra sykehusets hold. Alle blodprøver og røntgenbildet av magen viste normale verdier / utseende. Heldigvis! Etter hvert gikk jo smertene også over av seg selv utpå morgenen. Men jeg har mine teorier; jeg tror det var min kraftkost som førte til det hele. 

Her i “bloggverdenen” er det lettmat og fitness som teller, og som gir høye seertall. Et perfekt ytre bestrebes hele tiden. Folk sminker seg for å gå på topptur eller bestige et fjell. Det hele må jo dokumenteres med en selfie. Lurer på om folk hadde tatt en slik tur, om det ikke skulle legges ut slik at nabokona eller arbeidskollegaen så det. Nok om det. Det jeg skulle fram til var om overskriften jeg har valgt i dag, vil pirre nysgjerrigheten hos mulige lesere. Se det gjenstår å se.

Ellers i de to uker som har gått har jeg selv vært pjusk, og også hatt en kur med antibiotika. Så det har blitt lite energi til både bloggskriving og fritidssysler utover arbeidstid. Til og med måtte avstå fra de tre kvelder med kor / teaterøving i den uken som gikk. Jeg har frosset og svettet om en annen, og for det meste ligget strakt ut på sofaen. Ulikt meg.

Det gikk også mot øvingshelg med kor – og teaterskjerping. På fredagen bedret jeg noe, og da øynet jeg muligheten for å møte opp til øving. Så skulle dette skje med min mann. Etter å ha vært med han til sykehuset og sovet på rommet i en lenestol uten fotskammel natt til lørdag. Bare sporadisk søvn innimellom at nattvaktssykepleier var innom rommet med diverse ting og tang med jevne mellomrom hele natten. Jeg bare måtte stå over lørdagens øvelse og også et party jeg var bedt til på lørdagskvelden. Min mann ble utskrevet på kvelden, frisk som en fisk. Slik er det noen ganger. Men i dag fikk jeg fulgt opp og vært på øving. Det er så kjekt! Nå ser det ut til å bli så bra, gleder meg!

Egentlig har jeg ikke oppskriften på dette, men jeg brukte:

Oppskrift til ca. 6 personer

1 pk. karbonadedeig, 1 pk. kjøttfarse, 1 stk. stor løk (kuttet i små biter), 1 rød paprika (kuttet i små biter), 1 dl. fløte, 2 stk. egg, salt og pepper. Hele massen mikset jeg sammen i eltebollen.  Jeg brukte en ildfastform. Så la jeg baconskiver både under og over kjøttpuddingen. Til slutt stekte jeg den i 45 minutter på 180 *C.

Jeg serverte surkål og poteter til med paprikaringer som pynt. Men det er selvsagt valgfritt.    

 

På fatet. Bon apetite !

 

Ingredieser går ned i eltebollen

 

 

Det ser nå lekkert ut i alle fall

 

….også når en skjærer i den

 

Kraftkost

 

Tørr du prøve?

Greier du å stå over?

 

#mat #food #middag #dinner #kjøttpudding #meatloaf #oppskrift #recipe #tips

12 kommentarer
    1. Spørs om jeg tør prøve den maten der gitt ..hehe…men ser godt ut :)) Og bra det gikk fort over med mannen.. Bra du er på bedringens vei også og fikk vært med på øving igjen..
      Jeg liker lett mat og skikkelig husmanskost om hverandre jeg.. variasjon tror jeg er det beste :)) Ønsker deg og dine ei fin ny uke :)) Klem <3

    2. annebe: He-he, men deilig da! Ja, nå er alt her i skjønneste orden. Jeg som du liker variasjon. Det er sunnest. Jeg har snakket om kosthold for være nye landsmenn, og da er det alltid variasjon jeg framhever. Vi tror gjerne de er så sunne de som kommer langveisfra. De har jo ikke våre livsstilssykdommer i så stor grad. Men ofte kan ikke innvandrermennene å lage mat, og det ender opp med pasta, pasta og pasta igjen. Du og dine må ha ei toppers uke også!

    3. Namm..ser godt ut! men uffda..ikke gøy når mannen må på sykehus…Og du selv ikke er form..jeg sliter selv om dagen..og når endelig forkjølelsen har lettet..så får jeg en intens hodepine..så her sittter jeg mørket natt til mandag….hihih..Noe er det støtt….ønsker både deg og mann god bedring!

    4. Det så veldig godt ut! Man må kunne spise slik mat innimellom.
      Orker ikke være fanatisk når det gjelder fettfattig mat. Burde sikkert, for jeg skulle gjerne hatt bort noen kilo.. 😉
      Godt det gikk bra med mannen din!

    5. Hei!
      Den kraftkosten så veldig god ut den 🙂
      Trasigt å ikke være i form, men da har antibiotikaen virket 🙂
      Hehehehehehe ja jeg har nok en lebestift i lomma av og til når jeg går i fjellet hehehehehe i tilfelle noen selfier da vettu 🙂
      Ønsker deg en herlig mandag – og lykke til med kor og teaterøvinger 😀

    6. Din ble da så vakker. Jeg lagde den som et brød med baconskiver etter hverandre. Vi hadde det til familiemiddag for noen uker siden, men ingen ble hedligvis syke av det da. Nei, det er ikke alltid lett med denne maten. Noe tåler vi og annet ikke, noe er mer fetende enn vanlig og noe er magert. Jeg tror på den gyldne middelvei. Litt av hvert. Kos deg i kvelden 🙂

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk! Men manne har kommet hjem frisk som en frisk nå, så da er den lille trippen til sykehuset glemt. Men han blir vel å passe seg litt for fettrik mat i fratida.. God bedring til deg selv! Ja, alderen kommer jo krypende oppover, så det blir da ett og annet sikkert. Kanskje bør en roe helt ned ei stund, og ta vare på seg selv.

    8. HeidiElise: Ja, takk, en må da unne seg noe godt innimellom. Nei, jeg er litt der at livet bør være noe annet enn en evig slankekur. Så da får en bære sine kilo med verdighet, he-he 😉
      Ja, nå er alt i skjønneste orden her.

    9. Etdiktomdagen: Takk det smakte nydelig! Jeg er så og si helt ferdig med sykdom nå, det samme gjelder min mann. Så nå er det bare velstand i hjemmet. Jeg har skjønt det er en greie ja, med sminke og lebestift på ved turlivets gleder. Jeg har aldri sminka meg på tur, det får være måte på. Men jeg får naturlig rouge i kinnene av å gå meg svett og varm, he-he 😉 Det får duge på en selfie evt. Vært på kor- / teaterøving i kveld, deilig å sette seg ned nå etter en lang dag. God natt!

    10. natheless: Tusen takk! Det var litt vrient å få lagt det flettemønsteret, men det litt lekkert ut. Men det er ikke utseende vi spiser, men smaken i selve maten. Jeg tror nok det smakte fortreffelig om ikke mønsteret ble helt som etter boka. Ja, et allsidig kosthold er et sunt kosthold. Har en hatt galleproblemer er det i alle fall bra å passe seg litt. Ellers er det fritt fram, men bare innimellom. God natt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg