03.10.17. Kubisme på timeplanen

Etter tegne- og malekurset i helga, har jeg endt opp med farger og kuber. Jeg vet ikke helt hvorfor, men instruktøren vår; den dyktige maleren ved navn Anders Ramberg lærte oss om det gylne snitt, tallet 9, Fibonaccirekka. Det lignet på en matematikktime en periode, hvor vi tegnet kuber og trekanter, og i det hele tatt lærte om hvordan det så ut i fugleperspektiv, normalperspektiv og froskeperspektiv.. I etterkant av kurset, på søndag ettermiddag / kveld har jeg brukt det meste av tiden til maling. Etter jobb i går var jeg på korøvelse, men fikk malt både før og etter. Artig!

Jeg har bare etter vill fantasi streket opp og malt hele byer med bygninger i alle snitt og utgaver. Så har jeg googlet fargekartene som Lady og Jotun maling har i trendene for høsten i år. Videre så har jeg mikset farger og prøvd å tilnærme meg de farger som er gjeldende i dag. I glass og ramme, og med den siste finishen strøk på maleriene for å få lagt skygger riktig, så tror jeg det kan gjøre seg opp på en vegg i et hus. I alle fall kunne jeg ha hatt de der. Her er utkastene nedenfor. Papiret krøller seg gjerne litt når det tørker. Akvarellfargene lever gjerne sitt eget liv fra de blir malt på papiret og til de er ferdig tørket. Gjør oppmerksom på at de ikke er ferdige og at jeg har slurvet i kantene, pga. at de vil bli dekket av ramme uansett.

Ellers: Jeg dro gjennom jobben min med tog til Trondheim i åttetiden i dag og var på veilednings workshop; Samtaler med familier i eksil – familiegjenforening, ved RVTS midt (Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, region Midt). Da jeg kom tilbake bar det rett på ettårsdag til verdens søteste og blideste Tuva, som jeg er “uekte tante” til. 

 

Snart ferdige, før finflikking / skyggelegging + rammeverk

 

Underveis

 

Dette var gøy

 

Jeg tror det blir flere slike. Neste prosjekt; flere bygninger, men i tilnærmet samme fargetoner

 

Har du gjort noe kreativt og kunstnerisk i det siste?

 

#kunst #art #maleri #painting #kubisme #farger #colors #bygning #hus #by #akvarell

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. fruensvilje: Tusen takk! Hyggelig med god tilbakemelding. Ja, vi har hver våre “håndarbeid”. Utrolig kjekt med hobbyer som vekker glede og energi.

    2. Jeg er dessverre altfor lite kreativ på tegne og maleområdet. Jeg kan tegne, men det blir bare små border og kruseduller, og profiler av damer på små lapper ved PC`n mens jeg skriver eller lytter på musikk. Hvis jeg ikke kan ta med at jeg strikker en babybukse med sjølkomponert mønster da! Men du fikk jamen “ånden” av det tegnekurset. Kjempefint!

    3. mimremor: Takk skal du ha! Ja, strikking blir det da noe fornuftig av også da. Noen kan jo bruke babybuksa. Flotte gaver å gi bort, og ikke minst å få. Det er bare jeg som er så ufornuftig at jeg maler kruseduller og tull, fantasier på store ark, he-he 😉

    4. Så flott! ser ikke lett ut…gøy å leke seg med nye ting! ha en god kveld videre!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Egentlig ser det nok ut som barnetegninger, he-he. Faktisk sølt farge utenom strekene også. Alt kan rettes opp om en vil. Det er bare å gi seg tid til å flikke mer. Men gøy er det!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg