01.10.17. Fantastisk blomsteroppvisning på høsten

Her i Levanger har vi park- og friområdene på Staup. Her har det før vært drevet gartnerskole. Den ble nedlagt i rundt 2006, men startet så tidlig som i 1917, som hagbruksskole. Enda holder kommunegartneren og de som er med som praktikanter til i området, og hagen på Staup framstår fantastisk vakker. Det er høst og blitt 1. oktober i dag.Tenk det blomstrer som bare det. Georginer i alle valører + andre vakre sorter. Selvsagt måtte jeg ut å fotografere.

Jeg har vært på tegne- og malekurs i helga. Det har foregått i kurs- og konferansesenteret i en ombygd eldre låve på området Staup. Det var etter kursdagen i går at jeg dro ut med fotoapparatet oppe på området. Det angret jeg ikke på. I går hadde vi instruktør, en dyktig maler ved navn Anders Ramberg, som lærte oss om det gylne snitt, tallet 9, Fibonaccirekka. Det lignet på en matematikktime en periode, hvor vi tegnet kuber og trekanter, og i det hele tatt lærte om hvordan det så ut i fugleperspektiv, normalperspektiv og froskeperspektiv.

Egentlig fikk jeg bare med meg lørdagens kurs, fordi i dag våknet jeg og følte meg uvel. Ble blek og svimmel, og frøs så jeg hakket tenner. I stedet for å dra på Staup på tegne- og malehelg, ble det til at jeg tuslet tilbake til senga. Med min og min manns dyne over meg, lå jeg enda og hakket tenner og frøs. Jeg sovnet etter hvert. Våknet svett og jeg tror jeg har feber. Kjennes slik ut. Fant ikke febermålet, så fikk ikke målt. Men godt jeg fikk sett gjennom gårsdagens fotofangst og skrevet litt på bloggen nå da. Er noe bedre i form nå.

Vi har nettopp fortært oppvarmet fårikål, nam. Nå dro akkurat min mann på fotballkamp, mens jeg koser meg hjemme. Ungdommen i huset spiller musikk fra kjellerstuen sin. Jeg tror jeg setter meg ved bordet og maler litt akvarell. Det har jeg lyst til akkurat nå. Livet er deilig på helgedager!

 

En blomsteroppvisning av de sjeldne, georginer 

 

 

En vakker type georginer

 

Staup

 

Denne fargen gjør seg. I bakgrunnen en anlagt dam

 

Hvit type er minst like nydelig

 

Fargespill

 

Velstelt

 

Oransje og fin mot himmelen

 

Denne gjør seg mot blå himmel

 

Flerfarget

 

Levangsbygger og andre går tur i området. Her en benk å hvile på. Tenk å sitte her og filosofere

 

En praktfull gård. Den store hvite trønderlåna brukes til kontorer for lærerne ved voksen- og norskopplæringa. Det hvite huset til høyre er det SMISO som holder til. Det har vært rektorbolig for gartnerskolen før. På SMISO er det et senter mot incest- og seksuelle overgrep. De driver hjelp til selvhjelp, og har sju ansatte. På låven til venstre i bildet er det i toppetasjen et kurs- og konferansesenter. Midt i bygningen er kontorer for vaktmester og kommunegartner. Her har også tilsynslege ved mottaket og jeg kontorer hver onsdag. 

 

Roser er røde fremdeles

 

Et hvitt buskas

 

Fine mønstrede georginer

 

Massevis

 

Et av stabburene på “gården”

 

Vakkert og ferdes

 

En pryd for øyet

 

Sjekk denne da, vakrest?

 

En ser til høyre helt bak i bildet Levanger by

 

Knopper i giv akt og i bakgrunnen fargeprakt

 

Alle farger og former

 

Synes knoppene også er nydelig jeg

 

En bortgjemt vakker georginerblomst

 

#Staup #Levanger #NordTrøndelag #Norge #Norway #blomster #flower #farger #colour #friområdet #park #vakkert #beautyful

 

14 kommentarer
    1. Wow så masse flotte blomster og ikke mindre fine bilder..helt nydelig :)) Sikkert gøy med kurs men dumt du ble dårlig da…
      Fårikål har jeg tenkt å lage i morgen, ikke hatt det enda i år.. Kos deg med kvelden <3

    2. annebe: Tusen takk! Ja, det var bare å knipse i vei. dumt å være syk, men bra jeg er i bedring nå. Greit å male litt hjemme også. Heldigvis var det et gratiskurs gjennom maleklubben “TUBEN”. Hadde vært verre om kurset hadde kostet masse penger. Fårikål er livretten min, og jeg lagde en superstor kasserolle for to helger siden. Vi hadde det da i to dager, mens resten frøs jeg ned. Vi tok bare opp en bøtte fra fryseren og varmet i dag + poteter. Like godt som alltid! kos deg utover kvelden du også 🙂

    3. Flotte blomsterbilder! og du må ha riktig god bedring!! ps; du har så små bilder..er det meningen? Syns mange bilder blir så mye vakrere i stort format..men er jo litt smak og behag..

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk! Jeg tror jeg la inn en mobilversjonfor 1 – 2 mnd. siden, kanskje derfor. Nei, jeg liker store bilder. Skal gå inn og se om jeg kan bytte formatet.

    5. frodith: Ja, i mye bedre form nå heldigvis. Til og med fått malt litt akvarellmalerier i kveld. Ikke helt ferdig maleriet enda da, men det blir. Holder på med kubisme.

    6. ja det er hva en kaller for blomsterhav av dei vakreste georginer,en nydelig og velholdt gård 🙂 masse jobb for dei som passer georginene så dei ikke står ute når frosten kommer,men du verden så vakkert det var ja 🙂 ønsker deg god bedring

    7. Så vakre bilder du viser. En skikkelig blomsterskatt! Håper foremen er enda bedre i dag, men det var jo dumt du mistet litt av kurset da. Kos deg med å male hjemme og god bedring!

    8. fruensvilje: Ja, nydelig sted. Det er egentlig ikke en gård, men kommunegartneren holder til i en av boligene. Hvis du leser under det ene bildet på bloggen min, så ser du hva de andre bygningene blir brukt til. I hovedsak er det norskopplæring for innvandrere som skjer der hver dag. Så det er mye aktivitet der. Ja, hva skjer når frosten kommer? Takk jeg har vært på arbeid i dag. Sikkert bare kroppens måte å gi signal om å ta det mer med ro. Trengte sikkert å ligge utpå på søndagen, he-he 🙂

    9. natheless: Tusen takk, ja her blomstrer det i alle fargekoder som finnes. Trengte sikker å slappe av, så kroppen sa sikkert i fra. Er helt pigg i dag, og i full jobb på dagtid. Dessuten har jeg rukket korøvelse etter jobb også + malt litt akvarell.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg