18.09.17. Hva gjør en med alle plommene? / Tips

I år kan en trygt si at det er plommeår. I alle fall til oss. Treet bugner av plommer. Jeg synes det er best og bare gå å småspise plommer slik de er jeg. Det var ett år for noen år siden at jeg hermetiserte / syltet plommene. Men det gikk ikke så bra. Etter en periode stående nede i kjelleren på glass, begynte plommene å svelle og den søte kraften veltet ut fra glassene. Tror nok at en gjæringsprosess var på gang. Jeg forstod ingenting, da jeg hadde fulgt oppskriften punktlig. Skulle nok da bare ha tømt alt i en vinballong og fortsatt med vinsetting. Men i stedet ble jeg så skuffet at jeg tømte alt i søppelet. Derfor hadde jeg ingen planer om slik prosess i år. Men noe måtte jeg jo gjøre med noe av plommene i alle fall. Jeg kom på at jeg kunne rense plommene for stein og ha de i langpannen, deretter bake de med sukker og kanel. Det måtte da kunne være fint og ta opp fra fryseren om en trengte en saus til vaniljeisen eller for å ha noe frukt å bake inn i en pai / kake f.eks. Som tenkt, så gjort. 

 

Plommetypen opal synes jeg er meget god, den har vi. Dette er ei skål som står på bordet her, “snavel”, NAM!

 

 Dette er andre gangs innhøsting i år

 

Plommene renses for stein og has i langpanne med et sukker- og kanellag

 

Et lag med plommer, så et dryss med sukker og kanel

 

Nærbilder

 

Klar for baking i ovn

 

Utrolig lekkert, spesielt god lukt sprer seg i huset under bakingen

 

Klappet og klart for fryseren

 

Har du plommetre?

Hva gjør du med plommefangsten?

 

#plommer #plums #innhøsting #harvest #pai #fruktsaus  

24 kommentarer
    1. Det ser veldig deilig ut 🙂 Plommer er jo godt, og spesielt de hage-plommene…for å si det sånn 🙂 Barndom det 🙂 Ser lurt ut å lagre det sånn, og bruke til alt mulig senere 🙂

    2. frodith: Takk, ja noe måtte en da finne på. Denne typen, opal er meget super på smak. Det å gå og bare spise, er godt. har du problemer med hard mage, så får en jaggu fart på den også, he-he 🙂

    3. Elska plommer før, men etter jeg ble allergisk for bjørka klør jeg i munnen av mange typer frukt, men tåler det som regel i syltetøy og kaker..
      Mormor lagde alltid plommesyltetøy før og det var jo sååå godt på vafler ! Mye godt på bildene her da.. Kos deg med kvelden og deilige plommer <3

    4. Ååå… som jeg ønsker meg plommetre! Tenk å ha tilgang på plommer slik at man kan ha det til snavel i ei skål…
      Nei, her må jeg kjøpe plommene – og da blir det aldri noen overflod av dem for de er ikke direkte billige.
      Veldig smart måte å få brukt plommene på. Skal skrive opp den bak øret slik at jeg har når jeg en gang i fremtiden kanskje får meg et tre 🙂
      Lykke til med kaker og kos utover høsten og vinteren!

    5. annebe: Åhh, så synd med allergien. Ja, håper at jeg kan bruke den fryste “fruktkompotten” til noe etterhvert. Snart bursdager også her i huset , så bør nok finne en deilig pai- eller kakeoppskrift. Så hyggelige minner, nostalgi. Min mor hermetiserte plommene og vi hadde desserter med krem til. Tenk det, jeg er jo oppvokst med dessert så og si hver dag. Ja, her spises plommer, nok av sorten her i “gården”.

    6. Helga Sriskantharajah: Har du plass i hagen, bør du gå for det. Snavle ja, he-he. Så virker de godt på magen, merker jeg. Ingen problemer med hard mage her i huset. Sikkert bra pris på plommer i butikken ja. Sjelden jeg kjøper. Men det er om jeg ikke har tid til å vente til de her modner. Ja, håper nå disse plommene slipper til i en pai eller kake i nærmeste framtid. Takk, ja nå må høsten bare komme. Ha en fortsatt fin kveld!

    7. åja vi har høstet mange kilo opalplommer,tok i hus siste rest i kveld,og har faktisk ovnsbakt noen slok du viser her,har nå kost eg med kesam til mmmmmmm :))
      vel jeg har hermetisert og syltet masse,noe ble saft og msse har jeg gitt bort til venner og familie.Jeg har aldrig opplevd att sylta gjærer,så du har nok bare vært uheldige

    8. fruensvilje: Så flott. Med kesam går også ja. Plommehøst til gangs til dere også da? Ja, jeg var nok maks uheldig kanskje. ikke artig å finne det slik. Det så ikke ut i hyllene kjelleren. Hadde en vaskejobb til gangs der.

      Ha en fin kveld videre!

    9. Ser jo godt ut det…ja..jeg har plommer, men må bare si at jeg er ikke flink til å bruke av det vi har..så fuglene har fått herje fritt…og noen som går forbi tar seg noen, og resten lander på bakken..kos deg med plommekos!

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Slik ble det med solbæra her i gården i år, altså fuglemat. Jeg har ikke energi til å plukke av busken og gjøre noe med bærene i år. men plommene ble det da litt av, resten pakker vi bare innpå. Ja, jeg koser meg.

    11. Margrethe: Ja, det er nok mange muligheter med plommer. Likør hadde sikkert vært noe ja. det er nok ikke blitt en kake enda, men kun plommer bakt i langpannen i ovnen med sukker og kanel. Men etter å ha vært fryst ned litt blir det vel kake eller pai.

    12. Plommer er jo så godt. Vi har ikke plommer selv og ingen i nærheten har heller så masse at de deler. Men for to år siden fikk vi tak i en kasse. Det ble plommegrøt med melk på. Resten delte jeg i to, tok ut steinene og la det rett i tomme melkekartonger. Lettvint å ta opp når vi ville ha en dessert en dag på vinteren. Kos deg videre! 🙂

    13. natheless: Plommegrøt, tenkte jeg ikke på. Jo, det vil jeg lage. Snedig måte å fryse de ned slik også. her var flere tips, takk! Kos deg videre selv inn i natten, god natt!

    14. Jeg har plommetre og fått inn mye plommer som har gått rett i fryseren 🙂 Jeg fryser de uten å koke de eller noe. Tar opp det jeg trenger og lager plommesuppe eller plommedessert/plommegrøt i løpet av vinteren. Det er såååååå godt!! Det går fint med frosne plommer 😀

    15. Etdiktomdagen: Fryser du de slik uten videre? Ok, kanskje det. En får nå i alle fall mer tid til å tenke på hva en skal lage. Det blir vel noen pakker i fryseren også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg