14.09.17. Selvlaget gaveidè, til en vakker konfirmant

Mine kreative gener forteller meg at å velge og legge penger i konvolutt som gave er lite oppfinnsomt. Det var min vakre fadder- og tanteunge, Sanna, som stod konfirmant nå først på september. Jeg liker å utfordre meg selv mer. Hvis jeg har tid da. Det hadde jeg flust med denne gang, da invitasjonen kom i god tid. Jeg kjøpte tidlig en sølv teskje som fikk graveringen; Sanna 02.09.17. på, altså datoen for konfirmasjonsdagen. Tenkte i tillegg å ordne med en pengegave fra familien. Da falt valget denne gang på å lage en krans, istedet for den tradisjonelle konvolutten. Jeg hadde ikke sett noen før. Men jeg dro ned på panduro på kjøpesenteret i bygda, og fikk kjøpt med meg noe “stæsj”. Valgte også å skrive på papp et vers som jeg limte inn i kransen. Jeg leste forøvrig opp det verset av Hans Olav Mørk, Våg å være under konfirmasjonsmiddagen. Det passer så fint til en ung konfirmant, synes jeg.

Slik ble gaven fra oss:

 

Konfirmanten er fornøyd. Her er sølvskjegaven plukket av.  Men selve kransen består av isopor. Så har jeg limt på noen blomster, hjerter og andre limemerker. Så har jeg skrevet verset “VÅG Å VÆRE” av Olav (Det er forøvrig gjengitt i sin helhet nedenfor i innlegget)

 

Ting og tang til “pengekrans”

 

Brukte blomstertråd / streng til feste av penger. Så etterhvert at for å få sommerfugler av brettede penger, må du bruke to sedler i en streng. Da ble det i utgangspunktet her satt på litt for mange strenger. Men jeg fikk tatt de overskytende av etterhvert 

 

Jeg brukte limpistol til blomsterpynten m.m.

 

Sølvskjeen er også festet på med limpistol, den er innpakket. Her begynner sommerfugl-sedler å bli satt på. I kransen henger 1100 kr. til sammen

 

Ferdig krans. Sølvskjegaven henger på og også et passende vers i anledning dagen, Våg og være

 

Nærbilder

 

Det blir dekorativt som en ser

 

Store pengesommerfugler, sammen med bier og blomster

 

VÅG Å VÆRE

av Hans Olav Mørk (1956-

Våg å være ærlig 
våg å være fri 
våg å føle det du gjør 
si det du vil si. 
Kanskje de som holder munn 
er reddere enn deg? 
Der hvor alt er gått i lås 
må noen åpne vei.

Våg å være sårbar 
ingen er av stein. 
Våg å vise hvor du står, 
stå på egne bein. 
Sterk er den som ser seg om 
og velger veien selv. 
Kanskje de som gjør deg vondt 
er svakest likevel?

Våg å være nykter 
Våg å leve nå. 
Syng, om det er det du vil ? 
gråt litt om du må. 
Tiden er for kort til flukt, 
bruk den mens du kan. 
Noen trenger alt du er 
og at du er sann!

 

#tips #hjemmelaget #håndarbeid #kreativ #pengegavekrans #krans #gave #gift #homemade  

16 kommentarer
    1. Åååå så herlig!! og jeg så for meg det diktet på en plate inne i kransen! kjempe kreativt..og flott…jeg leste også dette diktet i mine sønners konfirmasjon….flott tips!

    2. kreativemeeg: Tusen takk, hyggelig at du sier det! Ja, en må da la den kreative energien få føtter og løpe med. Tror det er litt mer spennende å motta, enn en kjedelig konvolutt. Hun kan jo ha den på rommet sitt på veggen etterpå også. Jeg var så forutseende at jeg like godt hadde med meg noen klistremerker ekstra, som jeg limte der skjeen hadde sittet.

    3. natheless: 1000 takk, hjerteligst. Flink og flink, har bare god fantasi, he-he 🙂 Artig i tillegg til sølvskjeen, med kransen på veggen, som håndfaste gaver. Ellers er jo penger forbruksvarer. Jeg tror konfirmanten ønsket seg en mac.

    4. En veldig flott og personlig gave. Det ligger virkelig omtanke og tid bak denne. Konfirmanten så riktig fornøyd ut. Diktet er veldig flott og passer godt på en sånn dag 🙂

    5. margarites: Tusen takk, ja det synes jeg virkelig! Det er bare å kopiere tipset om du skulle få bruk for det. Konfirmanten ble glad ja, artig.

    6. mimremor: Tusen takk, hyggelig! Også hyggelig at du ville følge bloggen min, jeg la også til deg, og vil titte innom i kveld. Ja, virkelig mange poeter som er verdt å trekke fram. De verselinjene er knallgode til en ung jente eller gutt med det meste av livet foran seg. gode råd på veien.

    7. fruensvilje: Takk, takk, snille du! En personlig gave blir husket, og kan tas fram senere. Jeg prøver stadig og skille meg ut fra mengden. .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg