16.07.17. Det er ikke hver dag det er grillvær

Til denne helga kjøpte jeg inn noen ferdigmarinerte stykker med svinekjøtt, med det i tankene at det kanskje ble vær for grilling. Ikke for det vi har jo tak over terrassen, så grilling kunne nok foregått likevel. Men det som er viktig er at en kan sitte ute, at temperaturen er slik at det går an. Vi har jo ved ett par anledninger grillet ute og spist inne også, men ikke like koselig det. 

Tror dere ikke at dagen i går, lørdag den 15.07.17. så ble det en godværsdag. En merkedag. Neste år vil jeg flagge på akkurat den dagen pga. det. Her i Trøndelag er godværsdager en sjeldenhet. Det var en tegner i Trønderavisa som tegnet en mor som så ut vinduet og på sola som skinte. Videre så tegnet han en liten tass som satt på potta si og som også tittet litt skremt ut av vinduet på sola, han utbrøt: “E a fali !” Så det er et sitat som ofte går igjen på disse trakter.

Jeg tror ikke vi har like mye regn som bergensere da, men nesten, he-he 🙂 Men sikkert litt kjøligere. Ser ut til at vi også denne sommeren går fra den ene dagen til den andre og tenker at det blir sikkert bedre i morgen. Mens sommeren går. Plutselig er den over. Vi er et tålmodig folkeslag, i alle fall. Jeg har levd så lenge at jeg vet at over været rår vi ikke. Så det gjelder å leve og nyte dagene uansett. Nei, jeg har bestemt meg for at været ikke skal få ødelegge dagene mine. Jeg lever hver dag som den kan være den siste uansett, he-he.

Nok om været. På solskinnsdagen i går ble det grilling. Jeg stod og vurderte hva jeg skulle servere til kjøttstykkene. Valget falt på poteter. Jeg delte noen poteter i en form. Helte litt olje og hadde på krydder. Drysset en hel løk over, paprika og minitomater + revet ost. Bakte det i ovnen ved 200 grader i ca. 45 minutter. Det ble nydelig til. Sammen med en salat med melon i, litt potetsalat og oliven. Til bords i går var min mann og vår sønn (han som bor hjemme enda). Han ville være hjemme siste dagen før han drar til Rhodos sammen med dama si. Dama hans, Emma, ville også være siste dagen hjemme hos sine foreldre. Dessuten trener hun til landsskytterstevnet om bare en uke eller to. Vi har nettopp kjørt de to til flyplassen, Trondheim lufthavn nå. Jeg håper i alle fall de nå får etterlengtet sol og koser seg skikkelig.

 

Her noen bilder fra gårdagen:

 


Maten er servert. Det ble vin på meg og min mann

 


Raskt og godt tilbehør

 


Nærbilde

 


Straks ferdig. Det er kullgrill som teller her

 


Det blir så godt 

 


Dagens grillmester

 


Bon apetit !!!

 

#mat #food #grill #grillmat #kullgrill #sol #sun #godvær #vær #weather #trivelig #nice 

 

 

   

14 kommentarer
    1. Nei, det går egentlig ikke å vente på at i morgen blir det bedre, for da blir man gående å vente på noe som ikke ER, i stedet for å ta det som det er NÅ 🙂 Så godt ut med den maten ja 🙂

    2. liksomfruen: Tusen takk! Hyggelig!!! Det ble til i en fart, denne bordsettingen. Grillmat smaker best på en godværsdag, he-he 😉

      Ha en fortsatt fin kveld!

    3. frodith: Det er akkurat det jeg også kjenner på når folk prater om været hele tiden. En må leve i nuet, og det er akkurat nå, du har helt rett. Tusen takk, ja det smakte godt, spesielt når det er en sjeldenhet, he-he 🙂

    4. nammm..skal prøve å huske de potetene..for vil lager en lignende rett..men da uten paprika, ost og tomat..og de blir litt kjedelige…hihi..Ja været får man ikke gjort noe med..men man får gjort noe med det været som ER…hihih…Veldig lurt å leve som om det er den siste…jeg glemmer ofte det…Ha en god kveld og en fortsatt god sommer!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg er jo meget glad i poteter da, og må nesten ha det til alt, he-he:) Litt gammeldags der. Vær er rett og slett vær; godt eller dårlig 😉 Det hender jeg glemmer å leve slik jeg også, men jeg er så glad i sitatet: “Ta vare på øyeblikkene, da det er selve livet”, eller noe i den gata. en god kveld til deg også!!!

    6. Detta så godt ut… sommer og grilling er fine ting.. men koseligst i finvær ja :)) Et par uker siden vi grilla nå.. håper på noen ganger til i løpet av sommeren :)) Så flink grillmester du har… :))

    7. annebe: Takk, ja som du sier smaker det fantastisk i godvær! vi får da håpe at siste del av sommeren blir bedre. det er nå meldt noe finere inn mot neste helg i alle fall. Sakk om timing med ferien, he-he 🙂 Min mann er god til å snu kjøttet fra den ene siden til den andre, he-he 🙂 Det er jo det menn som er grillmestere gjør 🙂

    8. Margrethe: Takker, jo det er godt da! Vi bruker å grille så ofte det går an værmessig. Det er jo fint å samles ute ved en grill. Jeg synes det er lettvint mat. Kan gjerne grille fiskeretter også jeg, men bare til meg selv da mannfolka her i huset helst vil ha kjøtt. Ha en fin uke på tur!

    9. Det ble en ordentlig fest med all den gode maten, og så det fine været som bonus :o)) Det er greit å grille å sitte inne hvis det er kjølig, men det er nå mest hyggelig å sitte ute å kjenne de hærlige duftene fra grillen :o))

    10. Vera Lynn: Ja, takk ! Det blir nesten for meget av det gode, he-he! Helt enig, en bør ha så behagelig temperatur ute at en kan sitte ute i grill- og matlukta. Absolutt litt triveligere sommer i finvær. Vi får håpe på mange flotte dager framover. Har hørt det kan bli bra til helga her. Enn hos dere?

    11. Det ser ut til at vi får best vær nå i ukedagene, og så blir det dårligere til helgen dessverre :o( Jeg begynner ferie om en uke, så jeg håper jo på finvær :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg