15.07.17. Triveligst i Trøndelag er midtpunktet og her bor jeg

Fra og med 01.01.18. vil begge de to Trøndelagsfylkene, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag sammenslås til ett Trøndelag. Gjett hvem som bor i Mule på Levanger? Det som da vil danne midtpunktet i Trøndelag. Jo jeg. Det er jo så populært med slagord eller heller kalt visjon for kommunene. I min kommune Levanger heter det “Triveligst i Trøndelag”. Det tror jeg på! I Trøndelag har det vært regn og atter regn over lang tid nå, men i dag glimtet solen til, innimellom skyer som la seg for. Så da var jeg ute i hagen med fotoapparatet en rundtur. Det er i alle fall frodig nå, og masse frukt og bær kan snart i august sankes.

Jeg jobber enda, men starter ferie fra og med fredag den 21.07.17. Det skal bli deilig! Min mann og jeg har skaffet oss billetter til premieren på det dramatiske teaterstykket Elden, som spilles hvert år på Røros. Der vil vi ha to netter på Bergstaden hotell. Vi kommer dit dagen før vi skal se stykket Elden. Videre drar vi derfra inn over svenskegrensa og tar ei natt i Østersund på hotell. Vi var jo en uke i Kroatia midt på juni, så vi blir ellers i hjemlige trakter i de tre uker vi nå har ferie. Kanskje drar vi på hyttetur til Sela i Verran, eller også en tur til Rørvik og besøker familie.

Onsdag denne uke hadde jeg en arbeidsdag utenom det vanlige. Jeg var ansvarlig for en aktivitet ved asylmottaket jeg jobber ved. Tur til Namsskogan Familiepark. Dette er en tur vi tar hvert år, og i år var turen sponset av “frivillighetsarbeidet” i kommunen. Men det jeg ikke visste når vi satte dato at det kom til å falle 10 mm. med regn den samme dagen. Øsende pøsende isende vått vann i strie strømmer. Det regnet uten opphold fra vi kom til vi dro. Men ingen sure miner for det å se fra ansikter i alle farger og fra alle verdenskanter. Bare blide fjes og se. Vi hadde med noen regnponchoer som vi delte ut. Turen til Namsskogan Familiepark går med buss 2 1/2 time hver vei. Det er massevis med utendørs aktiviteter her, og en kan møte de fleste dyr som finnes i norsk natur. De største dyrene er elg, ulv og bjørn. Videre hadde vi felles bespisning der. Jeg er så glad for at jeg gikk for brødblingser heller enn for grillmat. Satte utover brødskiver og knekkebrød, med flere typer pålegg og ferdigblanda saft. Fikk bruke bordene under tak på terrassen til restauranten der. Det var jo ingen andre besøkende som ville være utendørs i de tøffe værforhold som var, noe kjølig var det også. Så fikk de gå og forsyne seg etter som de ville. Vi hadde ei skikkelig trivelig stund alle som en i parken.

Ellers på jobb har vi travle dager. Det kommer supermange asylsøkere som er flyttet fra nedlagte mottak. Vi har i det siste hatt noen tomme rom, og de fylles nå fortløpende. En dag kan det komme nitten afrikanere og på dag nummer tre kommer det åtte afghanere f.eks. Da blir det mye å gjøre, da noen også trenger helsehjelp, og det er ferietid. Av personell med helsefaglig / medisinsk bakgrunn, er det få. Vår tilsynslege har også ferie. Da blir det stort ansvar på oss som er på jobb. Men jeg synes utfordringer i den retning er spennende, så det går da rundt. Men det hender ofte for tiden at jeg har lengre dager på jobb. Men synes ikke det er farlig da det snart er ferie. Det legges jo ned mottak over en lav kam for tiden. Da det nesten ikke kommer asylsøkere til landet vårt nå. Grensene er jo nærmest stengt med dagens regjerings asylpolitikk. Det blir heller ingen bosatte som kommunene har kalkulert med. Arbeidsplasser går tapt og det blir mindre penger til kommunal drift rundt omkring. Jo, det er i alle fall en fantastisk politikk, not !!!

Det blir godt med ferie i disse vakre omgivelser……………

Her er altså bilder fra triveligst i Trøndelag og Trøndelags midtpunkt, he-he 🙂 Vårt hus og hage

Det blomstrer i  den retro blomsterpotta

Huset vårt

Nyopprettet blomsterbed med stauder og bergplanter

Litt av hvert

Det blir fint

Greit med bed i riktig høyde for luking 🙂  Her er hatt på barsk så håper det ikke blir så mye ugress. Skal i alle fall satse på å plante så mye at ugresset ikke får plass her

Det er knopp på pionbusken som ble flyttet forrige høst hit også

Trapp og sti med steiner

En god plommehøst blir det

Vi har plantet mange busker på tomta

På øvre siden av huset blomstrer det også

Klatrerosen Flammentanz kommer for fullt i år også

Vi kjøpte oss et epletre i juni fordi det blomstret så fint

Jaggu tror du ikke den gir full avkastning allerede i år. Det er jo fullt av eplekart her

Søyleospene og blågrana + blodberberis i vår hage mot åkre rundt huset. Vi har gule åkre av raps rundt oss. Det er så lekkert!

Vi har en busk med solbær og en med rips, akkurat passe til vårt forbruk

Hvit stor astilbe gjør seg i blomsterbuketter

Rosentre, eldre busk (dokkerose/glansrose)

Slutter slik jeg begynte

Jo, det er virkelig triveligst i Trøndelag her……i alle fall i godvær !   🙂

#hjem #home #hage #garden #flower #blomster #busker #frukt #fruit #bær #berry #trær #three #plommer #plums #epler #apples #currants #blackcurrants #sol #sun #trivelig #nice #roser #roses #utendørs #outdoors #hus #house

1. Så flott at du bor midt i “triveligheten”da… :)) Også har du et flott hus og en trivelig hage ser jeg.. Nydelig klatrerose og deilig med epler i hagen.. hadde det da vi bodde i huset, men nå må vi kjøpe… fordeler og bakdeler med leilighet.. men vi trives godt :)) Litt kjedelig det regna da dere var på tur i familieparken.. men sånt må en ta som det kommer og det gjorde dere jo høres det ut som :)) Mannen begynte ferie i går og har fire uker… God helg videre og kos deg frem til ferien også da <3<3

2. annebe: Ja, det er nok trivelig flere steder, men altså triveligst her, he-he! 🙂 Tusen takk! Ja vi bor enda der det må stulles og stelles. Det blir nok kanskje leilighet er en dag også, men ikke helt moden for det enda. En får jo kjøpt det meste. Godt å slippe plenklipping og snømåking, så å bo i leilighet er behagelig, kos deg med det. Vi var virkelig ikke heldig med datoen, men ikke farlig når jeg var på tur med verdens herligste gjeng. Ha en fin ferie dere også! Det er nå godt med sommer uansett vær og bosted 🙂 Ha en fin kveld!

3. Så koselig å se deg innom her..ja det var mange flotte bilder! og det er fint å ha hjemme ferie når man har så mye fint rundt seg…trivelige trøndelag! hihih…Greit med mye å gjøre på jobb..bare det ikke blir for mye…Ha en god helg, og fortsatt god sommer!!

4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det har ikke blitt masse blogging i det siste pga. lange dager på jobb. Blir sliten og en må jo ha energi til det. Så må en jo ha noe å blogge om. Det fordrer vel at en kommer seg litt ut på tur. Ja, trivelige Trøndelag er det virkelig. nei, når en vet at det er ferie om noen få uker går det bra med mye og gjøre. Det går jo i rykk og napp, noen ganger rolig og andre dager mer stressende, slik er det vel å være i jobb. Ha en god helg selv! Jeg vil se innom bloggen din litt senere i kveld, da det finnes sultne folk her nå og det skal grilles. Snakkes!

5. frodith: Ja, det går jo i ett til tider, men så har jeg verdens beste arbeidsplass også da. Takk, ja hjem og hage er jeg fornøyd med! Så er det trivelig å være utenfor inngangsdøra litt når det går an i forhold til været. Jaggu har det blitt naturlig vatning utenfor i hage og åkre i alle fall, og en trenger ikke å gå med blomstervatningskannen til stadighet, he-he :).

6. Pie in the sky: Tusen takk, ja her er det fint nå! Men jeg tror det skyldes alt regnet og at det ikke er så alt for varmt. Det er ikke så galt at det ikke er godt for noe, he-he 🙂