01.07.17. Reisebrev i bilder: En tur til Makarskarivieraen anbefales, her ser du hvorfor!

Etter å ha kommet hjem fra et ukesopphold med gode venner på Makarskarivieraen, nærmere bestemt i Makarska by, så gjøres et tilbakeblikk i foto her på bloggen. Dette for å reklamere for et supert sted å feriere. Byen Makarska ligger i Kroatia og befinner seg omtrent midt i mellom Split, hvor vi forøvrig landet med flyet, og den mer kjente kroatiske byen Dubrovnik. Omtrent like langt som det er fra Makarska til byen Split, befinner Mostar seg inne på Bosnisk side seg, om en forandrer retning fra kystlinjen til litt innover i landet. Drar du enda et hakk lengre inn i landet, så har vi byen Sarajevo. Så Makarska er meget sentralt plassert. Bortsett fra heftig vind den dagen vi landet + påfølgende dag, samt en skogbrann som herjet bare noen hundre meter unna, var det en toppers tur. Men det gav seg, og vi fikk fine avslappende solrike varme dager med våre gode venner.     

Reiser du til Makarskarivieraen på charterferie havner du i byene Makarska, Tucepi eller Podgora, men det finnes mange andre fine byer i området for deg som kanskje bare kjøper en flybillett og gjerne fikser hotellovernatting selv. Brela har rykte på seg for å ha de beste strendene i området og Baska Voda er en livlig turistby med en fin strandpromenade. Den største byen på rivieraen er altså Makarska som er delt opp i to områder. Sentrum med havnepromenaden og det vakre torget, og hotellområdet som ligger langs en lang strandpromenade. Tucepi og Podgora er mindre turistbyer. Tucepi ligger ca. 4 km. fra Makarska og Podgora ca. 11,5 km. og man kan sykle dit via en ganske kupert skogsvei eller ta en taxi på noen minutter. Podgora ligger lengst sør av charterbyene og har et hyggelig sentrum og en fin strandpromenade. Her ferierte min mann og jeg i 2011. Vi syklet faktisk strekningen på 11,5 km. fra Podgora til Makarska, og 11,5 km. tilbake igjen. Denne gang falt valget på Makarska som feriedestinasjon. Her i Makarska har en fjellet på den ene siden og så har en sjøen foran seg på den andre siden. I alle fall trives jeg meget godt her. Mulig det har noe å si at jeg vokste opp i Follafoss, hvor en har høyt fjell bak seg og sjøen foran seg, som her. Føler meg mer som hjemme her jeg. Alle byene langs med Makarska-rivieraen er barnevennlige, og spesielt i Makarska finnes det massevis av lekeplasser og underholdning for de minste. En kan også besøke øyene Brac og Hvar når en oppholder seg i Makarska. Det går mange båtturer ut dit. Det anbefales. En deilig sjøtur som vi tok når vi var her denne gang.

Kroatia er kjent for sine vakre strender og den veldig høye vannkvaliteten. Havet utenfor er Adriaterhavet. Her er vannet krystallklart, mye på grunn av at nesten alle strender her er rullesteinstrender. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det heter rullesteinsstrender, da jeg satt i vannkanten og samlet fine steiner ei stund under mitt opphold her, kunne jeg nesten ikke finne en avslipt rund stein. Steinene er noe ujevne eller knudrete i overflaten, mer som om de har flere mindre stener festet til seg. Så tenk på å ta med badesko eller sørg for at det blir ditt første innkjøp når du kommer hit. Det finnes ellers et hav av butikker som har slike sko til salgs her for en billig penge. Feriebyene langs med Makarska-rivieraen har en eller flere vakre strender, noen med solsenger man kan leie, men det er mer vanlig å kjøpe seg en egen strandmadrass og evt. parasoll. Det blir billigere i lengden. Strandsengene er gratis i tilknytning til eget hotell, men ellers må du betale rundt 13 kr. å leie, så ikke så dyrt da. På vår første tur i 2011 kjøpte vi en madrass / sitteunderlag alà de vi har i utemøbler for å ligge på. De arvet de nyankomne naboene våre dagen før vi reiste hjem. Litt vel mye å putte på en allerede tung bagasje for hjemovertur. Byene langs med kysten har et lite utvalg av butikker, og det er mest turistbutikker. Vil du ha mer å velge mellom burde du dra til de større byene Split eller Dubrovnik, og også Makarska. Her finnes massevis av butikker med shopping til bra priser, faktisk ganske mye billigere enn i Norge.

Ellers må jeg si tida går fort. Det er blitt lite blogging i det siste. Har en ferieuke så har en ferie, og da blir blogging på vent. Jeg skal nå jobbe i tre uker, før jeg tar tre uker ferie igjen. Jeg håper på godvær her hjemme til da. Vi kom hjem fra Makarska nå forrige lørdag. Mandagskvelden denne uka var jeg på min første audition. Flere av teaterkoret Prima Vare`s sangere møtte opp for om mulig å få roller til det nye “Festen – opplegget” i Lydhagen på Verdal i julebordstiden i høst / vinter. Konseptet passer supert for de som ønsker noe helt spesielt for sitt julebord. Sikkert er det at det blir underholdning for enhver smak, god middag og dans / musikk etterhvert som kvelden skrider fram. Det blir spennende å se hvordan det blir. Om jeg ikke blir plukket ut til en mer synlig rolle, så er en ting sikkert; vi skal synge fletta av enhver, for i koret skal det også gjøres en jobb. I går kveld var min mann og jeg på “Såmmårshow” i Verdal. Virkelig et magisk show med dyktige lokale multikunstnere; sangere, musikere, skuespillere, dansere og et fantastisk sceneshow. Vi storkoste oss!  <3

  

Bildene taler for seg, og jeg skriver litt om hva vi ser under hvert enkelt bilde:

 


Hele reisefølget fotografert under en middag, av kelneren

 


På tur utover med bussen, flere små byer passeres
 

 

Vakre Makarska sett fra sjøsiden

 

 


Her bodde vi, hotell Dalmacija. Fin beliggenhet, midt i smørøyet. Høyeste bygget i hele Makarska

 


Glassheis på ytterveggen

 

Bassengområdene ved hotellet, sett fra balkongen. Ser også sjøen fra balkongen til høyre

 

Aktivisering utenfor balkongen, dans og musikk. Stilig! Rundt kl. 17.00 hver dag

 

Det blåste en del første dagen vi var i Makarska, så da sjekka vi ut byen. Her på kaiområdet. Min mann og de andre i reisefølget

Bytur


Jeg møtte denne karen inne i Makarska
 


Torget i Makarska med kirken St. Michael 

Statuen av munken Andrija Kacic Mio?ić

Skogbrannen ses tydelig i retning mot Tucepi

 

Strandliv. Vi tilbragte hver dag akkurat her. Det anbefales badesko. Noe vi fikk kjøpt billig rett ved stranda

Nesten ikke parasoller på stranda da de store furutrærne kastet skygger på stranda. Så de som ikke ville sole seg, kunne trekke inn under trærne

Fruktbåten var innom en gang pr. dag. I tillegg var det ei som solgte donuts og noe annet godt bakverk med sjokolade inni. Det var en dag også en dame med duker for salg. Hun bredte ut mange duker ved enden av min solseng, og jeg gløttet bare så vidt opp. Nei, duker bruker jeg ikke lengre, så jeg var ikke den rette hun prøvde salget sitt på. Det gikk også en mann rundt og solgte maiskolber fra en kjølebag, foruten alle de mannlige selgerne av sjøutflukter med båt.  

Stranden strekker seg langt avgårde på begge sider her. Strandpromenaden er superlang

Midt på dagen var det obligatorisk øl og mat etterhvert. Tror dere ikke de ble så raus på stamrestauranten vår, at vi alltid fikk en halvliter gratis attpå. Noe jeg syntes var i meste laget. Jeg er mer glad i vin eller annet, så jeg bestilte annen drink, så fikk karene dele min halvliter også

 

Lokalt øl duger i massevis, ca. 25 norske kroner for halvliteren

 


Etter å ha hatt strandliv hele dagen, ble det en drikkepause i baren på hotellet før dusjing med mer

 

Et treff på balkongen før vi går ut og spiser middag, var fast innslag selvsagt

 

Skogbrannen sett fra balkongen


Grillplate for to. Ingen ting å utsette på maten i Kroatia. Meget godt!

 

Her er den nye vinen

 


Lokal rødvin er godkjent

Et annet måltid. ser det ikke godt ut?

Solnedganger ble det mange av. Vi trøndere visste nesten ikke hva det var en gang 😉

Min mann og jeg dro på båttur den ene dagen. Det synes vi alltid er trivelig. Båtturen gikk først til jetsetøyene Hvar og byen Jelsa og deretter til øya Brac og til byen Bol, og også med en mindre taxibåt ut til den stranden som ser ut som en spiss. Her hadde vi tre og en halv time på oss før retur 

 

Ut fra byen Makarska bærer det

Ship, ohoi! Spitter pine mine bramseil, sier jeg bare, he-he!

En båt med seaexcursions malt på siden drar forbi oss

 


Vårt hotell rager høyest i Makarska. Helt nede ved sjøen

 


Byen Jelsa på Hvar

 


Vår båt Calypso til havn på øya Hvar. Et støpt esel i forkant

 

Det ble et iskremmåltid på havna her + kaffe for to trøndere. Lekkert og smakfullt!

 

Så ombord på båten igjen med kurs for Brac

 

Calypso bar på øvre dekk er det solstoler

 


Lunsjen med i prisen serveres. Grillet makrell med salat (edikkblandet og sur) + loffskiver. Jeg valgte saft istedet for hvitvin her

 


Restene fikk måkene

 

Noen delfiner svømmer forbi i Adriaterhavet

 


Vi har ankommet byen Bol på øya Brac

 


Strandlinjen i sjøen. Folksomt

 

Calypso og tur hjem til Makarska

 

Masse vannsport utenfor her. Flere flotte yatcher ligger her. Det er vannscootere, brettseilere, kitere, seilbåter og andre sjøfarkoster

 


Tilbake i Makarska et trønderpar i lav kveldssol. På vei til middag

 


Strendene tømmes

 


Den vakreste restauranten var nok Panorama, høyt der oppe i fjellsiden. Hadde det ikke vært for min arbeidskollega som har landssted rett nede i bakkene her, så hadde ikke vi fått vite om dette stedet

 


Jeg og min mann var oppe i fjellet på dagtid og rekogniserte. Under den gjennomsiktige glassplaten renner det vann, som går ut som en foss på enden av bordet og faller ned i en liten “elv” ved siden av. Trivsel å sitte å lytte til sildring.  Makarska nede i det fjerne. Vi fikk “billetter” til gratis transfer opp for middag en kveld. Her må en bestille bord om en vil sitte på kanten av terrassen og ved et “sildrebord”

 


Makarska sett fra Panorama. Hotellet vårt ser ut som den største bygningen i Makarska

 


Lavendel og vakre sommerfugler i høyden

 


Vi gikk i vel 1 km. nedover de bratte bakkene i solsteken og passerte denne

 


…….og så disse steinhusene som har sett bedre dager

 


St. Jeromy`s kirke oppe i fjellet

 


Denne mannen står utenfor kirken

 


Jo da, det ble da middag her på Panorama siste kvelden. Gratis skyss både opp og ned etter middagen, av en minibuss som restauranten eier / leier. Ellers om du skulle ha betalt for taxi, så koster en tur en vei ca. 130 kr. To damer myser bak en god vin i kveldssola

 


Creme brulee brennes ved bordet. Nam!

 

Byen, by night, der nede

 


Vi takker av for denne gang fra Makarska

 


Alle var enige om at vi hadde hatt en toppers tur. Tommelen opp taler for seg

 

 

#ferie #holiday #reise #travel #trip #Makarska #Kroatia #strand #beach ##solbriller #sunglasses #sol #sun #sjø #hav #bade #swim #venner #friends #trivelig 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Aldri vært i Kroatia men hørt det er flott :)) Og det ser man jo på bildene her også.. så mye fint..og flotte bilder av både omgivelser og dere som ser ut til å kose dere :)) Så ut som dere fikk med dere de fleste opplevelser som gjør en ferie til noe ekstra fint :)) God helg videre <3

    2. annebe: Ja, meget tilfredsstillende på alle områder denne ferieturen til Kroatia. Nå blir det godt å være hjemme i nydelige Trøndelag også. Har hatt to fine dager med sol og høye temperaturer over 20 grader her nå. Men nå blir det mer overskyet igjen, og det meldes kaldere igjen. Ikke så stabilt, men fint likevel..

    3. Så koselige bilder! og jeg følte jeg var med på ferieturen! herlig!! aldri vært der, og gøy å se det på bilder….ha en fortsatt god sommer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg