13.06.17. Kremkakepynting uten fasit

På bursdager her i huset har jeg alltid ført tradisjonen fra når jeg vokste opp om å ha en bløtkake med krem på kakebordet. Min favorittkake det. Heller med krem enn med marsipan. Det er jo tusen måter å pynte en kake på. Ingen fasit, he-he! Jeg bruker mye jordbær når jeg pynter. Tar gjerne tre bananer i biter sammen med vaniljekrem eller noen ganger romkrem, blandet med litt krem i lagene inne i kaka. På den nederste bunnen har jeg alltid et et tynt lag med jordbær, gjerne med store biter. Jordbær er jo bare sååååå godt!

Pynter alltid bløtkaken inni kvelden før den store dagen, da blir den saftig og nydelig. Krem og pynt oppe på kaken venter jeg med til samme dag bursdagen er. Bruker en “plastsak” med forskjellige munnstykker for å sette på, slik at kremen ser proff ut. Det tar lang tid med den “krempyntemaskina” jeg har, men det blir fint og den er lett å rengjøre med alle deler inn i oppvaskmaskina. Det går ikke mye krem inni den av gangen, og du må bruke en liten teskje for å få kremen ned i den. Det er det som tar tid. For å få en god bløtkake, så er mye fløte et stikkord, altså mye krem. Jeg elsker å være kreativ med pynting, og ingen kaker blir likedanne. 

 

Her skal du få se noen bløtkakeutgaver opp igjennom åra her i huset

 


Denne ble servert på søndag på bursdagen til min eldste sønn
   

 


Jordbær så klart

 


16 årsdag til yngste sønnen

 


Bær / frukt på kaken

 


Her hadde jeg dårlig tid eller så var det da “kremutsprøytingsmaskina” var i stykker, he-he 🙂

 


Tradisjonell

 


Mye krem

 


Bær, bringebær og physalis / ananaskirsebær

 


18 årsdag med bil selvsagt

 


Fra tidligere år med barnebursdager, gelèmenn

 


Jordbær og blåbær

 


Jordbær er godt

 


Kaka fra feiring av bursdag på søndag
 

 


Pikekyss går også

 


Jordbær og kiwi

 


Kastet på; nektariner, kiwi og blåbær

 


Bær igjen

 


Ikke 50 årsdag uten kremkake. Det ble også innkjøpt to store kaker med marsipanlokk med motiv på i tillegg

 


NAM!

 


Koster på meg et bilde til av søndagens kake  🙂
 

 

                        Liker du kremkake?

 

#bløtkake #gateau #kake #cake #krem #cream #jordbær #strawberry #bær #berry #pynte #decorate #bake #fløte #smak #taste #bursdag #birthday

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Så mange flotte bløtkaker!! ja jeg er også vokst opp med bløtkake som fast gjest på bordet..men har ikke vært like flink å føre den videre…nå har mannen en god teknikk på marsipankake..og han har overtatt jobben med det..men ja..liker det veldig godt…ALLE så mega gode ut!! også såååå vakre!! Du gjør deg virkelig flid….:-)

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk! Hyggelige ord her. Marsipankake er en god nummer to, he-he! Ja, jeg liker å holde på å pynte, så det gjør ikke noe å bruke tid på det. Ha ei god natt!

    3. Oi, her var det mange flotte bløtkaker! Du kan virkelig kunsten å pynte med bær og krem 🙂 Jeg liker kremkaker, og det hører liksom med på store dager. Når vi giftet oss (for snart 30 år siden) så var bryllupskaken en kremkake og ikke en marsipankake som nok er vanligst.

    4. Kjempelekre kaker! Blir en sulten her jeg! Herlig med bløtkake av og til. Vi spist en forrige uke, pynte med masse krem og jordbær. Godt var det!

    5. margarites: Takk, takk, trivelig! Ja, kremkaker er jo noe for seg selv, meget smakelig. Vi snakker bløtkake, og da må de være akkurat det, bløt / blaut. En marsipankake blir mye tørrere. Godt valg som bryllupskake, tommelen opp!

    6. natheless: Synes du, tusen takk! Digger pyntinga jeg. Ja, bløtkake med krem og jordbær er meget smakelig, det er vi enige om. Ha en fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg