22.05.17. Lettvinte wienerbrød slik min mor lagde de, supergode

Jeg synes lettvinte wienerbrød smaker supergodt! Min mor hadde en god oppskrift på disse. Det er den jeg fulgte her en ettermiddag. Jeg hadde lovt ut å ta med noe godt til kaffen en korøvelse, og da falt valget på wienerbrød. Lettvinte slike. I hektiske hverdager er det lurt å ha noen gode, men lettvinte oppskrifter på lur. Jeg doblet oppskriften og fikk da rundt 52 stykker. Men noen var litt store, så en kan gjerne lage de mindre og få flere. Den oppskriften jeg presenterer her kan gi opp mot 30 fine wienerbrød. En kan gjerne doble oppskriften om en vil.

Ellers en ny uke er akkurat begynt. Herlig! Litt stressende fra morgenen av i dag. Altså fra 08.00 til rundt 10.00. Etterpå har jeg hatt sånn passe og gjort utover dagen. På min arbeidsplass Leira Asylmottak har vi alltid kontormøte på mandager, eller om det faller på helligdag, blir det første dag etter helg. Kjekt dette, for da blir man oppdaterte på hendelser fra uken som gikk, helgen og litt om hva som skal skje videre denne uka. Jeg var opptatt altså med annet fra morgenen, men “snek” meg inn på møtet før muntlig repetisjon. Så jeg fikk da med meg det meste, og fikk også lagt inn et par opplysninger, som jeg satt i besittelse av. En helt vanlig mandag altså. Men dog glad for å møte mine flotte arbeidskollegaer igjen, og fine fargerike beboere ved mottaket. Jeg er heldig som har verdens beste arbeidsplass!!!   

 

Virkelig supergode med melis på

Oppskrift:

                                       Lettvinte wienerbrød

 

400 g. hvetemel                                                                                               

2 ss. sukker

250 g. smør (jeg brukte meierismør)                      

75 g. gjær (brukte ordentlig gjær, ikke pulver)      

2 dl. vann                                                                    

2 egg                                                                       

Bland mel og sukker i bakebollen.  Smuldre romtemperert smør.  Løs opp gjæret i lunkent vann (bruker du pulver, kan du gjerne ha litt varmere vann).  Ha i bakebollen sammen med lett sammenpiskede egg. Rør deigen sammen med skje  (deigen skal være løs og klissete). Sett deigen direkte på bakepapirkledde stekeplater med to spiseskjeer. Etterhev bollene i  ca. 60 min.  Stek bollene midt i ovnen ved 250°C i 5-8 min. Avkjøl bollene litt på platen før de flyttes over på rist og avkjøles helt.

Glasur:

4 dl. melis                                                                   

ca. 2 ss. vann

romessens

Glaser de kalde bollene med melisglasur som eventuelt er smaksatt med litt romessens.​

 


17 stk. på denne bakeplaten. Kan gjerne lage de noe mindre!

 


De blir best med melis, da de ikke er så søte i utgangspunktet

 

 

En gang i blant er det lov med noe riktig godt til kaffen. Prøv disse!

 

 

Skal du prøve disse?

Hva liker du best med jobben din? (Mitt svar: At ingen dager er like og å ha utfordringer en må være kreativ for å løse)

Om du ikke har en jobb av ulike årsaker, hva liker du best å gjøre?

 

#mat #food #bakst #bakverk #baking #wienerbrød #lettvintewienerbrød #god #smakfulle #tasteful

 

 

 

12 kommentarer
    1. margarites: Ja, de er som jeg skriver, supergode. Det beste av alt, de er enkle å lage. Gled deg!
      Må vel besøke bloggen din, så jeg finner ut hvor du har lagt miniferien.

    2. Du frister, du frister!!! Jeg har bakt et sukkerbrød til bløtkake, og det skal bli en ostekake også. Bursdag i familien, så da får jeg sette i gang. Gleder meg til å smake. Fin oppskrift, og det kan godt hende jeg prøver den en dag! 🙂 Ha en fin dag!

    3. natheless: Ja, må gjøre det innimellom, he-he! Blir nesten bare til bursdager jeg baker også. Må jo ha bløtkake da, og jeg også lager gjerne ostekake. Synes både kremkake og ostekake er supergodt. Ha ei fin helg!

    4. Ser nydelig ut og oppskrift skal prøves ,ha en strålednde dag og ta gjerne en titt på min blogg og les dagens innlegg På Rett Hylle.
      En blogg med ekte historier av ekte mennesker .
      Sissel

    5. sisselgu: Så flott at du synes de så innbydende ut, takk! hyggelig! Akkurat så gode som de ser ut. Nå bør jeg vel titte innom hos deg, og gjøre meg kjent med hvem du er. Ha en super kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg