17.04.17. Tilbakeblikk; skjærtorsdag og biltur

Jeg har faktisk hatt fri fra jobb siden palmehelga og i hele påska dette året. Det har vært helt nydelig. Min mann fikk først ferie fra og med skjærtorsdagen. Vi hadde bestemt oss for en biltur den dagen. Jeg ville gjerne ta med fotoapparatet, kaffen, brødskiver, pølser og kvikklunsjen til Sør-Trøndelag. Ruten gikk nærmere bestemt gjennom Inderøy, Mosvik, Leksvik, Vanvikan, Rissa, Råkvåg, Bjugn, Brekstad, Ørland og Uthaug.

På hjemveien kjørte vi om Åfjord, Roan, Osen, Namdalseid, Steinkjer og så passerte vi omsider Verdal , før vi var hjemme i Levanger igjen. Vi kjørte i overkant av 50 mil faktisk. Tok det som en heldags biltur. Det er masse fine steder langs ruta, og vi gjorde masse stopper. Vi hadde kvikklunsj- og kaffestoppen, pølse- og brusstoppen, banan- og kaffestoppen + brødskive- og vannstoppen, he-he. Så hadde jeg de viktigste stoppene, alle de gangene fotoapparatet, min Nikon D 5300 fikk lufte seg. Det manglet såvisst ikke motiv.

Så har en hele tiden sjøen på den ene siden av veien. Jeg har alltid likt å se sjøen. Kunne så visst ikke ha tenkt meg å flytte inn i en dal, uten å se sjøen. Det måtte i så fall ha vært et stor vann i nærheten om ikke annet. Får assosiasjoner til sangen, “Nära havet vil jag bo……”, som i sangen ” Öppna landskap” med Ulf Lundell. Jeg trives best også i åpne landskap og med sjø eller hav i nærhet. Etterhvert som vi kjører kommer vi ut mot kysten ved storhavet. Jeg bor som kjent i Nord-Trøndelag, men vi tok oss inn over Sør-Trøndelagsgrensa denne gang. Det angret vi ikke på. En fantastisk fin tur, om enn nokså lang.

 

Her nedenfor er reisen i bilder fra undertegnede. En fin tur på alle måter <3


Det første bildet her viser et yndet fotomotiv fra Uthaug på Ørlandet. Dette gule huset er så fint der det står ved havet. Ser litt øde ut. Men det jeg vet er at det er et nabohus rett til venstre og også til høyre. Det er ubebodd, i alle fall tror jeg det. Noen har sikkert hørt om flyplass, militæret og Ørlandet, kanskje?

 

Jeg syntes dette huset var så staselig at jeg beordret sjåføren om en kort stopp for fotografering

 


Første reelle stopp gjorde vi ved dette naustet. Der drakk vi kaffe og spiste litt av kvikklunsjen

 


Reins kloster ved Rissa. Det finnes også en rest av den gamle muren, men vi gjorde bare en kort, kort stopp her

 


En lengre fotoseanse ble unnagjort her ved Austråttborgen


Mektig port. Jeg har vært på omvisning der før ved opptil flere anledninger, men på skjærtorsdag var det stengt. Verdt en tur, om du skulle være på disse trakter

 


Koster på meg et bilde til fra borgen

 


Gjorde en kort stopp opp til Austrått fort også

Ja, her ser en hva det dreier seg om

 


En bunkers

 

Tror det er et våpen, mine kanskje

 

Det er bare å ta turen, om du er i nærheten

 


Kanoner på fortet. Min mann blir liten

 


Store dimensjoner. Huff, jeg liker ikke våpen

 


Flott utsikt fra toppen

 

Sjøla på toppen

 


Kjeungskjær fyr i havet. Her kan en også overnatte

 


Glad jeg hadde med meg en større linse til kameraet, ellers hadde en ikke fått nærbilder. Det gule huset og Kjeungskjær fyr ligger nesten ved siden av hverandre. Du kan altså slå to “fotofluer” i en smekk

 


Vindmøllepark ved Roan / Osen
 

 


Så et siste solnedgangsbilde  i Osen

 

Har du vært på tur i påska?

 

#biltur #Austrått #Reinskloster #Uthaug #Ørlandet #Kjeungskjær #Kjeungskjærfyr #Rissa #Osen #SørTrøndelag #Norge #Norway #påsketur #Easter #natur #nature 
     

8 kommentarer
    1. Hørtes som en fin tur, bortsett far at jeg ikke liker å kjøre langt… Flotte bilder, med fine plasseringer av motiver..eller de husa sto vel bare der så var det du som flytta på linsa…hehe…
      Fin utsikt og fine folk på topptur også… deilig å se utover sjø og natur….Takk for titten <3

    2. Så flotte bilder! og en flott tur virker det som! ja jeg har også vært på tur..bobiltur..tre netter ved Telemark kanalen.. Deilig å få litt nye motiv å se…masse fugleliv! og deilig å “bytte stue” innimellom.. Men borte bra, hjemme best! hihih. ha en god ny uke!

    3. annebe: Takk, hyggelig! Ja, jeg ble også litt lei på slutten av den lange turen. I alle fall når mørket inntok landskapet etterhvert. I alle fall kjedelig å fotografere i stappende mørke, he-he. Virkelig vakkert på toppen.

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, en flott tur var det. Har du vært på bobiltur. Det er vel deilig å dra rundt på et hjem. Da kan en bruke lengre tid på hvert sted man reiser. Ved Telemarkskanalen er det vel flott. Masse sluser vet jeg, har sett bilder derfra, men aldri vært der selv. Men du har bvel noe på bloggen derfra. Jeg kommer innom og titter snarlig. Ja, borte bra, hjemme best, er jeg enig med deg i. Klem <3

    5. Margrethe: Ja, det er flere slike motiver ved kysten her. Faktisk fantes det flere interessante hus å fotografere der også, ikke bare de avbildet her. Bare synd det er noe som feiler speilrefleksen, altså kameraet, for tida. Tror jeg har skrudd meg bort. Skal prøve å stille det på “scrætsj”. Men må legge over noen bilder på PC`n først. Hvis det ikke hjelper må jeg til en fotoforretning å få hjelp muligens. Så det satte sitt preg på noen av bildene her, dessverre. Men skal tilbake en dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg