17.04.17. Et blått vårmotiv måtte males med akvarellfarger

Hui og hei hvor tiden går. Påsken er straks over og hverdagsliv står for dør. Før påske, faktisk samme kveld som akvarellmalekurset var ferdig (det var den 31. mars – 2. april) malte jeg dette vårmotivet av blåveis. Etter at jeg dro hjem fra kurset og jeg hadde slukt middagen, kriblet det i fingrene etter å holde i en pensel igjen. Så da tok jeg like godt fram malesakene igjen. Blåveisa er blant mine favorittblomster. Jeg digger å sette meg ned med malinga.

Men det må sies at vi har hatt en variert meny for aktiviteter i påska. Det vil det komme mer om etter hvert her på bloggen. Jeg mangler nå papir å male på. Bør vel ta en tur til Stjørdal eller Trondheim å kjøpe dette, eller bestille på nett. Jeg tror ikke Panduro på shoppingsenteret i byen vår greier å bestille det slik at de har det i butikken snarlig. Jeg er avhengig av å ha det tilgjengelig denne uka, da jeg skal ha utstilling med maleklubben min først på mai. Jeg har et maleri bare i min fantasi i hodet enda. Det skal males. Så tar det omtrent en uke å ramme inn bildene. Kanskje ønsker jeg å bestille en ramme de ikke har i butikken også. Håper jeg har noe jeg kan vise av der. Jeg er litt perfeksjonist, så en får se. Men i kveld er det korøvelse. Det blir kjekt som alltid.

Slik ble det ferdige maleriet med penselstrøk og akvarellfarger. Herlig med vår!

 

 


Det ferdige blåveismaleriet

 

Jeg begynte med det hvite først, altså det som vises som grått her. Det gråe er en maling / film som kan skrapes av til slutt. Det forhindrer at det kommer andre farger inn i det som skal være hvitt underveis. Synes det er kjekt å bruke dette. Men hvert steg bør planlegges. 

Snart ferdig

 

Har du kommet over vårmotiver i påska?

 

#akvarell #watercolour #maleri #painting #kunst #art #blomster #flower #blåveis #natur #nature #flora #Norge #Norway #tomeli

 

10 kommentarer
    1. Elsker blåveis og bildet var helt nydelig :)) Sett masse vårmotiver..men jeg holder meg til å fotografere dem :)) Da får du kose deg med siste påskedag.. og satse på at hverdagen blir bra :)) Kos deg på korøvelse også <3

    2. annebe: Tusen takk Annebe! Å fotografere er utrolig morsomt det også. De blir jo så flotte de bildene dine. Håper hverdagen blir bra for deg også, med masse fine stunder. Kos deg i nuet! <3 Klem

    3. Såååå flott det var!! og ja..blåveisen ER vakker! og du fikk den flott frem på maleriet ditt!! Kjempe flink er du!! Ha en fortsatt god kveld!

    4. Nydelig maleri, så flink du er :o)) Det har vært dårlig med vårmotiver ute i naturen her i Oslo, alt har vært vært dødt. Nå begynner det derimot å bli grønt på plenene våre, og jeg syntes jeg så noen hvitveis borte i skogen… Skal se litt nermere på det :o)) Ha en fortsatt fin mandag :o))

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Takker så mye Toini! Fine ord her. håper det stemmer. Jeg er ikke der at jeg har helt troa selv enda, hverken på at det holder til utstilling eller annet. Men jeg kan skrive under på at jeg liker å male, veeeeeeeldig mye!!!

    6. Vera Lynn: Tusen takk Vera! Hyggelig! Ja, midt i Oslo er det nok lengre mellom vårmotivene kanskje. Her er både leirfivel, hvitveis og blåveis. Dessuten har vi de vante hageblomster på denne tida som krokus, perleblomst, påskeliljer blant flere. Du får ta med deg fotoapparat og dykke ned i hvitveisa en dag. Ha en fin mandag selv!

    7. Så vakkert!!!! Ja, akvarellark MÅ være i hus til enhver tid her også. Jeg kjøpte på Panduro sist og de hadde det i butikken, så jeg måtte ikke bestille. Her har det blitt mange tegninger i påsken og jeg koser meg veldig med det. Lykke til med utstillingsforberedelser og ha en fin dag!

    8. natheless: Tusen hjertelig takk, hyggelig! Jeg har noen blokker med godt papir, men de er i A4-størrelse. Vil gjerne ha noen større ark, de må være på over 300 g. Blir vel en Størdals- eller Trondheimstur på meg denne uka for innkjøp av akvarellutstyr. På begge de steder har de spesialutstyr for kunstnere. ja, er det ikke koselig, blir helt revet med jeg. Artig! Heldig vi som har så kjekk hobby.Takk ellers! Ha en fin uke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg