10.03.17. En milepæl er passert og jeg er stolt

I går var vi på en høytidelig tilstelning fordi Bendik (sønnen) mottok sitt fagbrev for sveisefaget. Masse fine ungdommer og også litt eldre fagbrevmottakere i salen. Det ble også sagt fra talerstolen at noen til og med tok sitt fjerde fagbrev. Min sønn sier at det kanskje blir ett til for han også, men får se. Vi foreldre og annen nær slekt ble henvist til å sitte i galleriet på rådhuset i Steinkjer og fikk servert en kaffekopp og en nydelig varm muffins.

Mens de i salen under, altså de som skulle motta fagbrev, fikk servert en toretters. Middagen bestod av tapastallerken med lokale råvarer og videre en pannacottadessert. Det var underholdning og taffelmusikk av to unge jenter ved bordsettingen, en fryd å høre på. Det var et fint punktum dette. Men synes nok at de kunne ha leid en idrettshall og fått alle, to foresatte og fagbrevmottaker inn i salen til felles arrangement, så kunne foreldre ha kostet middagen selv. Ble noe underlig å se alt fra fugleperspektiv. Da jeg gikk ut av sykepleierhøgskolen så hadde vi naturligvis med oss foreldre på høytidelig middag.

Nå straks i kveld drar jeg på filmframvisning med de jeg spilte teater sammen med på Stiklestad kulturhus. Vi skal se “Levva-livet-filmen”. Altså se oss selv på scena, så blir det sosial happening ut i de små timer. Det blir hyggelig og treffes igjen, etter noen få uker borte fra hverandre. 

 

Jeg hadde dessverre bare iphone med til bildetaking, så da er det ikke helt den store kvaliteten under her på bilder. Men her er noen glimt.    

 


Stram kar, som absolutt ikke liker å bli fotografert
 

Fin borddekning


Fine ungdommer
 

Underhjoldning fra scena

Her mottar vår sønn fagbrevet

 


Her er beviset altså, meget godt. Jeg anonymiserte navnet på fagbrevet

 

Ha ei god helg!

#fagbrev #svenneprøve #examinations #stolt #proud #ungdommer #youths
 

 

24 kommentarer
    1. Gratulerer til sønnen din! Så gøy når de vokser til og “blir noe” hihih.. Men må ha vært rart ja..og ikke kunne dele det i sammen..som en stolt mor man gjerne er! Ha en god kveld!

    2. Elevele: Tusen takk! Nei, jeg vet ærlig talt ikke, vet du? Jeg er bort, så har ikke tid til å finne ut av det heller. Ha en toppers kveld!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Takker så mye! Ja, han er flink. Det blir liksom ikke det samme i fugleperspektiv, men det var jo ikke meg og far i huset det dreide seg om da, he-he!

    4. Ok, jeg fant dette: “Fagbrev skiller seg fra svennebrev ved at det tas i andre yrkesfag enn håndverksfag. I de gamle håndverksfagene er det fortsatt svennebrev som gjelder, men der industrien har tatt over for håndverket blir det likevel avlagt fagprøve i stedet for svenneprøve. Fagprøven er da tilpasset bedriftens daglige produksjon”.
      Usikker på om det gav meg så mye, for jeg føler jo at sveisefaget et et håndverksfag- men industrien har tydeligvis tatt over? Hææ liksom? Ha ha.. Ja ja, man kan ikke skjønne alt, alltid. Jeg kjenner flere med fagbrev i Sveisefaget 🙂 Men jeg veit at frisører har Svennebrev 🙂 Og det er jeg ganske sikker på at Tømrere også har, så jeg er fortsatt litt forvirret 🙂 Ha ha

    5. Elevele. Så bra du hadde tid til å google. Jeg var på en fest, så jeg hadde ikke tid da. Måtte jo prøve å være litt sosial også. Kunne jo ikke bare sitte med hodet ned i mobilen.

    6. Elevele: Spurte sønnen nå og han var også noe i tvil. Det avhenger kanskje av hvilket håndverk / yrke du har valgt, og hva en velger å kalle det akkurat på den aktuelle arbeidsplassen, og hva det er blitt kalt fra eldre dager. Takk for at du tok deg tid til å google. Da ble en litt klokere i dag også, he-he.

    7. Google er jo fantastisk, men det er ikke alltid jeg skjønner hva han sier 😛 he he..
      Gratulerer igjen med sønnen altså- det er så flott 😀

    8. Hei! Gratulerer til sønnen din, veldig bra resultat. Jeg jobber på Opplæringskontor og jobber daglig med de som både tar fagbrev og svennebrev. Jeg var forøvrig tilstede under seremonien i Steinkjer rådhus. Et fint arrangement. Ser dere stusser på hva som forskjellen på fagbrev og svennebrev. De gamle og tradisjonelle hbdverksfagene benevnes med svennebrev: tømrer, murer, feier, frisør, maler, konditor, baker, blikkenslager, pølsemaker
      De nyere fagene som har kommet til etterhvert, og fått sin betegnelse på bakgrunn i moderne utvikling og samfunnets behov, benevnes som fagbrev. Fag-og svennebrev har like høy status 😊Den andre forskjellen er at med svennebrev kan du også ta mesterbrev. Dette reguleres av håndverksloven.

    9. Elevele: Takker igjen! Men følg med, følg med! Over her som jeg snart skal legge til er et svar, vi fått ekspertise på området til å uttale seg. Så nå snart får vi vite fasit.

      Ha en fin kveld!

    10. Marthe: Tusen takk! Endelig fikk vi ekspertise på området. Da ble alt klarere. Takk for at du tok deg bryet verdt! Nå lærte vi noe nytt her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg