05.03.17. Det har vært en strålende “marsimartna” dette året, trivsel!

Hver år er det martna eller marked på Levanger, som er en salgsmesse med mange bodstillere. Det skjer faktisk to ganger i året her i Levanger, en gang i månedsskifte juli / august og så månedsskifte februar / mars.Se: https://no.wikipedia.org/wiki/Marsimartnan . I mars kalles det altså Marsimartna. Jeg dro dit på lørdagen sammen med min mann. Det er et must å være der hvert år. Vi hadde en trivelig dag. Med sol fra skyfri himmel er det fortreffelig. Så traff vi og slo av en prat med masse kjenninger av oss. Det jeg handlet var en stor fin røkt laks, en pose med brente mandler og kaffe + vaffel inne i storteltet, mens jeg hørte først på toradermusikk og så fikk vi servert utdrag fra fortellinger om Martin Kvennavika, https://no.wikipedia.org/wiki/Martin_Kvennavika. Jeg synes at Marsimartnan i år var innholdsrik og allsidig, fin plassering av boder også. Det ble ei trivelig stund som du som leser vil få noen bildeglimt fra. Er du på disse trakter en gang, så tenk at dette er noe jeg bør få med meg!

 


Det går flere hester med vogn i skytteltrafikk med til dels ivrige barn som ville sitte på. Et fast innslag

 

Her er jeg på tur dit, en må kle seg godt for det er alltid kaldt på denne tida av året her

 


Yrende liv i boder på en vakker dag

 


Tivoli selvsagt

 

Lykkehjulet går

 

Her er det bare å satse sine penger og også sin redsel for å bli helt på en snurr av karuseller

 

Fargeglade premier

 

Lykken kan være et sukkerspinn i solen………..eller

 


En spekepølse i boden (her er det faktisk min sønn og en kamerat som handler) ……….eller

 


Hva med litt godterier?

 

Folk på martna. Sjekk ballong, så klart

 

Nydelig dag!

 

Sjømat

 

Her serverte de til og med gratis nydelig fiskesuppe. Et ledd i Folkehelsearbeidet med å få alle til å like fiskeprodukter, som jo er sunt og godt

 


Her et daglig innslag i Levanger, hest og vogn støpt i bronse. Bak her står de ekte hesteekvipasjene 
 


Et yrende liv nedenfor paviljongen på Levanger, og også bak fotografen ned mot sjøen

 

Så avrundet vi turen med saltkjøtt og kålrabbistappe / rotgrøt på No 39, Backlund

 

#marsimartnan #Levanger #marked #salgsmesse #boder #market #håndverk #karuseller #tivoli #sol #uteliv #trivelig

  
 

13 kommentarer
    1. Dette ser utrolig koselig ut, men kaldt! Bra det var fint vær, for jeg kan tenke meg at det ikke er like kjekt med regn og snøvær. Jeg får litt sånn “tilbake-i-tid” følelse når jeg ser hest og vogn. Det er jo så koselig. Her har vi også Bondens marked og Torgdag, men det er først senere på året. Masse flotte bilder 🙂

    2. Så koselig med sånne markeder..Flotte bilder! og skjønner godt du liker deg der! Ha en god ny dag!

    3. Så koselig dette så ut. Jeg liker å gå på sånt når vi har tid. Men jammen kan det være kaldt på denne tiden av året. Fint vær da!!!! Ha en fin ny uke!

    4. Etdiktomdagen: Ja, og så møter man alltid på kjentfolk og slår av en prat. I sola gikk det an å være, men bitende kaldt i skyggepartier. Så har det bare fortsatt, enda kaldere i dag her i Levanger.

      Koz deg selv på mandagskvelden!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk, ja det er trivsel med stor T. Skulle ønske i ettertid at jeg hadde tatt noen bilder av brukskunst / strikkevarer / glasskunst m.m. Men det var fargene på tivoliet som tiltrakk meg mest, til tross for at jeg egentlig ikke liker karuseller og alt bråket som er på det området.

    6. Nei, ikke på denne måten du har det, men vi har jo Gamlebyen med marked hver helg om sommeren. Koselig det også, pluss noen matmesser og diverse innimellom.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg