05.03.17. Sang og teater er gøy!

 

Linker til nyhetsbildet, stoff og bilder fra musikkteaterstykket Levva livet. Gå inn og titt da vel, så får du et bilde av hva jeg har vært med på!

http://www.t-a.no/kultur/2016/12/28/Se-bildegalleri-fra-%C2%ABLevva-livet%C2%BB-13989255.ece

http://www.t-a.no/kultur/2016/11/27/%C2%ABLevva-Livet%C2%BB-er-basert-p%C3%A5-%C3%85ge-sanger-13849811.ece

http://www.adressa.no/kultur/2016/11/27/Haga-har-ikke-skj%C3%B8nt-noe-som-helst-av-tekstene-mine-ha-ha…-13851187.ece

http://www.innherred.no/kultur/2016/12/28/En-merkedag-i-Verdal-Teaterlags-historie-13989830.ece

http://www.innherred.no/kultur/2016/09/20/N%C3%A5-starter-forsalget-til-Levva-Livet-i-Olavshallen-13407827.ece

http://www.t-a.no/kultur/2016/12/27/B%C3%A6rer-%C3%85ges-l%C3%A5ter-med-selvtillit-og-nerver-13984852.ece

http://www.t-a.no/kultur/2016/12/28/%C3%85ge-koste-seg-p%C3%A5-%C2%ABLevva-livet%C2%BB-13989266.ece#cxrecs_s

http://www.t-a.no/kultur/2016/12/16/Alle-vil-se-Levva-Livet-13944708.ece#cxrecs_s

http://www.t-a.no/kultur/2017/02/19/27-fulle-hus-med-Levva-livet-14280795.ece#cxrecs_s

http://www.t-a.no/kultur/2017/02/19/Konge-uten-land-14280373.ece

http://www.t-a.no/ekstra/2016/12/28/Abels-kamp-mot-Louis-og-de-m%C3%B8rke-kreftene-13989728.ece

http://www.innherred.no/debatt/2017/02/28/Punktum-med-stil-14324371.ece

 

Mars måned har såvidt banket på hos oss, og det lakker mot en likandes vår igjen. Det jeg vil blogge om i dag er sang-/ musikk-/ teaterliv. Det er musikkteateret “Levva livet” jeg vil ha fokus på. Musikkteateret med en fiktiv historie og med noen av Åge Aleksandersen`s sanger finurlig flettet inn i historien. Ikke rart med dette fokuset når det har dreid seg om det siden tidlig i høst og med forestillinger siden 28. desember for meg, og de i rundt meg i nær krets som også har blitt “rammet”, he-he.

Om Levva Livet står det skrevet i presse at det er en ny musikalsk teateropplevelse, skrevet av Arnulf Haga, med musikk og sangtekster av Åge Aleksandersen – presentert av Verdal Teaterlag og Teaterselskapet InnSpæll. Levva Livet handler om kjærlighetsbarnet, musikeren, låtskriveren, rabbagasten, soldaten, narkosmugleren, uteliggeren, elskeren og varsleren som gikk «the hard way» langs den smale sti og ble en mann av «hel ved» da han omsider fant ut hvordan han kunne klare å «levva livet». En historie, hvis eneste moral er nettopp kunsten å overleve.  Et menneskelig testamente om Satans uutholdelige tilstedeværelse og Gud fader som besluttet å se i nåde til en forvillet sjel; vår helt, Abel Mathisen. Levva Livet vil ha med 16-18 låter av Åge Aleksandersen, deriblant to helt nye sanger han skal skrive til stykket.

Nå har nettopp sceneteppet falt ned for siste gang. Hmm, vi hadde jo ikke sceneteppe. Mer et hypermoderne stålmiljø, uten spesielt mange stoffer. Jo vi hadde noen flott fargedekorerte og danderte stoffer hengende fra høyt under taket og nedover. Men ikke scenetepper altså. Scenemiljøet stod scenograf Monica Valsø Nestvold for. Sikkert i tett dialog med den gjennomsyra teatermannen og alles guru Arnulf Haga. Han har grep om det meste og er manus- og regiansvarlig. Det vil si har en finger med i alt.

For de som aldri ha spilt teater, så er hvert minste ansiktsuttrykk, følelse, bevegelse, plassering og timing for skuespillerne innstudert med Arnulf som veileder. I tillegg vet han hvordan han vil ha det musikalske uttrykket i nært samarbeid med musikalsk ansvarlig for solistsangere, orkester og korister, Asgeir Skrove. Videre har han god kunnskap om og masse å si sammen med koreograf / danseinstruktør Anett Hjelkem. Selvsagt må du som skuespiller gi liv til karakteren du spiller, men Arnulf vet hva han vil ha, om det ikke er “innafor” gir han beskjed. Hvis du ikke hører noe, jo, etter flere års jobbing under han, så er det vel OK da, he-he. Arnulf Haga mottok i går Den kongelige Norske St. Olavs Orden. Vel fortjent og jeg gratulerer!

http://www.t-a.no/kultur/2017/03/02/R%C3%B8rt-Haga-utnevnt-til-Ridder-14380780.ece#cxrecs_s

Wikipedia: Den Kongelige Norske St. Olavs Orden tildeles som “belønning for utmerkede fortjenester for Norge og menneskeheten”.Søknad om tildeling av St. Olavs Orden stiles til H.M. Kongen og sendes til Fylkesmannen i kandidatens hjemstedsfylke. Se peker til høyre for nærmere informsjon om framgangsmåte. Fylkesmannen gjennomgår søknadene, gir sin anbefaling og oversender dem til Ordenskanselliet, som saksbehandler dem og legger dem frem for St. Olavs Ordensråd. Ordensrådet består for tiden av Eva Hildrum (kansler), Didrik Munch (visekansler), hoffsjefen (skattmester) og rådsmedlemmene Jorunn Bøe, Anne Husebekk og Gunnar Bovim. Ordensrådet møtes normalt to ganger i året. Ordensrådet gir innstilling til ordenens Stormester om tildeling. Stormester, H.M. Kongen, fatter deretter endelig beslutning om tildeling. 

De bilder jeg viser her i dag er et knippe utvalgte for å vise litt av det som foregår på scena, tatt av min rollefigur og noe fra bak scena tatt av meg. To bilder er hentet fra Trønderavisa. Ellers er det mange selfier med også flere aktører på scena som er tatt skuespilleren. Jeg var nærmest blodfan av artisten Abel Mathisen som spiller hovedpersonen, og jaktet på den optimale selfiesen sammen med artisten. Som en ser ut fra bilder er det heller vennegjengen og jeg det kommer bilder av. Så flere bilder er altså tatt som en del av teaterforestillingen av min rolleskikkelse. 

 

Her er jeg klar for scena

 

Gladgjeng på scena. Kvaliteten på bilder tatt på scena varierer. Det er ikke tid til å finstille. Men synes de er morsomme likevel

 


Bildet er hentet fra Trønderavisa ved fotograf / journalist Johan Arnt Nesgård Her fra Norge mitt Norge, på pub med artisten Abel

 


Her er mine bilder fra teaterscenen Norge mitt Norge, en Åge – låt

 


Hektisk aktivitet bak scena med sminking og hårstyling før forestillinger

 

Djevelen trer fram som en fiolinist, han spiller vakkert. Det er Abel som har han “sittende på sin høyre skulder”. Han har engelen på sin venstre. Høstsang av Åge Aleksandersen, utrolig vakker sang

 

Det er et talkshow i stykket også, her med “programleder Samantha Sejerstedt”. Jeg er jo fan av Samantha også og ivrig tilhenger av talkshowet. endelig har jeg billetter til å få være med på live – sendinga, så det er stas og må dokumenteres. Talkshowet presenterer Abel, låtskriveren og nye samarbeidspartnere. Samarbeidspartner er av de som befinner seg i gråsonen og driver med lysskye / kriminelle ting. Kameraten hans “Louis Bergmann”, som han har kjent fra barnsbein av og vært FN – soldat i Afghanistankrigen med er en skikkelig sleiping. 

 

Abel den store stjerna kommer. I håndjern, et lite pr. jippo. Han har jo nettopp sluppet ut av fengselet
 

Under talkshowet spilles Alkymisten av Åge Aleksandersen, med talkshowets husorkester

 

“Kulturpersonligheten Libakk i kommunen” deler ut stipend på 50 000 kr. til den lovende artisten “Abel” under showet. Selvsagt foreviget av “pressefotografen Storm”. Alle fiktive rollepersoner i teaterstykket

 

Talkshowet

 

Linselusa med venner på pub

 

Selfieser med flere bak scena også

 

Dette er koret som jeg var en del av. Her fra forberedelser før scena

 

Viktigste scena for koret, i alle fall sangmessig. Sangen; Va det du Jesus av Åge A. Den er vakker. Under begravelsen til ei ung kvinne som døde i teaterstykket. Det er mye drama i stykket. Det er et bilde brukt i Trønderavisa av fotograf / journalist Johan Arnt Nesgård

 

Etter 27 forestillinger i aulaen på Verdal videregående med stort sett fulle hus, ble det tre forestillinger til slutt i Olavshallen i Trondheim. Også fulle hus, Herlig!

 


I Olavshallen ble stykket filmet, så vi kunne følge med backstage

 

Slik så det ut i Olavshallen før vi skal inn. Dette er fra når salen fylles av folk etter pausen i stykket. Før jeg entrer scena som uteligger

 

Så fikk jeg den etterlengta selfiesen med stjerna, men det var bak scena, he-he 🙂

 

#Levvalivet #teater #theathre #musikk #music #dans #dance #sang #song #kor #choire #show #Verdal #Olavshallen #Trondheim #ÅgeAleksandersen #Åge 

 

Jeg elsker teater, det er gøy! På fredags kvelden fikk jeg med meg årets russerevy i Levanger og i kveld skal jeg se Malsåsspelet i en dal øverst i bygda Verdal, Helgådalen. Så om sceneteppet er gått ned, så ser jeg andres forestillinger.

Liker du å se på musikk- / sang- / dans- / teaterforestillinger?
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Så mye fine bilder! og det ser virkelig morsomt ut! Morro å drive med noe man brenner for! kos deg! og ha en god kveld!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk for det! Ja, det er like morsomt som det ser ut til det. Jeg brenner for teater, sang og glede, samt andre kulturelle og kreative aktiviteter. Ha en trivelig kveld selv. Jeg bør vel titte innom bloggen din også snarlig..

    3. frodith: Ja, takk det har vært en fantastisk tid. Faktisk akkurat kommet tilbake fra en kveldsforestilling med et annet teater i nærområdet, Malsåsspelet. Artig å se teater også, og det vi så i kveld var meget bra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg