10.02.17. Jeg var ute på tur på “kom-deg-ut-dagen” blant annet

Ja, først nå kommer et blogginnlegg fra aktiviteter forrige helg. Nei, det blir ikke bare hendelser fra den helga. Men mer et innlegg om gleden av å gå tur og være ute i frisk luft, samt oppleve vakker natur. Det er så deilig å ta på seg joggeskoene og legge i vei på en frisk gåtur. Spesielt var det det forrige helg med et nærmest vårlig vær her i Trøndelag. Det sies at søndag 5. februar er “kom-deg-ut-dagen” for 2017, og undertegnede var da også på tur må vite. Det er Den norske turistforeningen som står bak “kom-deg-ut-dagen. I det flotte været med skinnende sol, ble det tur både lørdag og søndag. Det var så herlig at det ble en laaaaang tur begge de dagene. På lørdag sier helse-appen min at jeg gikk 7,5 km./ 11 117 skritt og på søndag ble det 10,4 km. / 15 331 skritt. Det er vel godkjent. Turene foregikk i nærområdet. 

Etter gåturene de to dagene  ble det middagsordning sammen med familien før en hastet seg videre til aulaen på Verdal, hvor jeg spiller i musikkteateret “Levva livet” https://kultar.no/referanser/levva-livet/. Så forrige helg ble en særdeles aktiv helg. Når jeg drar på tur liker jeg å lufte mitt speilreflekskamera, NIKON D 5300. Men mot normalt ble det hjemme disse to dager. Så bildene her er tatt med min iphone. Min turkamerat var min mann.

Det blir nok mange turer framover når det blir bedre tid. Til jul i år fikk jeg flotte julegaver, nemlig 10 på topp-turer. Det koster rundt 150 kr. og da får du kart og veibeskrivelser til flere utflukter som er oppsatt. I tillegg fikk jeg også Kjentmannsmerket for Verdal kommune, eller også kalt 10 på topp, i julegave. Du lurer kanskje på hva det er? Det er Levanger- og Verdal idrettsråd via bedriftsidrettslaget som står bak dette her. En håper med dette å skape sunne vaner og bedre helse hos folk. De har valgt ut flere turutfluktsområder på topper og ellers som det blir litt konkurranse blant befolkningen om å nå innen året er omme. På de ulike stedene er det oppmontert en kasse med ei bok som du skriver navnet ditt inn i. Det vanker også premier til de som har betalt og registrerer seg. Litt misvisende er det at det kalles 10 på topp, da det egentlig er 20 topper i Levanger. På Verdal gjennom Kjentmannsmerket er det hele 37 steder og besøke. Da får jeg litt å gjøre framover, he-he! Men det er så mye vakkert og se, samt deilig å gå tur, at jeg gleder meg. Nå den 1. februar gikk tursignalet for Levanger, mens for Verdal starter det i gang den 10. mai. Det er facebooksider for begge steder, og masse fine bilder fra turer florerer der. Jeg vet at det i alle fall er en person som siden startsignalet gikk for Levanger 1. februar allerede har tatt alle de 20 toppene. Jeg lover ikke ut noe om hvor mange jeg kommer til å passere dette året, men jeg strekker meg så langt jeg kan og har tid til. Jeg tar det som avkobling og rekreasjon med nistepakke og fotoapparat. Her står det litt om hvilke topper Levanger har i år.  http://www.innherred.no/nyheter/2017/01/13/Her-er-de-nye-toppene-14054886.ece

 

 
Se det flotte vårværet da, ja jeg kaller det vår, nesten ikke snø. Kjørte til Magneten kjøpesenter fra hjemmet i Mulelia. For lesere som er kjent i disse områder, kan jeg fortelle at det ble tur om sjeteen, arboret på Staup og ned i Nordsiveien og om sjøbadet, passerte bare trappetrinnene opp til Staupshaugen. Tok ikke sjansen på å ta den lange trappa opp, skulle jo videre på kvelden og både danse og bevege meg på en scene. Jeg tror at om jeg hadde tatt den opp, ville jeg ikke vært gangfør, he-he 🙂

 

Sjetebrua i Levanger

Ender i sola 

Lang, lang rekke inn til Levanger by

Dette var totalen på lørdag


Ny tur på søndag i nærområdet til vårt hus. Her passeres isformasjoner i berg. For kjentfolk: Gikk hjemmefra, om Skånes, en liten stopp i Djupvika, opp i Børsåsen, om utsiktsposten / gapahuken mot Levanger og Gamle Kongevei hjem

Hestespor ved Skånes

Enda flere spor. Googlet og tror det er rev, men meget lik ulvespor også, men det er meget usannsynlig for stedet. Vet ikke, kanskje det er hundespor? Noen som vet?

I Djupvika som ligger enda lenger inn etter Skånestangen, om du går mot Børøya og Levanger, henger det en kasse for å skrive navnet inn. Men den er ikke med på 10 på topp for Levanger i år. Den har vært med før, vet jeg

 

Så var det søndagens aktivitetskartlegging, ikke verst av meg nei 


Verdals kjentmannsmerker / 10 på topp

Gavekort for Levangers 10 på topp


Godværsskyer inn mot Djupvika

 

Var du ute forrige søndag, på “kom-deg-ut-dagen”?

 

#friluftsliv #outdoors #tur #gåtur #hike #natur #nature #foto #photo #fotografering #picture #image #Levanger #Verdal #Norge #Norway #vær #weather #sun #sol #fint #nice #friskluft #landskap #landshape #sport #idrett
 

8 kommentarer
    1. -Tur på topp, tommel opp. 👍😀Dæ, dåkk e dyktig. 😀👍Fine bilda. 💕Herlig å kom sæ ut. Det e 22 ti på topp tura i år. 2 tilrettelagt. 😀
      Kjentmannsmerket e det itj nå tid på. Kan bruk så mang år du vil. 👍Levanger kommune e vakker. 👍😀-Men sannelig e det vakkert i VerdaLn å ja.😀👍Det som e så fint med herre, e att ein bli kjent med nye plassa. Å bonusen e at ein får trimma sæ, å opplev vakker natur.😀👍Rekreasjon å kom sæ i skog å mark å sitti å nyt stillheten med kaffekoppen. Det e livet.💕Ønske dåkk mang fine tura å opplevelser både her året å kommende år.👍💕Klæm.🌹

    2. Så lurt med sånne toppturer man kan skrive seg inn..Liker det..blir liksom noe å jobbe mot.. Vi har ikke noe sånt her..på “fyret” er det bok å skrive seg inn i..men ikke noe organiserte ting.. bare for morro.. Det første bildet ditt..er det rett ved campingplassen? mener jeg kjenner igjen den gangstien rundt vannet og brua..var jo der i sommer! Flotte bilder! og kos deg på tur!! Lykke til!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, ikke langt unna. Vi gikk like forbi campingen. En fin tur, likevel om det ikke ble til fjells eller skogs. De er meget populære de toppturene her i alle fall. Herlig og komme seg ut. Takk, showet er i gang, en liten pause på meg akkurat nå. Titter innom deg senere i kveld.

    4. Du gode min her skal det bli aktiviteter framover ser jeg. Så flink du er. Nei, forrige helg var det lite trim. Jeg går sju kilometer tre til fem dager i uka og da blir den mange ganger en rolig helg om vinteren. Vinter og vinter, vi har jo ikke mer enn et dryss med “melis” så ikke kan man gå på ski, ake eller stå på skøyter. Litt kjedelig med sånne vintre, men sånn er det. God tur til deg 🙂

    5. natheless: Ja, det er nok litt i overkant. Men om en ikke klarer alle, så er det i alle fall noe å strekke seg mot. Sju kilometer tre til fem dager i uka, er langt mer enn jeg beveger meg. Det er bare i helger jeg har overskudd til gåturer, blir lite på ukedagene etter jobb. I lavlandet her i Trøndelag er det ingen snø. Men drar du med bil i tjue minutter, så er det fine skiløyper innover. Litt hardpakket i år, men fullt ut brukbare. Gode turer til deg også!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg