02.02.17 Bygg mur rundt Trump!

Som et samfunnsengasjert menneske måtte jo jeg også uttrykke mine observasjoner og holdninger, for ikke å si bekymringer, til den nyvalgte presidenten Donald Trump. Det var en tid jeg fulgte med på reality – programmet “The apprentice” med Trump som stor TV – stjerne, forretningsmagnat og arbeidsgiver på jakt etter nye personer han ville ansette. Det var den gangen jeg også var i jobbsøkesituasjoner. Greit å få noen tips, tenkte jeg. Tips om hvordan en skulle oppføre seg for å få en jobb. Jeg synes ikke Donald Trump i sin nye jobb som president av en stor nasjon har tatt lærdom av sine egne innstillinger til hvilke holdninger og referanser en interessant nytilsatt bør inneha. En av de som vant i en programserie og ble ansatt, sier at det viktigste hun lærte av Trump var: “Have all the facts before you jump on anyone for anything”. Da blir mitt spørsmål: Har Trump vurdert effekten av den nye innreiseloven han lanserte, hvor sju land ble utestengt fra innreise til USA, dog for 90 dager. I think he has jumped on someone for unreasonible reasons, i så fall.

Til og med jeg forstår at om du blir valgt til øverste leder for et land, er det viktig med tid til å gjennomgå og sette seg inn i saker. Være ydmyk og lydhør. Så ville jeg ha rådført meg med pålitelige rådgivere. Men her har vi å gjøre med en person som handler og uttaler seg, før det er nøye lov- og faktabasert, samt gjennomtenkt. Er det mangel på impulskontroll eller en eller annen personlighetsforstyrrelse, narsissisme (sykelig selvopptatthet / selvdyrkelse) eller annet? Spør du meg som sykepleier, så kan det være en psykisk diagnose på slike folk som Donald Trump.

Når det gjelder den nye innreiseloven som Trump innførte for dager siden, så har enkelte land som Iran gått til mot-aksjon. Det er samme regler som gjelder for amerikanere som vil reise inn til Iran. De nektes. Jeg forstår dem godt. En kan da ikke bare sitte å godta alt heller. Å sette menneskegrupper, trosretninger og noen andre mennesker og land i bås, er en uting. I det hele tatt båstenkning er en uting. Her er det leger, forskere, vitenskapsmenn, universitetsprofessorer som ikke kan møte på kongresser / kurs i USA og det er slektninger som vil besøke sine syke, blant de som nektes innreise. Virker som om de landene som er valgt ut er tilfeldige. Det handler vel om å ikke utestenge noen som har forretningsforbindelser med Trump eller land som Trump kan dra goder fra, antageligvis.    

Som Piet Hein sa: Den som taler ut fra bevisstheten om å ha rett, overbeviser ingen. La narren være, og hans eget snakk vil dømme ham, er et kjent persisk ordtak jeg også tar med. Passer fint med et persisk innslag, da Iran nå er i gruppen av land som nektes innreise til USA. Helt utrolig hva den nye presidenten har laget av liv og røre på få dager. Han bør tenke på at han ikke holder på å lage et TV – show der han er hovedpersonen, men faktisk skal regjere i USA. Alt han uttaler kan gi store ringvirkninger på mennesker, vekke motstand fra andre lands- / staters befolkning og ledere. Slik han nå framstår virker det som han tar egne valg og avgjørelser ved et knips liksom. Uten å rådføre seg med noen som kanskje vet bedre, og han innehar ikke fornuftige innstillinger til politiske avgjørelser, store sådanne. Lite gjennomtenkt, kan en nok si om lederstilen.

Da han var med på “The apprentice”, så jeg hvordan han elsket å komme med oppsiktsvekkende kommentarer og uttalelser. Han direkte solte seg i glansen fra kameraer og seertall. Jeg får følelsen av at han fortsatt tror han er med i et TV – show, hvor alles blikk er rettet mot han. Jeg håper virkelig det ikke bare er jeg som tar han slik han framstår, som lite troverdig. At det er folk i rettsvesen og i det hele tatt rundt han i politikken som kan stoppe de avgjørelser og de feilaktige grep han tar, til enhver tid. Denne holdningen håper jeg vil spre seg ut til alle verdenshjørner, til ledere og befolkninger. Ellers er det bare å melde oss ut av den alliansen vi er medlem av, nemlig nato. Jeg vil ikke være på lag med en ustabil person, til fare for seg selv og sine medmennesker.

I dagene etter at han ble valgt til president har kvinner gått i protesttog i mot hans høyreekstreme og mannssjåvinistiske holdninger. Selv har han “trofèkona” Melanie Trump ved sin side, et intetsigende kvinnemenneske uten annet å gjøre enn å shoppe, ordne utseende og negler, ala svenske Hollywoodfruer. Til og med hadde hun nærmest kopiert innsettelsestalen til mannen sin, fra Michelle Obama`s ord noen år før. Antiabortloven ble innført få dager etter innsettelsen: Loven innebærer at det blir forbudt å gi offentlig pengestøtte fra USA til utenlandske organisasjoner som gir råd om familieplanlegging, seksualopplysning og informerer om abort som et alternativ. Dette som etter min mening er meget viktig for kvinner over hele verden. Hvilket kvinnesyn?

Fortell meg; hvilke kvinner har stemt på denne presidentkandidaten? Videre si meg; hvilke av de mange nye landsmenn i USA, innvandrere og islamister har stemt på denne karen? Det er nesten så jeg er forledet til å tro på ryktene om valgfusk. Jeg forstår det ikke. Han vil bygge murer inn til Mexicogrensa for å hindre innvandring derfra. Den neste saken i mediene gikk på at det er Mexico, ifølge Trump, som skal ta kostnader for dette byggverket. Innvandrere og flyktninger er ikke velkommen. Jeg synes det er uhørt. Nei, bygg en mur rundt Donald Trump i stedet. Han er en fare for menneskeheten og for fred i verden.

Denne mannen nekter å lytte til forskere, spesielt når det gjelder klimaforandringer. Lik vår egen Carl I. Hagen, i samme sak. Er ikke han ferdig med politikk da? En kan ikke gå rundt å lage egne sannheter, for å rettferdiggjøre sin manglende satsing på ting. Alle kan vel plukke en forsker som er villig til å si akkurat det en vil, ut til medier. Dette gjerne en med samme politiske syn. For å rettferdiggjøre sine egne valg og satsinger, eller aller helst mangel på det. 

Donald Trump vil bekjempe ISIS med nebb og klør kommer det fram i medier. Men det jeg tenker på er at de to, Trump på ene siden og ISIS på andre siden har svært like tankesett Kvinnesynet de to har nærmer seg hverandre. Kvinner er mindre verdt enn menn, og menn kan gjøre som de vil med kvinner. Til og med bestemme over kroppen deres. Det er ikke mange kvinner å se i hans politikerensemble. Videre har Trump en kontrollerende og diktatorisk stil, hvor demokrati og menneskeverd er nedprioritert, etter min mening. Han sparker jo elegant de som ikke er enig med han. Som det som skjedde med Sally Yates, justisministeren som nektet å støtte forslaget hans om innreisenekt. Som to ytterliggående kunne de jo like gjerne ha gått i ledtog med hverandre, både Trump og ISIS, så like som de er i tankesett. Øye for øye og tann for tann, er det som gjelder. Vi er ute etter de og de, denne båstekningen. I sin forretningsverden har han nok kanskje noen knuste kneskåler på samvittigheten (i alle fall tror jeg at det noen ganger må til i “big business”), men nå har han hånd om “atomknappen”, tenk på det. Nei, jeg finansier gjerne en lyddempende mur rund Donald Trump. Som gjør at han blir mindre synlig og ikke når ut med sine ekstreme budskap. 

 

 

Bildet er hentet fra Wikipedia

 

#politikk #politics #Donald #Trump #president #USA #uttalelser #statements #innreiselov #innreisenekt #abortlov #refugee #kvinnesyn #kvinnefiendtlig #misogynist #fred #peace #krig #war 

 

     

16 kommentarer
    1. Nei,her var det mange mediastyrte meninger og holdninger.
      Siden du drar sammenligningen mellom nåværende stilling og realitytv,så så man dengang en noe usensurert Trump,men han visste alltid nøyaktig hva han gjorde og hvorfor og for ikke å glemme,alle hans avgjørelser i TV-showet var til forretningene beste og ikke til hans privates beste.
      Det er en god egenskap å ta med seg til Det Hvite Hus.
      Jeg skal ikke sammenligne Trump med noen tidligere president som alle har vært glattpolert,retorikken i orden,nesten motbydelig politisk korrekte og for ikke å snakke om tale etter tale der de snakker og snakker om hva de ønsker å få gjort.Trump er vel det rake motsatte og jeg tror at nettopp det kan bli hans fremste styrke og gjøre alle dommedagsprofetier skammelig til skamme.
      Hilsen synskepeggy.

    2. synskepeggy: Det er mine meninger basert ut fra nyhetsbildet. Det er fakta at han lanserte innreiseforbudet, antiabortloven, det om å bygge en mur mot Mexico hørte jeg selv han lanserte i valgkampen fra talerstolen + det om motstanden til ISIS og sparket justisministeren da hun ikke var lojal til hans bestemmelser. Så jeg vet ikke hva som du hinter til er mediestyrte meninger? Er det en god egenskap å skaffe seg fiender i verden forøvrig ved å foreta sanksjoner mot enkelte? Du sier at det er til forretningens beste han alltid leder mot. Nå er “forretningen” USA og da er det ikke lurt å dure fram, skaffe seg fiender rundt omkring i verden. Ukloke valg, synes jeg. Mange gode ledere har fått utrettet mye, blant annet Obama med sin innførte helseforsikring. Det gjorde til at de aller fattigste også hadde råd til å søke hjelp for sine plager. Dette kommer Trump sikkert til å rasere. De med penger og forsikringer i orden får helsehjelp. Det er egoistiske tankesett med lite forståelse for medmenneskers nød. Jeg er stygt redd for at hans sleivkjeftede meninger kan nettopp føre til dommedag. Vi er nok uenige her. Men det er greit, alle må få mene hva de vil.

    3. Etdiktomdagen: Ja, det er ikke godt å vite hvilken retning alt dette går i mot, så jeg deler din bekymring. Det verste er at en får gjort så lite med det.

    4. Du sier det selv,dine meninger er bassert ut fra nyhetsbildet,men hva med om media bedriver med det de kaller “alternative sannheter”og helt bevisst villeder folk ?
      Bare i dag den 02.02.2017 har ikke mindre enn tre ( foreløpig) overskrifter og artikler blitt tilbakevist som,i beste fall,er feilinformasjon og i verste fall,rein løgn.En av overskriftene kunne fått svært store konsekvenser om det var sant.Og,nei,det er ikke den med trusler mot Mexico jeg mener.
      I disse tider må man være svært kritisk til media og andre samfunnstopper og hva de måtte finne på å skrive.
      De tre overskriftene jeg sikter til er lette å finne på sol.no.Der ligger også linker til faktainformasjon nedover i kommentarfeltene.
      Hilsen synskepeggy.

    5. synskepeggy: Nyhetsbildet stemmer på de områder jeg har lagt vekt på i mitt blogginnlegg og jeg har til og med sett og hørt Trump har sagt det selv fra talerstolen, det er fakta. Men jeg vet at ting kan vendes på for å få den sannheten som selger i medier. Det er jeg meget klar over. Vi skal ikke sluke alt som god fisk. Der er jeg enig med deg. Kan jeg spørre hva du sikter til?

    6. Aftenposten : ” Studenter demonstrerte.Nå truer Trump med å frekke statlig støtte til universitetet”.
      Det burde få folk til å reagere på om alt er sant eller ikke,det faller på sin egen urimelighet – også fordi at Trump selv setter utdannelse meget høyt og ønsker at så mange som mulig har mulighet for å studere.Det viste seg at overskriften var sterkt overdrevet.
      VG : “AP hevder at Trump truer Mexico med soldater mot “bad hombres”.Det var også sterkt overdrevet.Trump tilbød seg å sende soldater for å hjelpe Mexico i kampen mot narkotikakartellene.
      VG : Trump raste mot dum avtale – slengte på røret.Det kan ikke media bekrefte,i så fall finnes det,i beste fall en utro tjener blant hans nære medarbeidere og i verste fall at telefonene i Det Hvite Hus er avlyttet,begge deler virker svært usannsynlig på meg.
      Når det gjelder den ansatte som fikk sparken : ordrenekt er også for oss vanlige folk en oppsigelsesgrunn.
      Dette er bare noen få eksempler på feilinformasjon og/eller direkte løgn.Dette var i dag,tenk da på hvor mye det har vært både før og etter innsettelsen.
      Hilsen synskepeggy.

    7. Ja den mannen lever farlig..Orker ikke engasjere meg så mye..Er ikke så opptatt av politikk..men det er jo umulig å ikke få med seg hva han foretar seg..

    8. synskepeggy: Overskrifter er hva de er; det er penger i kassa via lesere til aviser og nettsteder. Det er vi enige om. Jeg kan ikke her si hva som stemmer eller ikke stemmer før jeg har lest flere aviser eller innlegg fra andre medier som viser hva det er snakk om. Det gjorde jeg i forhold til mine meninger i mitt blogginnlegg, som du kommenterte. Ordrenekt. Ja, det er oppsigelsesgrunn, og det har å gjøre med ledere som ikke lytter til sine ansatte. Jeg mener et slikt yrkesforhold får korrupte dimensjoner. Om ansatte må tie om arbeidsforhold for å unngå represalier. Det er diktatur – lederskap på sitt beste, mener jeg. Det som jeg undrer på, er hvorfor du forherliger en type som Donald Trump, og ikke ser noen minuser?

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, og det verste er at det kan gå ut over oss. Så politikk bør du bry deg med ja. hvis vi er mange nok som har meninger mot galskap, kan det kanskje nytte å få til endring. Enig med deg, det er umulig og ikke få med seg noe om den mannen nå til dags. Men kanskje er det fordi han utmerker seg slik at han blir lagt merke til. Vi får virkelig håpe det ikke bidrar til ufred i verden.

    10. Jeg ser mange minuser og jeg er ikke en Trumptilhenger,men jeg ser også at han ikke får den omtale og respekt som sømmer seg en president.
      Det er virkelig ille sånn som han får gjennomgå i media.Det viser tydelig at media er de største nettrollene.Det er regelrett hets,uthenging og mobbing de holder på med samt en god porsjon “alternativ sannhet”.De hauser opp en stemning som slett ikke er god og det kan gi seg så mange uheldige utslag.
      Trump er nå engang den han er,jeg er enig i mye av politikken hans og noe er jeg ikke enig i,men uansett så kan man ikke se på behandlingen han får uten å mene noe om det (også).
      Hilsen synskepeggy.

    11. synskepeggy: For å fortjene respekt bør en oppføre seg slik at en fortjener den. Oppføre seg som en president og ikke som jeg mener, en som elsker seg selv og uttaler seg om egen fortreffelighet og skryter av de beslutninger en treffer. Selv om det dreier seg om uintelligente avgjørelser med liten støtte i folket. Jeg ønsker ikke den politikken han og høyreekstreme står for. Slik er det bare, der har jeg gjort et valg. Du har dine syn og valg, det respekterer jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg