26.12.16 Kveite må det være i jula, nydelig!

I dag var det kveite på menyen her i huset. Det smakte aldeles nydelig. Godt med noe som er mindre fett etter ribbemiddager og store lunsjer først i jula. Jeg bruker å lage suppe av kraften fra kveitetrekkingen. Kan ikke skrive kveitekoking, da fisk bare skal trekke. Den blir nydelig. Suppen spiser vi som regel som forrett, eller til fiskemåltidet. Jeg tar som regel 1 1/2 l. fiskekraft. Vi var tre hjemme, min mann og min yngste sønn. I ettermiddag laget jeg jevning på ei spiseskje margarin og mel. Så ble det en skvett med fløte i + et par spiseskjeer rømme i, før passe mengde salt. Så koker jeg med noen gulrotbiter. Som tilbehør til kveita har vi poteter, gulrøtter, bacon og saus; en juksepakke (Toro, of course) med Sandefjordsmør. Dette blir selvskryt, men måltidet er godt altså. Jeg liker jo å lage mat og gjerne tilføre ditt og datt i gryter og matretter. Selvsagt er det mye godt i toropakker også. De er ikke å kimse av. Det er miksen som blir bra, he-he 🙂 Jula er god mat og trivsel med familie. Ser det ikke godt ut da?

 

 


Nam med salt og pepper på! 
 

Fiskesuppe i Tove`s versjon

 


Smakelig 


I kveld ble det denne hvitvinen til. Den passet meget godt, synes jeg  🙂

 

#mat #food #middag #dinner #kveite #halibut #sandefjordsmør #hvitvin #smakelig #tasty #fiskesuppe #fishsoup #jul #Christmas

 

  

14 kommentarer
    1. Nammm..ja det så veldig godt ut! vi hadde tradisjon med laks på 2.juledag hos min mor, når hun levde..men har ikke ført denne tradisjonen videre..her er det pinnekjøtt annen dag..da vi spiser kun rester 1.juledag..Men riktig som du sier..fet, og tung mat..og jeg savner noe lett..så tror det blir pizza grandiosa i morgen..DET elsker jeg..med litt ekstra på da..hihih. Ha en god kveld og natt!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk ja det smakte godt som alltid! Vi spiser også ribbemiddagsrester 1, juledag, så også i år. Jeg har handlet inn til taco også, det kan bli det i morgen. Ellers er en “Grandis” ikke å forakte. Det passer liksom alltid, he-he 🙂 Glad i det jeg også. God natt!

    3. Det blir ofte alt for mye fet mat i jula, og da er det så godt med en fiskemiddag. Kveite er nydelig, men det er ikke så ofte jeg spiser det. Selv skal jeg ha laks i dag, for jeg må ha litt fisk nå selv :o))

    4. frodith: Flyvende Jacob? Det bør du forklare nærmere, he-he! Indisk er godt da. Faktisk spist taco i dag jeg, så det ble mexikansk her. Mye hygge i god mat uansett. Ha en fin kveld!

    5. Vera Lynn: Ja, nydelig og en blir mett på en annen måte. Du blir ikke stappmett, men mer behagelig mett, på et vis, he-he 🙂 Laks er godt det også, synes jeg. Jeg er veldig glad i fisk. Det er bare det at de jeg bor sammen med ikke er overbegeistret for det. Men jeg får trumfet igjennom fiskemåltid en gang i uka i alle fall. Ha en fin kveld utover!

    6. Hei og god romjul!
      Mmmmmmmmmmmmm det så virkelig nydelig ut. Vi har ikke hatt hverken laks eller kveite i romjula, så langt. Men tror det blir iallefall laks en av dagane. Vi hadde stekt fisk i går og det er bare nyyyydelig <3
      Ja jeg føler jeg har mat langt opp under kragen snart,,,,,,,,,,,,,,,, men vi koser oss. Slik er det i juletiden 🙂 Og vi er heldige <3
      Ønsker deg og dine gode dager 🙂

    7. Etdiktomdagen: Takk skal du ha! Av fisk så bruker vi lutefisk og kveite i jula. Laks er også godt, men vi har aldri det i jula. Men det passer også godt. Fisk er godt! Ja, vi er heldige som lever et sted i verden hvor vi kan spise oss mette. Vi er priviligerte, det er sikkert. Ja, det kan bli for mye av det gode. På januar og utover blir det skjerping, he-he 🙂

      Ønsker deg fortsatt ei fin romjulstid!

    8. Iselin Renée: He-he, ikke fisk! Det er jo å godt. Kveite burde du prøve. men det er luksusfisk da, for prisene begynner å bli stive. Kan godt kjøpe frossenversjon fra Rema. God den også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg