26.11.16 Han Bertil spilte meg et puss

Det begynner som sagt å nærme seg advent og i den forbindelse ble det til at jeg her om dagen anskaffet meg en boks med papperkaker. Jeg var på Rema og kikket rundt. Du verden, det var mange bokser med pepperkaker å velge i. Så falt øynene mine på Bertil, og det var forelskelse ved første blikk, he-he! Det er Berthas pepperkaker det er snakk om. Jeg visste jeg hadde lest noe om at de var kommet best ut på en test, TV2`s best i test. Videre sjekket jeg kalori-innhold og så så jeg at det var uten palmeolje. De måtte jo være best.

Etter å ha kommet hjem passet det bra med ettermiddagskaffe, og jeg skulle unne meg en pepperkakekjekse, til tross for at jeg er på Grete Roede kur. Jeg tok opp en pepperkakemann. “Herregud, den mangler jo en fot”, utbrøt jeg til min mann. Så kikket jeg på en pepperkakemann til. Du verden, den manglet også en fot, samme høyre fot. “Er det noen som har bitt av kjeksen, tro”, sa jeg til min mann. Men det ser jo likedan ut det bittet på alle pepperkakemennene. Nå syntes jeg at jeg ikke hadde fått uttelling for de kroner jeg hadde brukt på pepperkakeboksen. Jeg ville da ha en hel mann, ikke en som manglet en fot, he-he.

Det fikk meg til å tenke på den gangen, da jeg med mitt tidligere damekor Corevi var på Sykehuset Levanger og holdt konsert i kantina der. Da sang vi en sang som heter “Alle mann hadde fota, men min mann hadde ingen”. Nedenfor er sangteksten. En meget fin sang og melodi.  

Alle mann hadde fota

Alle mann hadde fota 
min mann hadde ingen 
tok je mei bjørkerota 
gjore min mann fota 
min mann dansa fram fot i hosa 
hadde han liksaa 
vel som ein anna mann.

Alle mann hadde arma 
min mann hadde ingen 
tok je mei et par tarma 
gjore min mann arma 
min mann dansa fram tarme arma 
hadde han liksaa 
vel som ein anna mann.

Alle mann hadde aua 
min mann hadde ingen 
tok je mei et par saua 
gjore min mann aua 
min mann dansa fram saue aua 
hadde han liksaa 
vel som ein anna mann.

Men tror dere ikke at på første rad under konserten, satt en mann i rullestol, som hadde amputert begge føttene. Vi syntes alle det var kleint å synge den sangen da. Men konserten var i gang, og det var det sangvalget som var satt. Noen kormedlemmer syntes det var ekkelt, mens noen kjempet mot latteranfall. Jeg er så dum at jeg var i sistnevntes gruppe, he-he. Ja, sånn kan det gå. Synes pepperkakemannen Bertil er fin jeg. Artig å høre at meningen med den manglende fot, er at de er så god at den som har bakt den ikke greide å la være å ta et bitt, he-he! Men det visste ikke jeg……….

 


Her ser dere Bertil og handikappet 😉

 


Stakkar!

 


Men god det var han 

 

#pepperkaker #gingerbread #Bertil #Bertha #jul #Christmas #advent 

 

10 kommentarer
    1. Ikke sett di pepperkakene der, men da er jo jeg klar over “hadikappet”om jeg kjøper dem :)) Kan tenker meg det var litt pinlig å synge den sangen , med han mannen i salen ja…men di fleste har jo litt selvironi ..også på alvorlige ting :)) Fin kveld videre <3

    2. annebe: Ja, du er herved advart, he-he 🙂 Men de var gode altså, så ingen fare. Det er jo litt mann igjen 😉 Ja, det var nok ingen god opplevelse, men jeg så noe komisk i det, utrolig, jeg burde ha skjemtes 🙂

      Ha en fin kveld du også!

    3. oj..det har jeg aldri lagt merke til..og de skal jo være sånn..hmmm…kanskje de prøver å likestille handikapede..Eller er det for at de ikke skal forveksles med hjemmebakte..hihih..vanskelig å lage helt like uten ben..nei..jeg aner ikke..hihih..

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, de virker noe sære ja, he-he! De skal faktisk være slik, men jeg ble satt ut 🙂 Ja, det er en kunst dette.

      Ha ei fin helg fortsatt!

    5. Min datter har kjøpt samme boksen, og på bildet på bloggen hennes så jeg at kakene manglet en fot. Jeg spurte henne om hun hadde spist alle venstreføttene, men hun sa at alle var sånn… Ja ja det skulle vel være sånn da. Artig at du har kjøpt samme. Tenk å komme på ideen o. Å lage kaker med bare en fot… Nyt søndagen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg