14.11.16. Vært på farsdagsfeiring hjemme, der hvor jeg vokste opp og gjort et dykk i familiens “skattekammer”

I går dro min mann og jeg hjem til min far for å feire farsdag. Min mamma disket opp med nydelig middag og så ble det kaffe og farsdagskake etterpå. Ei riktig trivelig stund. Min far er jo enda nokså sprek, vel 81 år gammel, om få dager fyller han år. 

Men det jeg ønsker med dette innlegget er å fokusere på alle de eldre minner som har vært i familiens eie over flere år. Dette er artige minner som mine foreldre er flinke til å ta vare på. I dag tok pappa meg og min mann til side. Han ville vise oss de mange eldre ukeblader som finnes i familiens eie den dag i dag. Her finnes Hjemmet, Illustrert, Magasinet, Alle Kvinner, Norsk dameblad, Vi Menn, Det nye m.fl. Artig å se at Knoll og Tott + Finbeck og Fia finnes i blader fra 1939, disse tegneserier har vært med ei stund. Det var min oldemor Kaia som har samlet disse, altså moren til min farfar, eller da også farmora til min pappa.  

Videre så fikk jeg ved et annet besøk se både min oldemor Olga`s broderier laget på skolen, og også min farmor Reidun`s, nesten likedanne laget noen tiår etterpå. En fin måte å lære alfabetet på. Et tips til dagens førsteklassepensum! Sy bokstaven, og du glemmer den ikke, he-he 🙂 Ellers finnes det eldre konfirmasjonskort, fra min farfar Rolf`s konfirmasjonstid og også visittkort, slike som de som finnes i dag.

Ellers foruten å jobbe, så går det i teater og sang om dagen. Festen 2016 som er Verdal teaterlag og da koret Prima Vares oppsetning denne høsten, har blitt meget populært. Det er utsolgte billetter til nest helg. Men det er fortsatt noen billetter igjen til onsdag og torsdag denne uka. Du trenger ikke å kjøpe middag for å dra på dette, det går fint både med og uten.

Det blir lite blogging for tiden, da jeg er med på enda et prosjekt i samme kategori. Derfor er de fleste kvelder okkupert med en aktivitet. Men i kveld har jeg “fri”, i alle fall var jeg det helt til jeg ble bedt på bursdag her like før helga. Så i kveld blir det bursdag for en 25-åring. Vi snakkes mer når alt roer seg. Da vil blogglivet ta seg opp. Det verste er at jeg ikke rekker å komme meg ut for å fotografere før det blir mørkt for tiden. Så da blir det lite med det også. Men sang og teater er artig da, jeg elsker å stå på scenen 🙂  

 

Her er et utvalg av eldre ting og tang vi har liggende “hjemme”, men det er bare en brøkdel altså. Jeg synes det er morsomt å ta vare på enkelte nostalgiske minner fra en svunnen tid   🙂 

 

 


Forside på et eldre ukeblad; Hjemmet 
 

Ja, nokså gammelt 6. mai 1939

 


Finbeck og Fia anno 1939

 


Knoll og Tott fra 1939

 


Her er oldemor (mor til farmor med broderi fra skolentiden. Alfabetet, både blokkbokstaver og formskrift, selvsagt + tall. broderiet er datert 1898. Vakkert!

 


Så er det farmor Reidun`s broderier fra Vatne skole, datert 1921, herlig!

 


Norsk dameblad fra 1957

 


1968 – utgave av Alle Kvinner

 


I denne gamle sigareska som min farfar har eid, ligger det masse konfirmasjonskort og visittkort

 


Fine forseggjorte konfirmasjonskort

 


Her en konfirmasjonshilsen til min farfar Rolf. Vet ærlig talt ikke om det er en skrivefeil på etternavnet eller om det er en gammel skrivemåte

 

 

 


Magasinet fra 1954

 


Eldre tegneserier i hefter, Jens von Bustenskjold

 


Det Nye. Det bladet likte jeg også å lese da jeg var yngre. Denne utgaven er fra før jeg ble født, 1961 står det

 


Bladet Hjemmet kostet 0,50 øre i 1955

 

Gjemmer du noen “skatter” av og til?

 

 

 

#minner #memories #ukeblad #magazines #old #gammelt #historie #history #skatter #arv #heritage
 

 

 

12 kommentarer
    1. Så morsomt å se gamle skatter!! Ja de eldre var nok flinkere til å spare og ta vare på ting..nå kastes det jo med engang.. Kos deg med teater og kor! Herlig å ha en hobby man elsker! Ha en god kveld!

    2. Veldig gøy å se på slike gamle ting, har en del på loftet..men mest fra en 30-35 år tilbake :)) Farmoren min het Olga…og der kunne vi alltid lese Alle Kvinner husker jeg :)) Kos dere med bursdagsfeiring <3

    3. Der var det jammen mange skatter. Antar at min onkel på 85 også besitter endel av dem….. kanskje jeg bør ta meg en tur og kikke…… klemmer <3

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, ikke sant! Jeg har nok arvet noen “samlegener” jeg også. Så jeg tar nok også vare på sakene, om jeg få anledning. Synes noe er verdt å gjemme på. Jeg har selv vært på Bruktbobutikken ved Renovasjonsanlegget her, og kjøpt meg noen ukeblad av eldre årgang som jeg har her hjemme i en nostalgisk kurv. Ja, jeg har virkelig hobbyer jeg elsker, og det er mang av dem.

      Ha en fortsatt fin kveld utover. Jeg stikker innom deg 🙂

    5. annebe: Ja, artig å ta vare på eldre historie, selv om det ikke er av det seriøse slaget. Har du også slike “skatter” liggende, herlig. Olga er jo et sjarmerende eldre navn da, og det var min oldemor som hadde det navnet. Alle kvinner finnes vel ikke nå. Jeg vedder på at du gjemmer på Kvinner og Klær i alle fall, he-he! Fordi i de bladene er det ofte en fin vakker kvinne 🙂 Vi har kosa oss på bursdag, jeg spiste vel i overkant av det Grete Roede ville ha likt, he-he 😉 Det tar bare litt lengre tid og komme ned i den vekta du har som mål og komme ned i.

      Ha en trivelig kveld framover. Jeg titter innom deg i løpet av 🙂

    6. Margrethe: Ja, her er masse. Mye mer enn det som er vist her. Dette er bare en brøkdel. Artig med din onkel på 85 år, ja han kan vel ha tatt vare på noen godbiter ja. Du bør absolutt ta en titt. Klem til deg også <3 Jeg kommer til å titte innom deg i løpet av kvelden, for å se hva du har bedrevet i det siste. Det blir artig!

    7. frodith: Takk, det gjør jeg og trives! Men i løpet av kvelden vil jeg selvsagt titte innom deg for å se hva du har drevet med den siste tiden, selvsagt !!!

      Så sees vi mer når det roer seg over neste helg 🙂

    8. Så artig med de gamle ukebladene og de fine broderiene. Hvor gamle var disse “jentene” den gangen de broderte? Skikkelig forseggjorte små duker 🙂

    9. margarites: Ja, det synes jeg også. Jeg vet ikke helt, rundt 12 år kanskje. Husker ikke helt årstallet farmor var født, og det er for sent å ringe pappa. Men jeg tror det stemmer sånn noenlunde. Dukene er skikkelig fine, men har nok noen gule flekker, i alle fall den eldste. Artig arv!

    10. Her var det mange fine gamle skatter, og så utrolig gøy å se igjennom innlegget. Jeg er veldig begeistret for alt som er gammelt, og syntes at det er viktig å spare på det. Jeg har noen gamle ting etter mamma og pappa’s familie. Jeg har en skoeske fulle med julekort, innbydelser og annet snaks som har tilhørt min oldefar :o))

    11. Vera Lynn: Liker du også å ta vare på ting, så flott! Det er jo “skatter”det er snakk om. Artig med den skoeska med eldre kort. Sikkert annerledes og mer spennende enn dagens utgaver.

      Ha en fin seinkveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg