19.09.16 Biltur i helga med noen fotoglimt fra vakre steder, Inderøy og omegn

Inderøy, nei, det er ikke snakk om ei øy hvor det kun bor indere. Det er ikke snakk om det store utland, he-he. Inderøy er en kommune i Nord-Trøndelag. Jeg synes det er et vakkert sted og har ofte vært dit og luftet fotoapparatet. Så også i dag. Egentlig må jeg vel si at det var svigermor som vi “luftet”. Tok med svigermor på en utflukt på lørdag, og hadde en fin tur. Drakk kaffe x 2 på turen og kjørte strekninger jeg aldri før har vært også. Et og annet foto fikk jeg også tatt innimellom. Vi var nede på Straumen, tok en kjapp runde i Mustrøparken. Her er en park med masse skulpturer av den kjente kunstneren Nils Aas. Ved inngangen til parken ut mot sjøen finnes en stor skulptur, Flyndra, som gir i fra seg lyd / musikkstykker som du hører om du holder øret tett inntil skulpturen. Herlig ! Her er også en eldre steinhvelvsbro over en bekk. Så er det så masse spennende små nisjebutikker her, og kunstutstillinger, Vi drakk kaffe på Marens bakeri. En hyggelig kafè / internettkafè / bakeri drevet av folk på ulike tiltak / yrkespraksis. Her er det alltid folksomt, så det er populært for alle aldersgrupper. Så besøkte vi Øynaparken helt oppe i lia med nydelig utsikt over Inderøy. Her er hotell og restaurant, og stedet bruker å være et populært reisemål for forskjellige grupper / firmaansatte. De har aktiviteter og god mat. Like bortenfor finner en restauranten “Husfrua” som lokker med kortreist bondekost. Rett nedenfor har vi den Gamle Sakshaug kyrkje, vel verdt et besøk. Utsikten er i alle fall formidabel.

Etterpå kjørte vi den “Gylne omvei” / http://dgo.no/. gå inn og sjekk ut, spesielt om du ønsker å feriere her i Nord-Trøndelag. Langs denne leia er det masse spennende; som salg / utstillinger / kunst / spesielle overnattinger: http://fuglekassen.no/, masse gode gårdsprodukter som oster, is, kjøttprodukter og grønnsaker m.m. Utrolig hyggelig rute. Vi dro utover denne veien og havnet nede i Kjerknesvågen. Det er et fiske- og kaiområde med masse båter, både eldre og nye. Så har de et lite kaffe – og vaffelutsalg, i alle fall var det i drift på lørdagen. Så ser vi over til Verran og Follafoss derfra, og det er mitt barndomssted. Jeg har sett over mest den andre veien, men hyggelig å se det fra denne siden også. Det eneste jeg missunte de på andre siden da jeg bodde i Follafoss, var lengre ettermiddags- og kveldssol. Vi fortsatte videre utover en vei jeg aldri har kjørt før, mot Stokkan og så kom vi ned på Utøy, like før den store hengebroen før Mosvika. Artig å dra¨på sightseeing med bil. Masse flotte områder. Jaggu ble det ikke tid til en kaffestopp på Elgkroa på Røra også, før vi vendte hjem.

 

 


Vakkert ved fjorden, Kjerknesvågen. Litt overskyet / disig, men sååååå stille sjø 🙂

 


Kaianlegget

 


Kjerknesvågen. De blåfargede fjellene bak er fra mitt barndomssted Verran, Follafoss

 


Inderøy med Straumen

 

Sakshaug kyrkje

 


Steinhvelvsbro ved Mustrøparken / Straumen

 


Eldre hus i sentrum

 


Øynaparken

 


Straumen med broa kan ses fra Øynaparken

 


Jeg vet ærlig talt ikke hva den rustne saken til høyre er, noen som vet?

 

#utpåturaldrisur #tur #biltur #trip #sightseeing #Inderøy #NordTrøndelag #Kjerknesvågen #stillesjø #sjø #sea #Øyna #Øynaparken #Marensbakeri #Utøy #Norge #Norway #artig #amusing #trivelig #kaffe #kake #sakshaugkyrkje #Straumen

 

    

6 kommentarer
    1. Det var nok en fin tur :)) Vakre , fredfulle bilder..likte ekstra godt det med kirka nede ved vannet :)) Vet ikke hva det på bildet nederst er…ei bombe kanskje…hehe…
      Håper du koser deg med høsten/ sensommeren som det føles som her , om dagen :)))

    2. Så koselig å ta en sånn tur! Deilig! også så mange flotte bilder!! Herlig! aner ikke hva det siste bildet er..sorry! hihih.

    3. annebe: Ja, med slik rolig sjø blir det både vakkert og fredfullt. Kanskje fra krigens dager, en mine eller noe. Sementblander ligner det på også. Ikke godt å vite 🙂

      Jeg synes vi har en fin høst. Vil legge ut et innlegg fra gårdagen også. Det var den vakreste dagen her i Trøndelag på mange år, på denne tida av året. Ja, koser meg med mange aktiviteter og ellers i blogghjørnet, som i kveld.

      Ha en fargerik høst!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, tror nok svigermor satte pris på denne “Blåturen”, kjører ikke så langt lengre selv. Takk, ja Inderøy og omegn har mange vakre steder. Du aner heller ikke? Nei, det kan jo være så mangt. Vi får håpe noen andre vet.

      Ha en fin kveld !

    5. Margrethe Hjertaas: Ja, det er mange koselige steder langs ruta vi kjørte. Alltid moro å være ute på tur. Dagen etter tok vi beina fatt, som i det blogginnlegget jeg nettopp la ut. Fint det også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg