31.07.16 Interiør, oppussingsprosjekt på gjesterom i sommer

Hver sommer har vi noen prosjekter i gang, her i hjemmet. Denne sommeren hadde vi som mål og få ryddet et rotrom i kjelleren. Dette rommet er tidligere brukt som soverom og ved senere anledning som leke – og aktivitetsrom. Som sistnevnte bruk, ble rommet pusset opp i “gladfarger”, altså noe som kreative meg fant ut måtte være en vegg knall blå, en vegg gul, en vegg rød og en vegg grønn, he-he ;))) I tillegg hadde jeg en knallgul reol med “alskens” leker, spill, barnebøker og ting / tang stående her. Etter hvert ble dette altså et rotrom. Det er et forholdsvis lite rom. 

Har ikke hver og en et rotrom? Det er et sted hvor alt som ikke skal synes for gud og hvermann settes inn. Til slutt blir det nærmest uoverkommelig å få orden på rommet igjen. Vårt rotrom stod slik i ca. 10 år. På tide 🙂 Nå har det blitt et innbydende gjesterom. Det er svalt og godt i kjelleren, så nå er det bare for slekt og venner å komme på besøk. Før har jeg måttet re opp på loftet ved besøk, men det har en tendens til å bli meget varmt der om gradestokken bikker over 20 ¤C. Så det er altså fortrukket med et svalt kjellerrom om søvnen skal bli god.

Jeg elsker å “leke” interiørarkitekt, i mitt neste liv kanskje, blir jeg det 🙂

 

 


Et slikt lite bord kan brukes som nattbord, synes jeg. Jeg kjøpte det på Kid interiør på Magneten. Så har jeg satt noe “stæsj” på det. Fra Jysk er vasen og blomsterpynt, videre så er telysestake fra Kid + “kurv”, de små cottonlight`s ble kjøpt på Nille 🙂 Jeg er superfornøyd med fargen på kontrastvegg. Det er ferdige malte plater som er lagt, mdf-plater, v-fas. Det måtte bestilles om vi skulle ha andre farger enn hvit, fra Coop Byggmix, tror fargen het denimblå til opplysning. De resterende vegger har vi beholdt hvite. Meget vakker farge ! Så bestilte vi også golvet som er et pergogolv (flere opplysninger, kan ordnes ved kontakt evt.)

 

Oppussing har begynt. Jeg kom ikke helt i forkant med bilder fra roterommet, men en gammel CD-hylle står igjen og noen gamle golvrester fra annet oppussingsprosjekt. Selve ryddingen av rommet ble utført av meg. Det tok tid, en skal jo ta rede på ting og kaste andre ting. Jeg ryddet og sorterte. Mannen min dro til Fretex med klær, gjenbrukstorget med noe og på “skrothaugen” med annet. Så det var teamwork

 

Lett å rive av den malte stria. Virkelig lekre farger vi hadde før du, he-he 😉 Selvsagt måtte skapet være rødt. Det er et robust skap, så det har vi tatt vare på, men malt i annen farge nå 🙂

 


Dør til rommet byttet vi ved tidligere anledning. Få år siden vi byttet ut samtlige dører i kjelleren. Her har vi revet av golvbelegget som lå. Det er varmekabler i golvene i kjeller

 

Underveis. Skap er malt, golv- og veggplater har kommet på plass, samt listverk

 

Hvilken lampe skal jeg velge til taket tro?

 

Jeg tror det blir greit å overnatte her. Slik ble det altså 🙂

 

Gamle rammer kjøpt både på gjenbruktstorget her i bygda og ved en annen bruktbutikk i sentrum av Levanger. Det gikk ikke å lime de sammen, for små overflater som berører hverandre, så jeg måtte bruke en tynn streng i stedet. Tanken var å ta opp igjen “streng-mønster” fra kurvbord (nattbord) og ellers smijern / kurver, i dekorasjon på vegg. “Kunstneren” er undertegnede. Er fornøyd med resultat 🙂

 

Så pusset vi i tillegg opp et gammelt radiokabinett / familieklenodium, som virker 100 %, og det fikk også plass her. Vi både pusset ned tidligere lakk og hadde på teakfarget møbelbeis. Så godt som nytt, og nå er det bare å spille nede i kjelleren. Det er meget god lyd / høytalere i det 🙂

 

Det ble da fint 🙂

Skapet passer da også inn, så har utnyttet plassen til fulle. Det ser litt skjevt ut, men har ikke skrudd det inn i veggen enda, det er fester for skruer inne i det

 

Koster på meg enda et bilde for helhetsinntrykkets skyld

 

#interiør #interior #inspirasjon #inspiration #rom #room #rom123 #hjem #home #bolig #boligplussminstil #boligmagasinet #interiorwarriors #soverom #gjesterom #oppussing #refurbishment #stil #style

 

 

 

 

 
 
  

12 kommentarer
    1. frodith: Ja, du skjønner barn liker farger, så da ble det slik på leke- og aktivitetsrom, i den tiden. Skal det være, så skal det være, he-he 🙂 Artig at du likte sluttresultatet da, Frodith 🙂

    2. Maia Karoline Hansen: Tusen takk, hyggelig at du synes det ! Ja, forandring fryder mye, det er sikkert 🙂 Ha en trivelig resterende kveld !

    3. Margrethe Hjertaas: Synes du, takk Margrethe, super hyggelig! Jeg synes absolutt at det er morsomt, uten tvil. Skulle gjerne hatt flere boliger, rom og penger til oppussingsprosjekter jeg. Spesielt ville jeg ha hatt “utførere”, da det er litt jobbing som kreves, he-he 😉

    4. SiljesWorld: Tusen takk, hyggelig sagt ! Ja, forandring fryder, og etter mange år trengs det oppussing på et slitt rom.

      Ha en finfin søndag selv, og ny uke forøvrig !!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg