31.05.16 10 på topp uten stopp, Bokkhaugen :)

Nå er vi jaggu inne i siste dagen av juli. Jeg har vært på flere turer ut i friluft i det siste, men deler først her et innlegg som har ligget i bloggarkivet siden mai måned, uten å bli publisert. Jeg tok jo velfortjent ferie fra “blogglivet” i vår / sommer. Når en har jobbet med ett innlegg, bør en også få det ut til folk, så her kommer det. Den 21.05. var jeg og min mann ut på tur. Jeg har jo vært noen få turer på Bokkhaugen i Skogn – Levanger før også, men først denne dagen gikk jeg rett opp uten noen form for pauser. 

Jeg er jo med på noe som heter 10 på topp her i Levanger, og det går ut på å bestige eller gå ned til flere merkede turmål i området her. Enten er det mye stigning eller så kan turen gå til en post ved sjøen. Det er meget godt å være med på dette, fordi du har jo egentlig lyst til å nå alle de avmerkede postene på kartet. Så kan en jo bli en tanke sprek av det 🙂 Et kart og beskrivelse fikk jeg etter å ha betalt inn 150 kroner. Utsalgsstedet jeg kjøpte min deltagelse på var ved en sportsbutikk her i Levanger. 10 på topp er i regi fra Levanger Idrettsråd. 

Ellers i mitt fravær fra “blogglivet” så har jeg møtt på mange personer som sier at de hver gang leser mine innlegg på bloggen, og det er utrolig hyggelig !!! Setter stor pris på hver og en, ha en stor TAKK !!!

Jeg legger innlegget om turen på kategorien “Friluftsliv”, men noen bilder hører inn under fotografier også, men, men, et valg må tas 🙂 

 

Turbilder (jeg har alltid selvtatte bilder her på bloggen)

 


En åpenbaring fra turen. Meget vakkert med silhuetter av skog mot denne spennende himmelen. Dette er fra turen ned, noe senere på dagen 
  

 


“Så skimrande var aldri havet”, synger Evert Taube, den svenske visesangeren. Bortsett fra at dette faktisk er et vann eller lite tjern, så synes jeg beskrivelsen i sangen passer godt

 


Her har jeg allerede besteget en lang motbakke fra parkeringsplassen. “, 2,2 km igjen til toppen. Her på skiltet står det Bokkhaugen med o, mens på informasjonen + kartet står det Bukkhaugen med u. Det siste høres mest riktig ut, synes jeg. Hva er riktig tro? Noen som vet?

 


Jeg begynner alltid med en stopp her for å fotografere denne trolske tørre furua. Dette er min totalt tredje tur opp til Bokkhaugen. Ja, ja, en liten stopp ble det, he-he 😉

 


Det er flere hytter rundt dette vannet

 


Det var en del folk på toppen og vi møtte mange kjenninger i stien. Et flott og meget populært område. tenk, det er noen pensjonerte som på eget initiativ og på dugnad har laget en toppers sti, slik at en godt kan få en rullestol opp også. de bringer til og med ved opp, og det er flere bålplasser

 


Utsikt fra toppen. Du kan se stien langs med vannet der nede

 


Jeg kan nesten se helt hjem. Kværner skimtes med sine stålkonstruksjoner og kraner, og vi bor bak åsen foran

 


Her ser en Skjøtingstua, dit har jeg vært på ski et par ganger, også et populært turmål, spesielt på vinters tid

 


Vakre Tomtvatnet, fra Bokkhaugen

 

Tror dette er Tvårråsjøen, kanskje?


Levanger sentrum

 


En kan se ned i sentrum av Levanger, med Sykehuset Levanger (den store blokklignende bygningen)

 

Usikker her også, på hvor det er. Noen som vet?


Så ser en bygda Skogn. Herfra kommer min mann

 


Så ser en helt ut til Mosvikbroa

 


På vei ned igjen. En passerer toppen av Torsbustaden alpinanlegg. Levanger har alle fasiliteter 🙂 Men er enkelte vintre i manko på snø, men mye kan reddes med snøkanoner. Det er så morsomt når det er snø, fordi da blir skibakkene flittig brukt

 

 

 

#friluftsliv #outdoor #fjell #montain #skog #forrest #foto #photo #fotografi #bilde #picture #Bukkhaugen #Skogn #Torsbustaden #Levanger #NordTrøndelag #trim #Norge #Norway  

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Margrethe Hjertaas: Takker! Ja, er veldig glad i dette turområdet, og det er mange som benytter det. Du får liksom ikke gå alene. Det er nok det jeg liker minst med dette stedet, men ellers supert på alle måter 🙂

    2. Hei!
      Velkommen tilbake fra ferie 😀
      Gleder meg til dine innlegg fremover !!
      Nydelig utsikt til flotte turområder hos deg. Og herlige naturbilder fra turen din. Jeg er nå ferdig med 10påtopp og har sendt inn klippekortet til kommunen 🙂
      Ønsker deg en herlig dag!

    3. Nå har jeg tatt en titt på de nyeste innlegga dine..var litt fraværende i går :)) Ser du har hatt mange fine opplevelser og tatt masse flotte bilder :)) Også så fint det ble etter oppussing :)) Koselig å se innlegg fra deg igjen :)) Ønsker deg en fin August mnd <3

    4. Etdiktomdagen: Tusen takk, måtte bare ta helt fri en periode og lade batterier, det gjorde godt ! Hyggelig velkomsthilsen også, blir glad. Jeg har noen toppturer igjen jeg, men satser på å nå 10 av dem 🙂 Så sprek du er som har alle i boks! En herlig kveld til deg også !

    5. annebe: Så hyggelig og takk ! Ja, sommeren har da budt på både det ene og det andre, og vi har kost oss. Det håper jeg du og dine har gjort også ! Ha en trivelig ny måned, snakkes ! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg