19.05.16 Foto: Ekne med sjø, måker, båter, naust og eldre slitte gårder

På stedet Ekne i Levanger er det i det hele tatt mange gode fotomotiver, så jeg vil vise noen bilder fra stopp på veien for å fotografere. Det var på samme tur som på pinseaften lørdagen, etter “bunnturen” (se under kategori friluftsliv). Ekne er et sokn og ei jord- og skogbruksbygd i tidligere Skogn, nåværende Levanger kommune. Stedsnavnet (tidligere Eiknir) er utolka. Stedet grenser i sørvest til Frosta, i sør til Åsen, mot øst til Alstadhaug sokn i Skogn og i nord mot Trondheimsfjorden. Ekne sogn har ca. 750 innbyggere. I sentrum er Ekne et tettsted med 258 innbyggere den 1. januar 2015. På Ekne ligger den kjente fangeleiren Falstad fra andre verdenskrig. 

Hentet litt info. fra Wikipedia

Jeg tar alltid alle bilder på bloggen her selv, skulle jeg gjøre unntak og legge inn kopi av andres materiale vil det bli angitt under bildet. Ellers bruker jeg å beskrive bildene med tekst under hvert foto og også hvor jeg befinner meg. Jeg bruker å legge inn “copyright” / C på selve bildene, men det er ikke det samme som at det ikke går å dele dette innlegget, om noen skulle få lyst til det. Ønsker at bildene skal høre til blogginnlegget, og bruke dem uten er altså ikke tillatt.

Her altså flotte Ekne

 


På veien hjem med bil ble det en kort stopp for å forevige denne lille kirkegården. Ekne gamle kirkegård, Gevik​

 

En av de flotteste gårdene på Ekne, synes jeg. Forholdsvis ny, restaurert. Det var måketreff på jordet

 


Så ble det en stopp ved strandholmen. Her synes jeg det er så fint !!! Det ligger blant annet flere eldre og slitte gårder her, og de synes jeg er vakre fotomotiv

 

En måke hilset oss velkommen, vi fikk god blikk – kontakt   😉

 


Her enda en fin gammel gård, hvor fjøset begynner å bli falleferdig

 


Nærbilde. Spennende å se forfallet. Det treet vokser seg inn i bygningen virker det som om

 


Et naust her

 


Ei bittelita bygd, halvøy, Strandholmen

 


Seilbåt ved Strandholmen

 


En eldre gård

 


Måkenaustet
 

 

En “gul” liten topp

 


Vakkert !

 

#foto #photo #fotografering #bilde #picture #NikonD5300 #speilrefleks #fjord #sjø #måke #Strandholmen #Ekne #Levanger #Norge #Norway #vakkert #lovely

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Takk, ja her i Levanger det vakkert, og fotomotiv er det flust opp av. Ja, jeg tror du har analysert måken riktig 😉

    2. Ja dit kunne en nesten få lyst til å reise ….bare for å ta bilder :)) Sikkert mye fint å oppleve der også tenker jeg :)) Gøy å se bildene dine :))

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk ja her i Levanger er det kort vei til by, sjø og fjell. Fotomotiv i fleng. Jeg bruker å ta disse faste turene flere ganger i året.

    4. annebe: Det er bare å komme 🙂 Ja, her er det ikke langt mellom motivene. På stedet her er det nok flest opplevelser for øyet. Men vi har Falstad fangeleir som er museum i dag, og lokale kunstnere 🙂

    5. Linn: 1000 takk for hyggelige ord ! Det er koselig, synes jeg. Her er vakkert ! Mens andre kan nok også si: “Skal de ikke snart få revet ned den bygningen da? “

    6. Du har virkelig et godt øye for å finne fine motiver, som igjen blir fine bilder. Jeg elsker gamle hus og bygninger, se slitasjen etter at vær og vind har gjort sitt. Låven som har begynt å å legge seg, minner om låven hjemme hos mormor og morfar. Sist gang jeg var der var den så skakkjørt at det var et under at dn ikke hadde lagt seg helt over…
      Tusen takk for at du deler med deg av alle de flotte bildene dine 💖

    7. Vera Lynn: Tusen takk for det ! Ja, slike slitte detaljer på hus / bygninger er interessante. Det er på tide du drar dit med fotoappatatet da før den faller helt sammen !

      hyggelig, selv takk for at du titter innom !!! <3

    8. Etdiktomdagen: Tusen takk og selv takk som stakk innom ! Ja, fine motiv å få i linsa. Det ligger tre – fire slike eldre små gårder her med sjel og historie. Så er Levanger er meget flott sted. Alle burde besøke stedet. Vi har stor campingplass nede ved sjøen med hytter, shoppingsenter 400 meter unna, fotballbaner og historisk trehusbebyggelse i umiddelbar nærhet. Så har vi hotell 🙂

    9. Margrethe: Tusen takk Margrethe! Ja, den er flott på alle vis. Slike slitne falleferdige er i alle fall interessante fotomotiv, synes jeg.

      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg