02.05.16 Oppskrift og bilder av nydelig “Bringebæriskake” på marengsbunn, lett å lage :)

Her kommer altså oppskrift på en nydelig “Bringebær-iskake” på marengsbunn. Jeg skriver nydelig om denne kaken, da jeg forleden fikk masse skryt for denne kaken av familiemedlemmer som smakte den. En i familien er riktig “kakemons”, og han ga kaken 10 poeng av høyeste oppnåelige poengsum på 10, he-he 😉 Jeg hadde lyst til å lage en iskake, fordi den kan en lage ferdig i god tid foran selskaper og så fryse ned. Daimkake /  iskake er jo meget vanlig å lage. Folk i slekt / familie her bruker å diske opp med den alltid. Men jeg går alltid for noen nye og friske innslag i kakeverdenen, så jeg googlet rundt etter iskaker. Så falt jeg for denne “Bringebæriskaka”, som jeg velger å kalle den. I og med at jeg brukte noe annet i kaken, enn det som stod i oppskrifta til bloggen til “Det søte liv” + at jeg pyntet den på annet vis, velger jeg å si det er min egen versjon av denne kaka. Jeg oppgraderer alltid oppskrifter med et egg ekstra. For de fleste oppskrifter er hentet fra eldre kakeoppskrifter, og da var det vanlig med hønse-egg som kom direkte fra gården. De eggene var alltid større enn de små eggene vi får kjøpt i dag på butikker. 

Bringebæriskake på marengsbunn 

Bunn:
4 eggehviter
100 g sukker
100 g valnøtter
100 g daim sjokolade / lys sjokolade (til sammen)

Is:
200 g ferske bringebær / frosne (opptinte)
4 eggeplommer
1 dl sukker
3 dl kremfløte

Pynt:
Masse friske bringebær + sjokoladesaus

Fremgangsmåte:

Pisk eggehviter og sukker til marengs. Hakk valnøttene og sjokoladen grovt og vend inn i marengsen.

Hell deigen i en rund kakeform (24 cm i diameter), med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i 40 min. Avkjøl kaken helt i formen. Løsne kaken forsiktig fra formen med en skarp kniv. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Vask formen og ha kaken tilbake i den rene formen.

Bruk ferske bringebær / Tin bringebærene (f.eks. i mikro). Mos dem i foodprocessor / med stavmikser. Pisk eggeplommer og sukker luftig. Rør bringebærmosen inn i eggedosisen. Pisk kremfløten til krem og bland inn. Rør alt godt sammen med en visp.

Hell isblandingen over bunnen i formen og sett formen i fryseren. Når kaken er frossen, kan den lett tas ut av formen. Sett kaken på et fat og pynt med bringebær og sjokoladesaus.

Når du setter kaken tilbake i den vaskede formen er det ikke nødvendig å smøre eller ha bakepapir i formen. Når kaken er frossen, løsner den likevel med letthet fra formen.

 

 

 


Bringebær-iskake på marengsbunn, slik ser den ut ferdig pyntet

 


Ingredienser. Jeg brukte to ferdigkjøpte små plastskåler med ferske bringebær i isen og enda to slike til pynting på toppen etter at kaka var fryst

 


Valnøtter grovhakkes for å has i marengsen

 


Nøtter går inn i eggehviten / marengsen

 


Nøtter, sjokolade daim / lys sjokolade blandes lett inn med en skje

 


Eggedosis skal piskes, før moste bringebær has i, sammen med pisket krem fra fløte

 


Her er kaken ferdig til å fryses

 

NAM, smaker himmelsk ! 

 

#iskake #icecake #bringebæriskake #bringebær #raspberry #is #ice #iskrem #icecream #smakfull #tasty #tasteful 

 

  

18 kommentarer
    1. annebe: Ja, en må ikke “spare på kruttet” ! Du må ødsle i godsaker skal kaker bli gode. Å tilsette mye bær har i alle fall ikke gjort noen noe galt. Men er mer betenkt i forhold til sjokoladen, he-he ;))) Men godt!

    2. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Takker, ja, meget gode er de iskakene 🙂 Multevariant har jeg aldri prøvd. Det kan bli det neste da. Jeg har eldstemann her som blir 30 år neste måned. Da blir det å hive seg rundt å bake kaker igjen. Jeg liker jo å bake, så det blir gøy 🙂

    3. Den så himmelsk god ut!! og ja, jeg elsker kaker og is!! Så den hadde nok blitt borte her ja..Men du, jeg har aldri laget is..må man ikke røre i isen mens den fryser? så det ikke blir krystaller? eller hva de sier? Takk for tips!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, den svarer til den beskrivelsen, NAM! Ingen overdrevet røring nei. bare bland sammen ingredienser, ha i form og frys 🙂 “Piece of cake”, egentlig !!!

    5. Mmm denne ser himmelsk god ut – og jeg skal garantert prøve den. Kjekt å prøve noe nytt, for som du sier så kommer daimkaken bastandig. Den er god den altså, men jeg er litt som deg og vil gjerne prøve noe nytt. Så jeg sier bare – tusen takk for at du deler 🙂

    6. margarites: Takk, ja det burde du! Blir sikkert superfornøyd 🙂 Der er vi like ja. Så klart vil jeg dele, bare trivelig det, at flere får prøve en så god kake 🙂

    7. natheless: Det var meningen det, he-he 😉 Ja, en slik rødt-hvitt-blått-kake til 17. mai bør du rote i sammen. Kan jo starte allerede i morgen, da den skal fryses. Værsågod!

      PS! Må få høre hva du synes, om du baker den!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg