24.04.16 En herlig tur hadde jeg i går med både sommer – og vintervær

For en flott dag. Meget variabelt værmessig. Fra glitrende solskinn over grønne trær til hvit vinter og snødrev. Men fotografen / undertegnede er meget fornøyd med værskiftene og de ulike årstider. Det er jo det som gir spenning i bildene. I går la jeg og min mann ut på topptur. Jeg hadde jo nylig et innlegg om at jeg hadde betalt medlemskontingent og var blitt med på noe vi kaller “10 på topp”. Jeg fikk da med meg en konvolutt og i den befant det seg kart og veibeskrivelse over ulike turer eller poster jeg kan velge i framover. Videre er det en slipp å fylle ut med navn og levere inn, om en ønsker å motta heder og ære i form av premier. Jeg har gått til flere topper gjennom åra, men aldri meldt meg på dette. Det blir artig å prøve å rekke over alle. Så står jeg i fare for å bli sprekere, men det er ting som følger med, he-he 🙂 

Så i dag var det oppstart for meg og første turen gikk til Migtjønna. Her i Trøndelag skriver vi tjønna om tjernet. Jeg har aldri vært der før. Denne posten er rangert som middels krevende i beskrivelsen. Jeg syntes den var akkurat passe for meg. Så var det så mye kjekt for en “fotograf” å se på turen innover. Lengden på turen er 6,4 km. tur / retur til sammen. Hadde en kjempefin tur uansett vær, fint å komme seg ut 🙂

Nå straks settes kursen mot Verran og Follafoss, det er 8 mil å kjøre en vei. Vi skal dit å feire bursdag. I morgen fyller mamma 71 år, og vi tar bursdagen i dag. Mine to søstre kommer også, så det blir koselig med gjensyn. Den ene søsteren min bor 25 mil unna i Rørvik og hun er 14 mnd. yngre enn meg. Så har vi “attpåklatten”, og hun bor 4 mil unna meg, så vi kan treffes oftere. Det blir ei hyggelig stund.

 

Se de flotte bildene fra turen, sommer / vinter: 

 


Vakkert ved Migtjønna i glitrende sol
 


Skogsvei en del av veien

 


En bekk langs veien

 


Først begynte det å hagle, se så store hagl

 

Etter hagleskura kom snøen og veien ble farget hvit og vinterlig

 


Snødrev over Jonasplassen

 


En seter / Jonasplassen

 


Fin skilting på hushjørnet

 

Det snør det snør, tiddelibom

 


Tømmerhogst

 


Hagl og snø legger seg som en hinne over dammer

 


Hvitt i trær. Jeg synes det er vakkert 🙂

 


Nå nærmer vi oss målet

 


Været bedres

 


Helt stille tjern

 


Knallblå himmel etterhvert

 


Her ble navnet mitt skrevet inn i dag

 


Så ble det kaffe og vaffel i sola, jeg <3 det ! Litt rød i kinnene etter den friske gåturen og her myses det i solskinnet

 


Utsikt fra der jeg satt

 


Virkelig et vakkert sted

 


Så fint å sitte å se utover vannet

 


Himmelen med en stor hvit sky speiler seg

 


Trærne speiler seg grønne og fine i vannet

 


Men se der, der kommer det nok en skur og vannet briser seg til

 


Nydelig uansett vær
 

 


Så blir det snødrev igjen og vi trekker inn med kaffen i gapahuken

 


Når en er glad i å fotografere, så spiller ikke været noen rolle. Det er spennende og nydelig med værskifter, synes jeg 🙂

 


Før vi begynte på å gå hjemover lysnet det opp igjen

 


Nå lå disse stokkene og solet seg i sommerværet

 


Tilbake på Jonasplassen, nå i en helt annen årstid, virker det som. Her nærmest sommerlig

 


En stor seter med beiteland

 


Jeg liker så godt de slitte detaljene, sjarmerende. Her fra inngangspartiet

 


Bekkestryk på hjemveien

 


Det er så utrolig fint at det dras i gang noe slikt som “10 på topp”. Det får jo folk opp av sofaen og ut på tur. Migtjønna som turmål lå på liste med de steder som var middels krevende. Jeg synes det var et passende mål på denne lørdagen. I utseende og som foto-objekt var Migtjønna og turen dit, meget tiltalende

 

#tur #trip #friluftsliv #gå #walk #foto #photo #bilde #picture #picoftheday #Norge #Norway #NordTrøndelag #Levanger #Migtjønna #sol #sun #snø #snow #skog #forrest #vann #tjern #lake #vakkert #lovely 

 

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Herlige bilder både sommer og vinter 😀 He-he.. Ser ut som du koser deg hvertfall 🙂 Og så må du kose deg masse med bursdagsfeiring og familien 🙂 God søndagsklem <3

    2. Sjå der ja. 🙂 Migtjønna å Jonasplassen e bærre vakker:) Kjæmpefint å gå, lite bakka. Så godt å kom sæ ut. Rekreasjon. Sitti med kaffekoppen å sjå utover vatnet, gir ro i kropp og sinn. 🙂 Æ gikk te Skogn Vullusjø’n i går. Va godt å gå ålein å nyt stillheten. Å hør på føgglan. Endel snødekt der enda ja. Å liiitt meir krevende m my motbakka opp. Men såå verdt det, når ein kjæm dit å sett ved vatnet.Det e så vakkert der å.. 🙂
      Kjæmpefine bilda du har tatt. 🙂 Migtjønna ein plass æ kjæms te å gå te mang gang. 🙂 Nu bli du sprek ja! 🙂
      Turer på topp, tommel opp. ♡
      Tur på topp = topp på turer. ♥♡♥Hæls Gerd Gratulerer med dagen fra oss. 🙂

    3. Så mange flotte bilder!! Ser helt nydelig ut der! En herlig tur i skiftende vær! Ble fine og varierte bilder av det da..

    4. Kjempefine bilder, så takk for turen. Morsomt å se hvordan været forandret seg underveis. Og selv om vi ikke vil ha snø så seint i april, så blir det vakkert på trærne… jeg liker godt bilder hvor skogen og himmelen speiler seg i vannet, og det hadde du jo også fått med deg på turen. helt supert 🙂

    5. Tak for titten på alle de flotte bildene du har tatt… Jeg er enig med deg som fotograf at det blir stor variasjon og spennende bilder når været skifter som det har gjort de to siste dagene. Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg mye heller ville ha hatt sol i stedet :o))

    6. Så flott natur og bilder..og deilig med vafler i sola 🙂 Vi gikk også tur i går….og fikk haglebyger på hjemveien 🙂 Hadde bare med vann og appelsin vi da…:) Ønsker deg ei fin kommende uke :))

    7. frodith: Ja, naturen var snill 🙂 Har hatt en fin bursdagsfeiring hos mormor som vi kaller henne, mamma`n min altså 🙂 God søndagsklem til deg også Frodith !

    8. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Nei, det tenkte jeg også. Helt utrolig, og berømmer naturen for å være snill med fotografen, he-he 😉

      Ha en fin søndagskveld!

    9. Tone Merethe: Ja, enig med deg Methe, så utrolig godt for “sjela” og ha nå vakkert å se på og ha noe for alle sanser, bare slik naturen kan gi av opplevelser, så med kaffekoppen selvsagt. Da nikoser en seg ! Artig å hør fra din tur også. Vi skal også til Skogn Vullusjøen, men vi venter litt til bar mark. Turer på topp, så klart har vi tommelen opp 🙂

      Så dette først nå, så hilsning fra deg vil bli overlevert ved telefon snarlig 🙂

    10. Grete: Helt utrolig heldig med naturen denne dagen. Så fotografen var meget fornøyd, he-he 😉 Da er vi to Grete, vannspeilinger er nydelige. Nei, nå håper vi da virkelig på sommer, selvsagt.

      Ha en fin søndagskveld!

    11. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, var heldig med dagen og naturen. Så fotografen ble velsignet med gode bilder, så var knipsefingeren særdeles ivrig også, he-he ! Utrolig at det kan skifte så fort 🙂

    12. annebe: Takker så mye for snille kommentarer! Så flott å komme seg ut i frilufta! Artig å høre at dere var ute også. Jeg vil se på bloggen din om du har foreviget turen. Vann og appelsin duger også i fullt monn på tur. Men kaffe er godt!

      En fin kommende uke til deg også !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg