04.04.16 Skrei på middagstallerkenen, tommelen opp !

For en ihuga fan av fiskeretter har det i dag vært en stor dag. Jeg viser til undertegnede 🙂 I dag spiste vi torsk eller skrei som en også gjerne kaller det på denne tida. Det er min “svoger” Marius som er fisker av yrke i Vikna kommune, Rørvik, som har stått for fiskemåltidet. Den var virkelig god, fersk, nesten sprell levende, he-he 😉 Vi var til Follafoss, Verran, og besøkte mamma og pappa i går, og da fikk vi med oss noen pakker med fisk, som de hadde fått fra Rørvik nylig. Måtte bare ta et bilde. Ser det ikke godt ut med bacon, poteter og gulrøtter til. Vet ikke om Marius leser dette, men takk !

Ellers har jeg som vanlig vært på jobb, og snart blir det korøvelse. 

  

Nam !

#mat #food #middag #dinner #fisk #fish #torsk #skrei #cod #smakfullt #tasty #bonapetite

 

Liker du fisk ?

 

Info. fra Wikipedia:  Skrei er torsk (Gadus morhua) som hver vinter og vår foretar gytevandringer i store masser til Norskekysten og beitevandringer til de sentrale områdene i Barentshavet. Skrei er også en betegnelse som brukes om den norsk-arktiske torskestammen.

Omkring 40 % av skreien gyter i Lofoten-området i Nordland i februar-april, men skreiens gyteområde strekker seg fra Mørekysten, eller helt ned ved Haugesund, til Sørøya i Finnmark. Det årlige skreifisket er særlig omfattende i Nordland, og skrei regnes som Norges eldste eksportprodukt. Fisken blir tradisjonelt servert trukket i lettsaltet vann, med lever, rogn og kokte poteter som tilbehør (mølje).

Ordet skrei kommer fra det norrøne ordet skreið som betyr fisk som skrider eller vandrer.

Den norsk-arktiske torsken lever pelagisk på et dyp ned til 200 meter. Den tilbringer mesteparten av livet i Barentshavet, som er rikt på næring, før den i kjønnsmoden alder (rundt fem år) innleder sin årlige gytevandring til den norske atlanterhavskysten. Skrei er en rovfisk som særlig eter sild, lodde og brisling.

På 1990-tallet ble det endelig fastslått at skrei og kysttorsk er genetisk forskjellige populasjoner etter studier av DNA-markører ledet av professor Svein Erik Fevolden ved Norges fiskerihøyskole. Det kan dermed slås fast at torsk og skrei ikke blandes, men utgjør helt adskilte bestander. Det har lenge vært antatt en slik forskjell og fysiologiske forskjeller og blodprøver har gitt indikasjoner om dette. Helt sikker kunne man imidlertid ikke være inntil nye DNA-teknikker kunne tas i bruk.

Skrei skiller seg også fra kysttorsken i utseende. Den er lengre og spissere i formen og har lysere tegninger.

 

10 kommentarer
    1. Nammmmm…Ser helt nydelig ut!! Ha en mann som ikke er glad i torsk, eller lys fisk..så blir ofte laks her i huset.og jeg liker ikke det så godt..men ELSKER torsk!! så lager det til meg noen ganger..Kan ikke huske å ha smakt fersk skrei! Heldig gris! 🙂

    2. Skrei er suuuupergodt, og jeg kjenner at jeg ble litt misunnelig nå… Når det er sagt så har jeg en god erstatter i kjøleskapet, skreiburgere fra Lofoten, ikke dumt det heller :o))

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Jo, du kan gjerne være misunnelig fordi det smakte utrolig godt. Ikke greit når noen ikke liker maten, men kan ikke konsekvent ikke ha det måltidet bare pga. det. Du må jo også få lov å ønske deg det du vil ha en gang. Så bør du si: “take it, or leave it”. Her i huset er 19-åringen ikke så glad i fisk. Men han jobbet ettermiddagsskift i lærlingejobben, så da fikk vi sneket oss til å ha torsk / skrei, he-he :))) Helt fersk var den nok ikke, frosset ca. 1 uke, men god !

    4. Vera Lynn: Ja skrei er nydelig, laget bacon til, men skulle gjerne ha hatt lever og rogn også. Skreiburgere fra Lofoten, tror jeg ikke jeg har smakt, men sikkert godt det også. Ha en fortsatt trivelig seinkveld !

    5. Margrethe Hjertaas: Ja, det sier jeg meg enig i. Men tror ikke mannen min og sønnen på 19 år er like begeistret her i huset som mor, he-he 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg