02.04.16 “Jungelvandring” på Cuba ved “charter – Tove” ;)

For dere som trodde at “charter – Tove” hadde skrevet sitt siste ord fra Cuba, så må jeg skuffe dere, he-he 😉 Neida, det er nok noen brev igjen fra en alle tiders reise i opplevelser på Cuba. Min mann og jeg liker å oppleve masse, heller enn å ligge flatt ut på en solseng. En solseng er god i små doser. 

Vi reiste via Apollo til Cuba; en kombinasjonstur med fem dager i Havana (storby / hovedstad) og ni dager i Varadero (strand- og sol-liv). Ellers hoppet vi på mange av de utflukter som Apollo hadde. Noen utflukter hadde start ut fra Havana og mens andre hadde start ut fra Varadero. I dag vil jeg skrive om den todagers turen til Trinidad, og opplevelser på tur dit / hjem og ved vårt opphold der. Det var mens vi bodde i Varadero at vi tok turen til Trinidad

Apollo skal ha kreditt for å ha eksotiske / underlige utflukter. Et sted på veien satte vi oss inn i en rusten gammel russisk “buss” eller mer en lastebil med platt og seter. Det var plass til 22 personer på platten. Vi var 25 personer med tolken, guiden ++. Så de måtte stå på turen. Jeg må innrømme at på fjellveien med bratte stigninger og nedoverbakker følte jeg meg ikke bestandig helt komfortabel. Men jeg prøvde å tenke på å fotografere underveis i stedet for å fokusere på redsel. Jeg hadde jo “sjefsplass” på et sete som stod litt ut fra selve lasteplatten og “hytten” på bilen. Det ble greit å ta bilder derfra.  

Fra selve Trinidad bør jeg ha reisebrev i tre deler, da vi opplevde masse. Løpet framover med blogginnlegg / reisebrev fra Cubaturen ser slik ut:

1)  Cienfuegas,”jungelvandring”

2)  Cienfuegas, “Sydens perle”

3)  Trinidad del 1, “den gamle byen” med verdt å se

4) Trinidad del 2, gateliv

5) Trinidad del 3 privat innkvartering

6) Santa Clara

 

Alle bilder på min blogg er selvtatte, og slik vil det alltid være 🙂

 

“Jungelvandring”

 

Her har vi kommet fram til der gåturen begynner, etter å ha sittet på denne farkosten opp i fjellene. Noen ganger på de bratteste stigningene var jeg jaggu glad for at “bussen” hadde et ekstragir å sette inn. Ellers hadde det blitt full stopp
 

En rusten holk tar oss fram gjennom små landsbyer og opp i fjellet

 

Det går an å binde fast med tau, det som faller av

 


 

Hest og kjerre et vanlig syn i gatene og langs motorveiene på Cuba
 

Fossefallene Sendero Reino de las Agua i Cienfuegos, Sancti Spiritus

 

Grønt og frodig

 


Spennende vekster
 

Svingete bratt sti

 

På tur opp


 

Det første fossefallet vi kom til

 

Mektige trær

 

Fossefall nummer to. Det var lov å bade på turen. Dette paret hørte ikke til vår gruppe

 

Her ved fossefallets vannhull. Alle samlet. Den yngste ca. 2 år og den eldste ca. 80 år. Imponerende at alle fullførte vandreturen. Nærmest i bildet med blå genser er guiden vår som snakket godt engelsk. Guider på Cuba har lang utdannelse. Var flink !  🙂

 

Litt lengre oppe åpenbarer denne fossen seg. Fossefall nummer tre. Vakkert !

 

Sjøla ved fossefallet

 

Oppe på toppen

 

Utsikt fra toppen

 

Da vi kom ned ble det lunsj på denne restauranten

 

Våre nye venner, trivelige folk fra Risør

 

Sultne folk etter turen

 

Nede i bakken står to politimenn med sine motorsykler. Sjåføren har stoppet bilen, avventer. Hva skjer? Jo, noen har lekket en stor tank med frityrolje i veien, nedenfor politimennene og svingen. Jeg er sjeleglad for at vi ble varslet. På den bratte nedoverbakken med svinger kunne det gått riktig så galt med oljesølet. Vi greide å manøvrere “bussen” til side for frityroljeflekken ved å kjøre delvis i grøfta. 

 

#reise #travel #reisebrev #Cuba #Cienfuegas #SanctaSpiritus #jungel #jungle #skog #forest #grønt #frodig #foss #waterfall 

 

 

8 kommentarer
    1. Er jo bra du har opplevd mye fint du vil dele på bloggen da…og jammen er det mange flotte bilder du har tatt og fint du får blitt med på noen også..riktig så søt og blid er du jo..iallefall på bilder..hehe..:))
      Likte godt det nederste bildet..så så fint utover…men oljesøl er det best å holde seg unna ..om en kan :)) Kos deg med dagen videre :))

    2. annebe: Ja, takk, jøss ja må jo dele dette med noen 🙂 Håper jeg er det ellers også da, ikke bare på bilder, søt / blid, mener jeg. Men kan ha en spiss “tunge” eller skal en si “spiss penn” om det er noe jeg brenner for 😉

    3. Etdiktomdagen: Takk, takk, hyggelige ord ! Når en er mye opp med fotoapparatet så får en lett fortalt hele historien i bilder. Ja, vi opplevde mye spennende og ville ikke ha vært turen foruten 🙂

    4. Jeg synes det er morsomt å oppleve reisebrevene dine, se bilder og høre om turene. Det er jo ganske eksotisk å dra til steder som ikke er helt som det vi er vant med her hjemme 🙂

    5. margarites: Så gøy at du følger med og ikke synes det blir kjedelig! Ja, det er riktig godt å komme utenfor A4-livet her hjemme, og oppleve nye verdener. Blir bare alt for sjelden, he-he 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg