02.02.16. Jeg er ikke perfekt, bare nesten, he-he :)

Det skrives artikler / innlegg i medier / sosiale medier om at alle vil vise seg frem fra sin beste side. At hjem på bilder er stylet, ikke noe rot er å se og alt virker strøkent. Det er mange meninger om det, som regel også negative. Noen liker interiørinnlegg, mens andre kanskje er misunnelige eller synes vedkommende som viser hjemmet er for perfeksjonistisk. Egentlig synes jeg det handler om det lille av et rom som vises i fotolinsa. Ja, om det er stearinlys i rommet tenner jeg noen, og jeg forsøker å se etter hvordan det ser ut i bildet. Det handler vel like mye om å ha tid til å dandere litt. En kan jo ta seg tid til å tenne lysene. Like ved siden av det som fotograferes så ligger aviser og reklamer strødd på en stol. Noen kopper er enda ikke ryddet inn i oppvaskmaskina på andre enden av bordet. Som her hjemme i dag under fotografering. Men en kan da unngå å få det i linsa. Det er jo ikke vanskelig.

Så her i gården er jaggu ikke alt perfekt, men en trenger vel ikke å vise av det på bilder. Egentlig var det den vakre nyinnkjøpte primulaen, planten på bordet som var målet for fotoet. Synes primula er så fin en plante og så varsler den om at det går mot lysere tider. Så den er koselig. Jeg har allerede merket at ettermiddag / kvelder er blitt litt lysere lengre. Det er vel slik når jeg fotograferer ellers også, ute som inne. Det hender at jeg brekker av et strå som forstyrrer i fotolinsa, for å få selve motivet bedre fram eller tar bort ei grein. Kanskje bøyer jeg meg ned, eller kanskje jeg legger meg flat for å få best mulig vinkel. Slik er det. Vil jo at det som avbildes skal bli fint. Det er lett, noen ekstra minutter og blikk for detaljer er alt som trengs. Det handler ikke om å være perfeksjonist. Prøver å unngå å ha flekker på bordet, eller rusk og rask som blir synlig. Har du ikke sett det før du tar bildet, er det en smal sak å redigere bort det i bilderedigeringsprogram i ettertid. Det hender det at jeg gjør, så det.  Så jeg er ikke perfekt, bare nesten, he-he 🙂

 

Ha en trivelig kveld !

 

#interiør #interior #hjem #home #blomster #flower #primula #lys #candles #kjøkken #kitchen #trivelig #cosy

 

Er du perfekt ?

***************************

13 kommentarer
    1. Så koselig bilde 🙂 Jeg har enda ikke lært meg å redigere bilder annet enn litt på Instagram. Morsomt at man kan redigere bort ting. Hvilket program bruker du til det?
      Ja det er deilig at dagene blir lengre og lysere nå. Ha en knall fin dag i trivelige Trøndelag 🙂

    2. missmommy.blogg.no: Ja, sånn er det. Men det er jo ikke så rart heller da at en dobbelsjekker det som kommer ut via fotolinsa, da en er på sosiale medier og vil bli sett av mange. Ikke lekkert om du tar bildet av badet så ligger det klær utover, skitne truser eller gebisset på benken, liksom, he-he:) (sistnevnte har ingen her i huset da, men….om du forstår)

    3. Siv Svanem: Nei, det tror jeg ingen er. Men det er jo alltid noen som framstiller det på sosiale medier som mest mulig perfekt. Disse sier også at det ikke stemmer med virkeligheten. Men jeg vil ha det til at det er det som vises i fotolinsa som blir sett. Det rotet som ligger rett ved, kan vi da unngå å vise. En har treningsprogram, ansiktsløftninger, silikonpupper- og lepper, botoxinjeksjoner og vakre strøkne hjem. Mennesker higer etter det perfekte. Mens egentlig er det oppsminka bilder med damer med trutemunn og fine striglede hjem, det florerer av på nettet. En kan også redigere bort overvekt i bilder m.m. Etter fotoseansen og når sminken er tatt av, har jo folk ikke lyst til å fotograferes og legges ut, det er forståelig. En tar liksom ikke bilder av sin skitne truse på badet i interiørinnlegg, he-he. Det er vel normalt da 😉

    4. Åse Helen: Tusen takk! Jeg fikk med en CD da jeg kjøpte mitt speilreflekskamera NikonD5300 og la det inn på den bærbare PC`n min. Når jeg legger inn bildene på maskina kan jeg redigere på farger, kontrast, temperatur, jeg har en “håndmerke”- knapp og hvis det er et rusk på bordet kan jeg trykke på det og få opp en runding på størrelse med en liten knapp i bluse, og da kommer rusket bort om jeg legger rundingen over det og klikker på det, så kan jeg beskjære og rotere (rette opp skjeve horisonter f.eks). Om jeg skal skalere ned i antall pixler på et bildet, som jeg alltid gjør før jeg legger det i bloggen, da bruker jeg paintprogrammet. I paintprogrammet kan en ta bort små flekker også ved å velge en blyant som kopierer fargen der du skal fjerne noe (du må da klikke på den fargen som er i bordflaten like ved rusket), så legger du fargen over rusket. Hvis jeg skal legge til navnet mitt eller andre verselinjer i et bildet bruker jeg Adobe photoshop fra 2014. Dette programmet bruker jeg også om jeg skal forandre utseende på bildet f.eks. Jeg er ikke så flink på instagram, hva kan du gjøre der?

      Ha en toppers dag du også !!!

    5. Tusen takk for svar 🙂 Jeg er ikke så flink med redigering på Instagram, men det hender jeg justerer lys og skarphet. Du kan velge forskjellige filter der også, men jeg synes kameraet mitt tar så skarpe fine bilder (Olympus) så jeg trenger ikke å gjøre noe med dem. Det er litt at jeg er litt utålmodig med tekniske ting også da, så jeg gidder ikke å sette meg inn i det 😉
      Har meldt meg inn i Vestfold fotoklubb nå, så da kan det hende interessen vokser. Men per i dag liker jeg å ta bilder av det jeg synes er fint. Jeg har masse fine bilder av fugler og sommer fugler men har ikke publisert dem enda. Prøver å være minst mulig på nett for det er en stor tidstyv synes jeg.

    6. Åse Helen: Ja, forresten det ha jeg også gjort, stilt på lys og enkelte ganger valgt f.eks nostalgi, sepiafarger og andre bilderedigeringsprogram på mobilen. Jeg er heller ikke en “kløpper” på tekniske ting. Men kanskje du lærer noe nå når du er med i en fotoklubb. Har lært masse av å være med jeg i alle fall. Håper jeg får sjansen til å se noen av dine bilder også etterhvert. Tidstyv ja, virkelig. Det kan jo gå an i min alder med store selvstendige barn. Men forstår ikke hvordan småbarnsmødre får tid til f.eks blogging. Jeg er mer aktiv i enkelte perioder og så mindre aktiv i andre perioder. Så jeg er litt opp og ned. Det finnes jo andre ting i livet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg