16.11.15. God gammeldags tradisjonskost her i dag – inspirasjon ++

Det smakte helt fortreffelig med spekesild, eller “spitjisild” som vi sier her i Trøndelag, i dag. Jeg tror det smaker spesielt og godt fordi vi ikke har dette så ofte. Tenk det, for bare 100 år siden var det nesten hverdags å ha slik mat på bordet. Det tilbehøret som vi hadde, er jeg vant med hjemmefra. I vår familie bruker vi som regel kålstuing eller gulrotstuing, kokte poteter, rå løk og rødbeter. Disse smaker sammen passer min gane helt eksemplarisk 🙂 Jeg kjøpte i dag ferdigrensede fileter (ikke frosset) og la de i kaldt vann i 2 – 3 timer på forhånd. Jeg tørrer så av sildefiletene på papirtørkle og de er ferdige til å spises. 

I ettermiddag / kveld skal det være total avslapning i sofakroken etter aktiv helg med teater og danseøving ene dagen, og  korøvelse den andre dagen. I dag har det vært jobbdag, men heldigvis ikke så supertravelt. På mandager bruker vi å ha kontormøte fra morgenen på Leira Mottak, der nesten alle (noen blir igjen ved avdelinger) samles for briefing etter helga, for å få nyheter om ting som evt. skal skje framover, det være seg også på personellsida, om noen er i permsjoner, er sykmeldte eller har tatt ut sine oppsparte feriedager den kommende uke og om noen skal på kurs / samlinger / fagdager og blir borte f.eks. Videre snakkes det om planlagte aktiviteter framover m.m. Jeg synes det er viktig og ikke minst koselig å treffes til kaffesup og møte på mandags morgener, for alle i personellgruppa. 

Heldigvis blir korøvelsen denne uka på onsdag, så vi har fri i kveld. Kvelden skal nytes til fulle. Min mann har hatt fridag fra jobb i dag, noe som inntreffer med jevne mellomrom (husker ikke hvor mange uker det går mellom hver dag). Han har vært dyktig og har begynt julerengjøring på noen vegger og tak. Så avslapning på begge to i kveld 🙂

 

 

#mat #food #middag #dinner #måltid #meal #meny #menue #spekesild #poteter #kålstuing #løk #rødbeter #nydelig #lovely #smakfull #tasteful

 

 

13 kommentarer
    1. birdbay: Ja, ikke sant. Smakte utrolig godt, da en har dette bare av og til. Ja, min mann var ferdig oppdradd hjemmefra, da jeg traff han. Superherlig det da at han tar et tak 🙂

    2. Godt med litt avslapping etter sånn travel helg 🙂 Og jeg skal også. Hatt en slitsom uke forrige uke, og trenger å bare sløve skikkelig <3 Kos deg 🙂

    3. frodith: Ja, supergodt med lading av batterier ! Tenker at du trenger litt tid enda å slappe av på enda ja, etter den hektiske uken. Vi får sløve sammen fra bloggen <3 Klem.

    4. Deilig med sild..men faktisk noen år siden vi har hatt det…skal prøve å huske på det en dag snart .Nå har mannen akkurat skrelt grønnsaker og jeg kutta dem opp…så her blir det hjemmelaget lapskaus i morgen :)) Greit å bli litt oppdatert på arbeidsfronten innimellom ..ike så lett for personalet å få prata sammen ellers :)) Flink man som har starta med rengjøringa til jul har du også…Kos deg med kvelden <3

    5. annebe: Du bør prøve spekesild en dag det passer, meget godt i alle fall. Ja, mandags morgen er sjansen til et allmøte på jobben og det er alltid trivelig 🙂 Min mann, er som jeg har sagt tidligere, ferdig oppdradd hjemmefra. Så det er jo helt fantastisk !

      Kos deg utover du også 🙂 Her blir det vel å se “Bonderomantikk” etter hvert, vil jeg tro 🙂

    6. elisebr: Tusen takk,hyggelig! Ja, kombinasjonen sild, løk og flatbrød er god. Dette er god gammel tradisjonskost. Beklager jeg har vært noe fraværende på bloggen her en stund, og derfor noe seint svar. Nå går jeg på antibiotika etter bihulebetennelsen jeg har hatt i over en uke, så nå skulle alt bli greitt 🙂

    7. elisebr: Tusen takk skal du ha snille du ! Kommer til å tenke på at det er jo mange som er mye verre stilt enn meg. Dette blir jo bagateller, men like fullt blir man lei. Har jo lyst til å være 100 % i form!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg