24.10.15. Sein lørdagsmiddag, inspirasjon / tips m.m.

Mor i huset; eller heller undertegnede, er virkelig lei av taco, lasagne eller hjemmelaget pizza som helgemiddag. Med en nittenåring i hus, som ikke er særlig begeistret for sjømat, er det ikke til å komme forbi, dessverre. Men i dag fikk undertegnede trumfet igjennom sin vilje, og fikk oppleve en himmelsk symfoni med mye smak i kveldingen. Jeg ville nemlig ha gravlaks / røykelaks og krabbeklør med mye godt tilbehør.  Det smakte som sagt fortreffelig. Men ikke uten deilig tilbehør som gir mange forskjellige smaker. Sennepssaus og rømme er et “must” til gravet laks / røkt laks

Ellers denne uken så har jeg vært på min faste korøvelse med teaterkoret “Prima Vare”, så har jeg vært på teaterstykket / monologen “I vår familie snakker vi om alt” med Hildegunn Eggen (ja, hun i fra NRK-programmet “Sommerbåten” fra i sommer, i serien til slutt i programmet) og sist men ikke minst  har jeg vært på workshop i manusskriving, dette tenkt for film, via Femmina festivalen. Alt dette på Verdal, jeg er jo skapverdaling, he-he 🙂

For å snakke om korøvelsa, så holder vi på med melodier som skal brukes på julekonsert med Askil Holm nå først på desember i Stiklestad kirke. Dette blir like bra som i fjor da vi samarbeidet med Askil Holm (ja, det er han som sang sammen med Espen Lind, Kurt Nilsen og Alejandro Fuentes i “De nye gitarkameratene”) på julekonsert. Det ble en suksess i fjor med mye folk i kirka. Ellers var monologen (en monolog betyr at det bare er en person på scena) med Hildegunn Eggen, “I vår familie snakker vi om alt” velspilt av skuespilleren og med en melding ut som rører. Spisevegring er det som det hele dreier seg om på godt og vondt. Så til workshop i manusskriving. Jeg liker jo å skrive og har alltid 1000 idèer i hodet, så det fikk jeg virkelig lyst til å være med på. Det ble en inspirerende kveld. Så en skal aldri si aldri !!! 

 

En tallerken med sjømat til inspirasjon 

Bordet er dekket

Kyllingvingene ble mat for nittenåringen, mens de enda mer voksne her i huset spiste gravlaks / røkt laks / krabbeføtter

Disse kjøpte jeg ferdig på Coop Mega, men de er heller ikke vanskelig å bake selv, det er foccaciabrød

Tilbehør ble: foccaciabrød, varme kokte poteter, rødløk, sennepssaus, seterrømme, aioli, pesto, vann og hvitvin (“Petite Faiblesse”, sauvignon blanc)

Det smaker himmelsk om mor i huset får velge mat

#mat #meny #menu #food #middag #dinner #gravlaks #røkelaks #krabbeklo #poteter # løk #sennepssaus #aioli #pesto #foccaciabrød #seterrømme #hvitvin 

8 kommentarer
    1. frodith: Ja, slik mat er en slager, i alle fall for “mor” 🙂 Alltid aktiv jeg. Derfor mindre tid med bloggliv, en kan ikke være overalt til enhver tid. Nå vil jeg gå inn å kikke på hva du har gjort i det siste………..

    2. Artig med litt variasjon av lørdagsmaten..her var det jo mye godt,,her ble det mannen som lagde mat i går…gryterett fra Toro ikke så spennende..men smakte godt :))
      Gøy å synge med Askil Holm ..han er kjempeflink :)) Manusskriving er nok lærerikt å gøy om du blir med på det 🙂 Ha en trivelig kveld :))

    3. annebe: Ja, jeg liker mange forskjellige smaker mikset sammen. Dette er jo lettlaget og smakfull mat. Jeg kjøpte det meste ferdig, så ikke noen stor kokkekunst. Jeg har vokst opp med orientalsk gryterett via Toro, så jeg synes det godt går med gryterettene deres, supergodt det også. Ja, det er en ære å få synge med Askil og jeg gleder meg masse. Ellers har jeg noen idèer i gang, når det gjelder manus. Jeg har til og med skrevet noen få sider. Det er i alle fall ikke fantasien det står. Det vanskeligste, men også det mest lærerike og interessante er å pløye historiebøker / sider, for å få historien identisk og tidsmessig riktig.

    4. For en spennende uke du har hatt, så gøy å lese om alt fra kor til manusskriving.Kjenner til det med matvalg og helger med en tenåring i huset, maten så kjempedeilig ut <3
      Ønsker deg en flott start på uken 🙂

    5. passion4lifeandtravel: Ja, ikke sant, artig å ha mange baller i lufta. De tenåringene vet jo hva de vil ha, definitivt, he-he 🙂

      Ha en super start selv på uka!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg