11.10.15. Fotografier, høst gir natur på sitt flotteste

I helga har jeg vært ute med fotoapparatet begge dagene. I går besteg jeg en topp i Levanger. Jeg har vært i Nord-Trøndelags største utfartsområde Vulusjøen og områdene rundt. Så i dag vil jeg vise fotoer fra Vulusjøen, Skallen og Skalltjønna (som betyr Skalltjern, sies på dialekt her). Skallen eller Hårskallen som er det egentlige navnet, ligger 735 m.o.h. Jeg har kommet til det at jeg ikke liker oppoverbakker. Det er slitsomt, he-he! Men jeg er alt for sta til å gi meg. Så opp kommer jeg alltid, men bruker nokså lang tid til tider. 

I dag har jeg kjørt meg en runde opp i Verdal, ved Kjesbuvannet bl. a. Her monterte jeg på fotoapparatet, mitt Nikon D 5300 på stativet og stod lenge og tok bilder. Både med Nikkor 18 – 55 m.m. – og min Tamron 18 – 270 m.m. Nede i bygda lå tåken tett, men oppe på fjellet skinte solen i klarvær. Begge deler kan være vakker. Så det ble noen bilder også ved Rinnleiret, ut mot badestedet. Jeg elsker å fotografere og begynner å lære meg mye. Men har enda mye å lære.

Jeg har over en periode på flere år vært med i Norsk selskap for fotografier + foto.no (Norges største fotoside for fotografer) og jeg har deltatt aktivt på bildegalleriet, med egne bilder og med kommentarer på andres bilder. Her har jeg lært mye grunnleggende om fotografering. Jeg hevder å vite mye om komposisjoner, hva som mangler i et bilde og litt om hva som er bra / mindre bra. I tillegg har jeg vært med i Innherred Fotoklubb over flere år. Jeg har vært leder der i 2 år også. Jeg har deltatt på flere seminar om fotografering. så har jeg også deltatt på utstillinger med egne fotoer. Når venner og andre legger ut bilder, på facebook / sosiale medier og i grupper på FB., er jeg som regel alt for snill. Jeg gir som regel tommelen opp uansett om jeg ser svakheter i bildet. Noe annet er jo utenkelig. det kalles jo å ha litt sosiale antenner. En kan jo ikke like godt legge inn kritikk på bekjentes / venners bilder i sosiale medier, om enn saklig, da blir en fort “uglesett” og oppfattet som en “bedreviter”. En bør da være hyggelig 🙂

Men på reelle sider for fotografer / fotografier burde det være høyde for saklig kritikk. Men er den det minste negativ, tar “eieren” som regel dette personlig. Dette forstår jeg ikke. Det er jo for å lære en gjør det. Men dette kommer en som regel ingen vei med, så da blir det å ty til tommelen opp på de fleste. Det er igjen artig å se hvor redde folk i rundt meg er for bloggen min. kommer det bilder gjennom den, så bør jeg late som om jeg ikke så det, he-he 🙂 De tror kanskje at jeg kan se hvem det er spesielt som leser den. Men langt i fra, jeg ser bare hvor mange lesere i sum, ikke hvem, så er det klart.

Så til et morsomt fenomen, Jeg får flere “likes” på det jeg kategoriserer som dritdårlige samsungbilder, enn bilder jeg virkelig har gått inn for med skikkelig fotoapparat, stativ og presisjon, he-he 🙂 Jeg vil aldri legge et samsungbilde ut direkte igjen, uten å ha sett det skikkelig på storskjerm. Det er sikkert. Ja, det er ikke enkelt. Så har vi janteloven også, uten at jeg ønsker å utdype dette 😉

 

Ja, jeg har over gjennomsnittlig fotointeresse, og her kommer mine bilder fra gårsdagens fotofangst: 

 

Et bilde fra Vulusjøen

Her starter turen oppover til Skallen og Skalltjønna

Denne steinen passeres, blir kalt “Hoinnkjerka”. Mange sagn er det om hvordan den er kommet dit

Er denne lille steinen det eneste som får storsteinen til å ligge der?

Vulusjøen sett fra “Hoinnkjerka”, “Skaillstuggu”, den brune store bygningen ligger der nede. Det er mange hytter i området

Utsikt til heimen, prøvde å markere med en rød pil hvor jeg bor, men vises ikke så god, kanskje 🙂

Tomvatnet fra Skallen

Nærbilde av Tomtvatnet

 

Dette vannet kjenner jeg ikke noe navn på. Det er ikke sikkert det har noe navn heller? Det er meget lite, men vakker, synes jeg

Ned mot Skailltjønna

Vakker ved Skalltjønna

Vannspeil av vandringsmann

 

 

På tur ned var det ettermiddagsstemning ved Vulusjøen

Vannspeil i Vulusjøen. Vannet lå speilblankt

Blikkstille

 

 

På tur ned med bil, skinte sola magisk over Okkenhaug kirke i Levanger 

 

#foto #photo #fotografier #photography #amatørfotograf #bilde #picture #topptur #vann #lake #nature #Levanger #NordTrøndelag #Skallen #Vulusjøen #Skalltjønna #Norge #Norway #fjell #mountains #ettermiddag #afternoon #sol  #vær #stemning #vakkert #beautyful  

14 kommentarer
    1. Fantastisk flotte bilder ..ser at du kan mye om fotografering 🙂 Brukte forstørrelsesglass da så jeg pila tydelig..hehe.. det bildet var forresten spesielt fint ..var så mange lag/nivåer i det ..og det nest øverste med trappa ble jo nesten som et maleri :))
      Litt tips til bedre bilder ,sagt på en pen måte ,må da vel være bra å få :))
      Jeg forundrer meg også over at så mange på Fb (som man kjenner godt) har så vanskelig for å si det om man har lagt ut bilder eller annet som er fint..men , men…kan være hardt for enkelte å skryte litt av andre.Ønsker deg ei fin kommende uke :))

    2. Bjørn H.: Takker så mye. Jeg ser vi deler felles interesse, så da takket jeg ja til å følge deg også i “bloggverdenen” 🙂

      Ha en flott uke! (Ellers vil jeg kikke mer innom bloggen din etterhvert).

    3. annebe: Tusen takk for utrolig hyggelige kommentarer, Annebe ! Antall “likes” betyr jo ikke noe. Jeg tar det som “stum beundring”, he-he 🙂

    4. Utrolig vakre bilder! Du er myeee flinkere enn meg ser jeg – enda jeg har kjøpt meg nytt kamera så merker jeg fremdeles at det er utroolig mye og lære! Men det kommer seg etterhvert håper jeg! Du er hvertfall utrolig flink og tusentakk for at jeg får lov til og se på det du tar! 😀

    5. miabakke: Takker så mye for fine ord, men jeg synes du er flink også 🙂 ! Ja, det er i alle fall nok å sette seg inn i. Jeg er ikke flink på det tekniske, der brukte jeg mye tid. Det eneste som gjelder er å øve. øve, øve……Da blir det bare bedre og bedre. Takk for at jeg får innsyn i din flotte blogg også !

    6. Tusentakk for det! 😀 Veldig hyggelig og høre – men jeg har nok en laang vei og gå.. Jeg syns fremdeles det er uvant og tenke på at man skal ha med seg kameraet overalt osv! Jeg burde bli flinkere på det – men det kommer seg vell! 😀 syns iallefall du er kjempe flink! Hvordan kamera bruker du? 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg