16.09.15. Fotografi: Ei bru, flere linjer

I dag vil jeg presentere noen fotoer tatt av den nye brua i Levanger som åpnet nå i sommer. Den fikk navnet Sjetèbrua. Den er bygd over det som ble kalt sjetèen før. En sjetè er det samme som en molo. Det er mange som har avfotografert brua etter at den stod ferdig nå i sensommer, så det er nok vanskelig å finne en vinkel den ikke er blitt fotografert i til nå. Men her er mine krumspring med fotoapparatet. Jeg har bare vært i nærheten og fotografert ved to tilfeller, og da bare når jeg har hatt dårlig tid. En gang ventet jeg i 15 – 20 min. på kinamat fra Chinawoken. Greit å bruke ventetida på noe nyttig 🙂

Ellers drar jeg i kveld på korøvelse med Verdal teaterkor, Prima Vare 🙂 Det blir kjekt, fordi vi nå holder på med musikalstoff. det er mange flotte musikaler som er blitt spilt opp gjennom tidene. 

 

Her er min presentasjon av Sjetèbrua inntil nå, spennende linjer !     🙂

 

#foto #photo #fotograf ##bilde #picture #picoftheday #Sjetèbrua #Levanger #Norge #Norway #bru #bro #bridge  #linjer #lines #himmel #sky #spennende #ecxiting #fotograf #photographer #flott #great

 

 

En sjetè er en molo, ifølge Wikipedia:

Ein molo er eit byggverk i sjøen til vern motbølgjer og uvêr. Dette vernet gir ly og hamn forbåtar og kaier. Dei fleste moloar er landfaste i eine enden og går i ei kurve ut frå land, slik at enden tilnærma går parallelt med landsida. Det kan òg væra to moloar som går ut frå land, den eine lenger ut og forbi den andre som gir eit skjerma innløp. Det finst òg moloar som ikkje er landfaste.

Mange moloar er bygd i ei kurve, dette for å sleppa at dei enkelte bølgjene slår til langs heile moloen samstundes, dette for å sleppa skadar på moloen. Nokre moloar er utstyrt med brystvern, fortøyningsringar og leidarar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg elsker sånne fotografier, og har lekt meg litt med det selv. Og de gjør seg i svarthvitt føler jeg 🙂 Jeg har tatt bilder av broer, men også høyhus, nedenifra og opp 🙂 Moro 🙂

    2. Det der var fotokunst på sitt beste 🙂 Flotte bilder og flott bru..ikke helt lik men minner om Ypsilon bru i Drammen …den gjør seg også godt på bilder 🙂 Da får du kose deg på øvelse og synge pent :))

    3. frodith: Flott å høre ! Ja, det er moro å være litt leken av seg, og en smule kreativitet er heller ikke å forakte, he-he ! Når en er lidenskapelig opptatt av fotografering, ser en motiv over alt. Vi får bare knipse og knipse !!!

    4. annebe: Tusen takk for hyggelig kommentar ! Jo, brua er da flott. Kan nok ligne på brua i Drammen ja. Jeg synes det ble så fint i Drammen med nybrua og spaserstier på og i rundt, spesielt på kveldstid med lyssetting. Det er nok en byggeteknikk som er i tiden nå, og gir et spennende uttrykk i alle fall 🙂 Skal synge så pent en kan med det nebbet jeg har blitt tildelt, he-he !

    5. marthe Dybdahl: Takker så mye for fine ord !Inspirasjonen kommer fra leveren, he-he ! I alle fall når det gjelder det skrevne ord her. Ellers tror jeg resten bare er meg, enkelt og greit 🙂

    6. Siv Svanem: Takk, takk, det burde du gjøre om du kan ! Absolutt verdt et besøk på kveldstid også, med lyssetting, vakkert 🙂

      Ha en fin kveld !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg